
Andreas Utterström vinner "Cision PR Influencer Award 2025"
Andreas Utterström är vinnaren av utmärkelsen "Cision PR Influencer Award 2025". Prisets syte är att lyfta de PR-konsulter som statuerar exempel genom sitt egna sätt att hantera PR-hantverket och delas ut för 14:e året i följ.

Så blir du en viktig källa för journalister
I vår senaste poddavsnitt av Passion för kommunikation pratar vi med PR-proffset Fredrik Pallin och journalisten Linné Khilström, om hur du som kommunikatör kan bli en viktig källa för journalister.

State of the media 2021 I Sverige
I denna rapport kikar vi närmare på en specifik delmängd, nämligen de svenska resultaten för att se vad som förenar och skiljer Sverige från övriga regioner.

State of the Media 2021
År 2020 bjöd på ett till synes oändligt antal kriser som påverkade nyhetsredaktionerna i hela världen. Människor vände sig till medierna för information om pandemin, den globala lågkonjunkturen, sociala motsättningar och protester mot rasism samt förödande naturkatastrofer, valkampanjer som orsakade splittring och en spänd utrikespolitik.

IR trender och utmaningar att hålla koll på under 2021
Är hållbarhetsarbetet fortfarande en uppåtgående trend, vilka nya IR-metoder har fått fäste i en coronapräglad värld och vilka utmaningar måste lösas i ett nytt medielandskap? Läs vårt tipsheet om IR-trender och utmaningar att hålla koll på under 2021 för att lyckas med ert IR-arbete!

State of Investor Relations 2021
Cision har i USA, tillsammans med National Investor Relations Institute (NIRI), tagit fram rapporten "State of investor realations" för att illustrera hur IR-avdelningar tog sig an ett av de mest utmanande åren i modern historia och lyckades anpassa sina strategier för 2021 (och framöver).

Livepodd om - Så kommunicerar Södertälje sjukhus under pandemin
Ett drygt år efter coronautbrottet kan Södertälje sjukhus se tillbaka på en lång tid med intensiv kommunikation från krisens centrum. Och arbetet fortsätter – i torsdags gick sjukhuset återigen upp i förstärkningsläge och frågorna om vaccinationerna är många. Hur har man löst kommunikationsutmaningarna och hålla i arbetet nu när krisen går in på sin 14:e månad? Hör Södertälje sjukhus kommunikationschef Yvonne Hejdenberg berätta mer i vår livepodd fredagen 16 april kl 14.00.

PR-trenderna att ha koll på 2021
Nya ljudinfluencers från ClubHouse, det stora genombrottet för TikTok som PR-kanal, nya partibundna TV-kanaler och kanske tid för den storslagna kommunikationen? I detta avsnitt listar vi de viktigaste PR-trenderna att ha koll på 2021 tillsammans med PR-konsulten Karin Londré från byrån 500 och Dagens Opinions chefredaktör Rolf van den Brink.

Så kommunicerar Södertälje sjukhus under pandemin

Livepodcast om PR-trenderna att ha koll på 2021
En rörlig bild-revolution, brett genombrott för Tiktok som PR-kanal och kanske tid för den storslagna kommunikationen? Vad kan vi förvänta oss av 2021 när det kommer till PR-och kommunikationstrender?

Sharareh Hoss om mångfald, events och influencer marketing
Passion för kommunikation gästas av Sharareh Hoss, vinnaren av Cision PR Influencer Award 2020, som berättar om raketkarriären, varför mångfald är en hjärtefråga, hur man får till ett lyckat event och mycket mer.
5 avsnitt av Passion för kommunikation du inte vill missa
Vad passar väl bättre än att kickstarta kommunikationsåret 2021 med att fylla på med inspiration och kunskap i lurarna? Nedan hittar du några av de mest populära poddavsnitten av pfk-podden.

5 avsnitt av IR & Corpcomms-podden för att kickstarta 2021
Är du i behov av ny inspiration och kunskap för att lyckas med företagskommunikation och investerarrelationer? Nedan hittar du 5 avsnitt av IR & CorpComms-podden som vi tror är extra bra att lyssna igenom för att vara väl förberedd för 2021 med de möjligheter och utmaningar det medför. Du hittar bland annat best practice kring årsredovisningar, fallgropar att undvika kring MAR-hantering och trendtips angående IR-året 2021.

Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör
Livepodd om Svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör Vad har 2020 inneburit för svenskarnas internetvanor? Och vad betyder det för oss kommunikatörer? Årets upplaga av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet är äntligen här. Gäster är Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och den prisbelönta journalisten Emanuel Karlsten. Tillsammans reder vi ut vilka som är de viktigaste internettrenderna för oss kommunikatörer. Frågor som besvaras är bland annat: Hur ser medieutvecklingen ut? Vilka målgrupper gör vad på nätet Hur har corona påverkat årets resultat?

Livepodcast om svenskarna och internet – allt du behöver veta som kommunikatör

Så jobbade Essity inför sin börsnotering
I juni 2017 börsintroducerades hälso- och hygienföretaget Essity efter en delning av SCA. Hur löser man IR-arbetet och företagskommunikationen vid en sådan avknoppning där allt nytt ska vara på plats på bara nio månader? Essitys kommunikationsdirektör Joséphine Edwall Björklund och Johan Karlsson, IR-chef, berättar om hur de gjorde för att lyckas.

IR-trender inför 2021 och summering av 2020
Hur sammanfattar vi IR-året 2020 och vad präglar IR-arbetet framöver? IR & CorpComms-podden gästas av Charlotte Stjerngren från Cord Communications och Urban Ekelund från Vero Kommunikation som dels blickar bakåt men framför allt trendspanar kring vad 2021 kommer att erbjuda inom Investor Relations.

Staffan Bruzaeus, Narva: Så påverkar ESEF svenska noterade bolag
Vi tog kontakt med Staffan Bruzaeus, partner på Narva och chef för byråns erbjudande inom finansiell kommunikation, kring hur byrån ser på vilken inverkan ESEF kommer att få på svenska noterade bolag.

Livepodd om USA-valet – kampen om mediesynligheten
Valrörelsen i USA pågår för fullt i tider med social distansering och ett uppskruvat tonläge. Hur påverkar det kandidaternas kampanjer? Och vem lyckas bäst att nå ut med sitt budskap – Trump eller Biden? Vi har bjudit in PR-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Tillsammans kommer de att nysta i kampen om mediesynligheten och diskutera vem som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap.
Joe Coveney om OTC Markets och cross border-trading
OTC-handel (Over the Counter) i USA är en marknad som nordiska börsbolag kan använda sig av även om man inte är noterad på de amerikanska börserna.

Så skapade Atrium Ljungberg Sveriges bästa årsredovisning
Hur lyckas man göra Sveriges bästa årsredovisning? Gäst i detta avsnitt är Martin Lindqvist, CFO på Atrium Ljungberg som utmärktes till det prestigefulla priset Sveriges bästa årsredovisning 2019.

Livepodd om USA valet - kampen om mediesynligheten
Den 22 oktober är det åter dags för livepodd på vår Facebooksida och den här gången är det amerikanska valet i medierna som står på agendan. Vi har bjudit in PR-konsulten och USA-kännaren Elizabeth Walentin och Seth Gilpin från Cision USA, som följer valet i amerikanska medier. Tillsammans kommer de att nysta i kampen om mediesynligheten och diskutera vem som lyckas bäst med att nå ut med sitt budskap.
Har du koll på vad som sägs om ditt varumärke?
En av PR-branschens stora utmaningar har länge varit hur man ska utvärdera och mäta effekten av sina kommunikationsinsatser.
Hanna Brogren: ”Fler ser årsredovisningen som en större del i det redaktionella arbetet”
Vi intervjuade Hanna Brogren, vd och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer, om designens betydelse för årsredovisningar och vinnaren av Årets design av årsredovisning.

Livepodd framtidens kommunikatör i spåren av corona
I det här avsnittet möter vi Karin Netzell, affärsutvecklingschef på Hammer & Hanborg och Hanna Brogren, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer som tillsammans gör en djupdykning i kommunikatörsrollen och diskuterar kommunikatörens framtid post corona.