Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
dec. 10, 2024

Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?

I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?

Livepodcast om PR-trenderna att ha koll på 2021
feb. 03, 2021

Livepodcast om PR-trenderna att ha koll på 2021

En rörlig bild-revolution, brett genombrott för Tiktok som PR-kanal och kanske tid för den storslagna kommunikationen? Vad kan vi förvänta oss av 2021 när det kommer till PR-och kommunikationstrender?

Sharareh Hoss om mångfald, events och influencer marketing
jan. 25, 2021

Sharareh Hoss om mångfald, events och influencer marketing

Passion för kommunikation gästas av Sharareh Hoss, vinnaren av Cision PR Influencer Award 2020, som berättar om raketkarriären, varför mångfald är en hjärtefråga, hur man får till ett lyckat event och mycket mer.

5 avsnitt av Passion för kommunikation du inte vill missa
jan. 13, 2021

5 avsnitt av Passion för kommunikation du inte vill missa

Vad passar väl bättre än att kickstarta kommunikationsåret 2021 med att fylla på med inspiration och kunskap i lurarna? Nedan hittar du några av de mest populära poddavsnitten av pfk-podden.

5 avsnitt av IR & Corpcomms-podden för att kickstarta 2021
jan. 10, 2021

5 avsnitt av IR & Corpcomms-podden för att kickstarta 2021

Är du i behov av ny inspiration och kunskap för att lyckas med företagskommunikation och investerarrelationer? Nedan hittar du 5 avsnitt av IR & CorpComms-podden som vi tror är extra bra att lyssna igenom för att vara väl förberedd för 2021 med de möjligheter och utmaningar det medför. Du hittar bland annat best practice kring årsredovisningar, fallgropar att undvika kring MAR-hantering och trendtips angående IR-året 2021.

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör
dec. 17, 2020

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör Vad har 2020 inneburit för svenskarnas internetvanor? Och vad betyder det för oss kommunikatörer? Årets upplaga av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet är äntligen här. Gäster är Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och den prisbelönta journalisten Emanuel Karlsten. Tillsammans reder vi ut vilka som är de viktigaste internettrenderna för oss kommunikatörer. Frågor som besvaras är bland annat: Hur ser medieutvecklingen ut? Vilka målgrupper gör vad på nätet Hur har corona påverkat årets resultat?

Livepodcast om svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör
dec. 06, 2020

Livepodcast om svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör

Så jobbade Essity inför sin börsnotering
nov. 16, 2020

Så jobbade Essity inför sin börsnotering

I juni 2017 börsintroducerades hälso- och hygienföretaget Essity efter en delning av SCA. Hur löser man IR-arbetet och företagskommunikationen vid en sådan avknoppning där allt nytt ska vara på plats på bara nio månader? Essitys kommunikationsdirektör Joséphine Edwall Björklund och Johan Karlsson, IR-chef, berättar om hur de gjorde för att lyckas.

IR-trender inför 2021 och summering av 2020
nov. 15, 2020

IR-trender inför 2021 och summering av 2020

Hur sammanfattar vi IR-året 2020 och vad präglar IR-arbetet framöver? IR & CorpComms-podden gästas av Charlotte Stjerngren från Cord Communications och Urban Ekelund från Vero Kommunikation som dels blickar bakåt men framför allt trendspanar kring vad 2021 kommer att erbjuda inom Investor Relations.

Staffan Bruzaeus, Narva: Så påverkar ESEF svenska noterade bolag
okt. 27, 2020

Staffan Bruzaeus, Narva: Så påverkar ESEF svenska noterade bolag

Vi tog kontakt med Staffan Bruzaeus, partner på Narva och chef för byråns erbjudande inom finansiell kommunikation, kring hur byrån ser på vilken inverkan ESEF kommer att få på svenska noterade bolag.

Livepodd om USA-valet – kampen om mediesynligheten
okt. 26, 2020

Livepodd om USA-valet – kampen om mediesynligheten

Valrörelsen i USA pågår för fullt i tider med social distansering och ett uppskruvat tonläge. Hur påverkar det kandidaternas kampanjer? Och vem lyckas bäst att nå ut med sitt budskap – Trump eller Biden? Vi har bjudit in PR-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Tillsammans kommer de att nysta i kampen om mediesynligheten och diskutera vem som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap.

Joe Coveney om OTC Markets och cross border-trading
okt. 25, 2020

Joe Coveney om OTC Markets och cross border-trading

OTC-handel (Over the Counter) i USA är en marknad som nordiska börsbolag kan använda sig av även om man inte är noterad på de amerikanska börserna.

