Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
Fråga juristen: Insiderinformation och offentliggörande av motparts namn
I vilken utsträckning behöver noterade bolag återge motpartnamn i sin informationsgivning enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR)? Lär MCL:s gästartikel och läs mer om vår loggbokstjänst, MCLogg
Fråga juristen: FI:s kartläggning av insiderförteckningar
Finansinspektionen (”FI”) har under 2019 granskat hur emittenter uppfyller de formkrav som gäller för insiderförteckningar. MCL:s jurist Annette Schönbeck berättar om hur denna kartläggning kan bidra till lärdomar vid hantering av insiderförteckningar.
Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år
Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år
Så presenterar Vattenfall sina kvartalsresultat live i studioformat
Hur kommunicerar man bäst sina kvartalsresultat? För Vattenfall är svaret en livesänd presentation där bolagets ledning diskuterar och analyserar resultaten i ett format inspirerat av nyhetssändningar, något som det fanns planer på sedan tidigare men som påskyndades i och med de fysiska restriktionerna pandemin medfört.
Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”
Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”
Nadin Vernon om Cision Global Insights
Vi bad Nadin Vernon, Vice President EMEA – Head of Analysis på Cision, berätta mer om Global Insights. Intervjun återges på engelska.
Fredrik Wass: "2014 kunde företag fortfarande nå ut organiskt med sitt innehåll"
Fredrik Wass tog emot Cision PR Influencer Award 2014 och var nominerad även året därpå innan han gick vidare och lämnade PR-branschen.
Paul Ronge: "Digitaliseringen medför en större kreativ rörlighet över geografi och kulturella gränser"
Cision PR Influencer Award firar 10 år och här på bloggen publicerar vi nu löpande intervjuer med tidigare vinnare. Först ut är PR-konsulten och medierådgivaren Paul Ronge som vann 2011.
Behöver nordiska ledningsgrupper och IR-ansvariga bry sig om den nya börsvärlden?
Detta är en gästartikel skriven av Laura Lindholm från Miltton om den massrörelse som amerikanska privatinvesterare iscensatte på aktieforumet WallStreetBets.
Jerry Silfwer: "Bygg relationer till publiker direkt, i kanaler du själv rår över"
Jerry Silfwer har varit nominerad under alla år Cision PR Influencer Award funnits, så även i år. 2016 tog han emot utmärkelsen på Berns i Stockholm.
Lina Kellgren Berghs - ledarskap och kreativitet på distans viktiga utmaningar för framtiden
Lina Kellgren Berghs - ledarskap och kreativitet på distans viktiga utmaningar för framtiden
De är nominerade i topp 20 när Cision PR Influencer Award firar 10 år
Cision PR Influencer Award delas ut för 10:e gången den 26 november 2020 och idag offentliggörs de 20 PR-konsulter som är nominerade i år.
Här är de 5 mest inflytelserika PR-konsulterna 2020
Idag presenterar Cision de fem PR-konsulter som har chansen att vinna Cision PR Influencer Award 2020, året då priset firar 10 år.
Brit Stakston: "Pandemin har pushat alla digitalt framåt, inklusive konsumenterna"
Brit Stakston: "Pandemin har pushat alla digitalt framåt, inklusive konsumenterna"
Deeped Strandh: "För mig handlar PR om att bygga relationer på lång sikt"
Deeped Strandh har varit nominerad till Cision PR Influencer Award år efter år och tog emot priset 2015. 2020 blir det ingen nominering för Deeped, då han lämnat PR-branschen bakom sig för att arbeta inhouse på SEB.
IR-podden Finwire
I detta avsnitt av IR-podden gästas vi av Nyhetsbyrån Finnwires VD och chefredaktör Mats Hård där vi bland annat pratar om vilken roll nyhetsyråbranschen har idag, vilka som läser nyheterna och när/hur man som ett IR-bolag ska höra av sig till en nyhetsbyrå. Lär dig hur en IR avdelning ska arbeta mot nyhetsbyråer som Finwire för att få den uppmärksamhet som man förtjänar.
Så blir du en viktig källa för journalister
I vår senaste poddavsnitt av Passion för kommunikation pratar vi med PR-proffset Fredrik Pallin och journalisten Linné Khilström, om hur du som kommunikatör kan bli en viktig källa för journalister.
State of the media 2021 I Sverige
I denna rapport kikar vi närmare på en specifik delmängd, nämligen de svenska resultaten för att se vad som förenar och skiljer Sverige från övriga regioner.
State of the Media 2021
År 2020 bjöd på ett till synes oändligt antal kriser som påverkade nyhetsredaktionerna i hela världen. Människor vände sig till medierna för information om pandemin, den globala lågkonjunkturen, sociala motsättningar och protester mot rasism samt förödande naturkatastrofer, valkampanjer som orsakade splittring och en spänd utrikespolitik.
IR trender och utmaningar att hålla koll på under 2021
Är hållbarhetsarbetet fortfarande en uppåtgående trend, vilka nya IR-metoder har fått fäste i en coronapräglad värld och vilka utmaningar måste lösas i ett nytt medielandskap? Läs vårt tipsheet om IR-trender och utmaningar att hålla koll på under 2021 för att lyckas med ert IR-arbete!
State of Investor Relations 2021
Cision har i USA, tillsammans med National Investor Relations Institute (NIRI), tagit fram rapporten "State of investor realations" för att illustrera hur IR-avdelningar tog sig an ett av de mest utmanande åren i modern historia och lyckades anpassa sina strategier för 2021 (och framöver).
Livepodd om - Så kommunicerar Södertälje sjukhus under pandemin
Ett drygt år efter coronautbrottet kan Södertälje sjukhus se tillbaka på en lång tid med intensiv kommunikation från krisens centrum. Och arbetet fortsätter – i torsdags gick sjukhuset återigen upp i förstärkningsläge och frågorna om vaccinationerna är många. Hur har man löst kommunikationsutmaningarna och hålla i arbetet nu när krisen går in på sin 14:e månad? Hör Södertälje sjukhus kommunikationschef Yvonne Hejdenberg berätta mer i vår livepodd fredagen 16 april kl 14.00.
PR-trenderna att ha koll på 2021
Nya ljudinfluencers från ClubHouse, det stora genombrottet för TikTok som PR-kanal, nya partibundna TV-kanaler och kanske tid för den storslagna kommunikationen? I detta avsnitt listar vi de viktigaste PR-trenderna att ha koll på 2021 tillsammans med PR-konsulten Karin Londré från byrån 500 och Dagens Opinions chefredaktör Rolf van den Brink.