Så skapade Atrium Ljungberg Sveriges bästa årsredovisning
okt. 23, 2020

Så skapade Atrium Ljungberg Sveriges bästa årsredovisning

Hur lyckas man göra Sveriges bästa årsredovisning? Gäst i detta avsnitt är Martin Lindqvist, CFO på Atrium Ljungberg som utmärktes till det prestigefulla priset Sveriges bästa årsredovisning 2019.

Livepodd om USA valet - kampen om mediesynligheten
okt. 15, 2020

Livepodd om USA valet - kampen om mediesynligheten

Den 22 oktober är det åter dags för livepodd på vår Facebooksida och den här gången är det amerikanska valet i medierna som står på agendan. Vi har bjudit in PR-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Tillsammans kommer de att nysta i kampen om mediesynligheten och diskutera vem som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap.

Har du koll på vad som sägs om ditt varumärke?
okt. 12, 2020

Har du koll på vad som sägs om ditt varumärke?

En av PR-branschens stora utmaningar har länge varit hur man ska utvärdera och mäta effekten av sina kommunikationsinsatser.

Hanna Brogren: ”Fler ser årsredovisningen som en större del i det redaktionella arbetet”
okt. 02, 2020

Hanna Brogren: ”Fler ser årsredovisningen som en större del i det redaktionella arbetet”

Vi intervjuade Hanna Brogren, vd och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer, om designens betydelse för årsredovisningar och vinnaren av Årets design av årsredovisning.

Livepodd framtidens kommunikatör i spåren av corona
sep. 30, 2020

Livepodd framtidens kommunikatör i spåren av corona

I det här avsnittet möter vi Karin Netzell, affärsutvecklingschef på Hammer & Hanborg och Hanna Brogren, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer som tillsammans gör en djupdykning i kommunikatörsrollen och diskuterar kommunikatörens framtid post corona.

Fråga juristen: Vanliga brister i insiderförteckningar
sep. 28, 2020

Fråga juristen: Vanliga brister i insiderförteckningar

MCL:s jurist André Branéus redogör för några vanliga brister som Finansinspektionen uppmärksammat under en kartläggning av 24 slumpmässigt utvalda emittenter på samtliga marknadsplatser i Sverige.

Expertpanel: Så påverkar corona kommunikatörens framtid
sep. 21, 2020

Expertpanel: Så påverkar corona kommunikatörens framtid

Vi bad tre experter reflektera över vilka utmaningar som väntar för kommunikatörer framöver.

Livepodd om framtidens kommunikatör i spåren av corona
sep. 13, 2020

Livepodd om framtidens kommunikatör i spåren av corona

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen
sep. 09, 2020

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen

Hösten är här och det har blivit dags för ännu en livepodd i pandemins tecken. Gäster är Yasmine Winberg, reporter och redaktör på Resumé och Linnéa Kihlström, reporter och redaktör på Dagens Media. Hur har corona påverkat medier och influencers?

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen
aug. 19, 2020

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen

Den 27 augusti kl.14.00 välkomnar vi dig online på Cisions Facebooksida för att ta del av en diskussion kring hur medier och influencers har det i coronakrisen. Alexander Mason, kommersiell chef på Cision och Åsa Melin Mandre, partner på Greenhill Relations träffar Yasmine Winberg, reporter och redaktör på Resumé och Linnéa Kihlström, reporter och redaktör på Dagens Media.

10 tips när du skriver ett pressmeddelande
juli 07, 2020

10 tips när du skriver ett pressmeddelande

Du har din nyhet och ett verktyg för publicering. Men hur ska du göra för att få andra att tycka att just ditt pressmeddelande är intressant? Cision guidar dig igenom hur du ska få din nyhet både klickvänlig och intressant för media.

Do’s and don’ts när du skriver ett pressmeddelande
juli 05, 2020

Do’s and don’ts när du skriver ett pressmeddelande

I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar. Till det har en global pandemi lamslagit världen och gjort alla till coronaspecialiserade journalister.

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström
juli 02, 2020

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström

Passion för kommunikation släpper ytterligare en livepodd i coronatider! I detta avsnitt gästades vi av Ulrica Schenström, VD för tankesmedjan Fores. Ulrica Schenström har länge varit engagerad inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning och kommer tillsammans med oss ge svar på hur din verksamhet ska tänka kring politiskt påverkansarbete i coronatider.