Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
Expertpanel: Detta bör du tänka på vid externkommunikation relaterat till Coronaviruset
Hur bör man som kommunikatör förhålla sig i sin externa kommunikation givet coronaviruset?
Checklista vid kriskommunikation
Vi har satt samman en checklista över viktiga punkter att avhandla när krisen är ett faktum.
Tre spaningar inom kommunikation
Att ta sitt sociala ansvar, minska sin miljöpåverkan och jobba för ökad jämställdhet och mångfald i ledning och styrelse har blivit affärskritiskt.
Bloggbevakning.se – bloggen som granskar influencers
I avsnitt 69 av Passion för kommunikation gästar Camilla Gervide som driver Bloggbevakning.se och är en av få i Sverige som bevakar och granskar den nya influencerbranschen. Hennes blogg är en maktfaktor och blåslampa i baken på influencers som slarvar med reklammärkning eller dopar sina besökssiffror. Hur ser hon på företagens roll i utvecklingen av influencer marketing? Detta och mycket mer när Passion för kommunikation får besök av personen bakom Bloggbevakning.se.
Så arbetar Knowit med jämställdhet som en del av hållbarhetsarbetet
Vi och fick till en pratstund med Christina Johansson, kommunikationschef på IT-konsultbolaget Knowit.
Research tipsar: Mäktigaste svenska idrottskvinnorna på Instagram
Vi på Research har kartlagt Idrottssverige för att få fram den största kvinnliga aktiva idrottaren sett till inflytande på Instagram.
Daniel Redgert om influencer marketing
Passion för kommunikation gästas av Daniel Redgert, vinnaren av Cision PR Influencer Award 2019 på Spinngalan. Priset går till Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala medier. Hör Daniel berätta om sin raketkarriär i PR-Sverige och hur han ser på framtiden inom influencer marketing.
Intervju: Så lyckas du med er IR-kommunikation
Vi fick en pratstund med Helena Nordman-Knutson av Hallvarsson & Halvarsson angående om hur du lyckas med er IR-kommunikation.
MAX om kommunikationen bakom en klimatpositiv meny
MAX Burgers har fått stort genomslag för sin hållbarhetskommunikation. Med sitt budskap om en klimatpositiv meny har de bland annat prisats av FN på klimattoppmötet i Madrid. Vår gäst är Marita Wengelin, PR-chef för MAX som berättar vad de har gjort för att lyckas så bra och vilka utmaningar de ställts inför i arbetet med en klimatpositiv meny.
PR- och kommunikationsrapport 2019
Vägen till framgång – så kan du som kommunikatör framhäva ditt värde för affärsresultatet.
Så använder du sociala medier för Investor Relations
Det finns en mängd fördelar med sociala medier som med stor framgång kan appliceras på IR.
Kom igång med er medieanalys
Att mäta effekten av sitt PR-arbete blir allt viktigare.
IR & CorpComms-podden: Här är de 5 mest lyssnade avsnitten 2019
De fem mest lyssnade avsnitten Cisions IR- och CorpComms-podd under 2019
Topp 5 mest lyssnade avsnitten av Passion för kommunikation 2019
2019 har varit ett år fyllt av fantastiska poddgäster, bland annat har Tom Xiong gästat för att berätta om kommunikationsklimatet i Kina och Jeanette Fors-Andrée var med i vår livepodd för att bena ut do’s and don’ts kring kriskommunikation.
PR-skola med Breakit
Hur har ekonomimedier gått från att vara ganska torra publikationer till att idag locka en bred publik med nya journalistiska grepp? För att ta reda på det bjöd vi in Stefan Lundell, medgrundare av Breakit och en drivande kraft bakom utvecklingen av den svenska näringslivsjournalistiken. Han betygsätter även flera pressmeddelanden utifrån en näringslivsjournalists perspektiv i poddens lilla PR-skola.
PR för startups och andra utan budget
Det har blivit dags att prata om PR för startups och hur man gör PR utan budget! Hur lyckas man med PR när man har stora ambitioner men begränsad budget? Våra gäster är PR-konsulten Karin Bäcklund som precis skrivit klart boken ”PR för startups” och Lisa Rytter som har stor erfarenhet från PR-arbete i startupmiljöer såsom Wrapp och Left or Right.
Zlatans investering i Hammarby – internationell succé men med negativ klang
Zlatan Ibrahimovic går in som ägare av fotbollsklubben Hammarby. Nu visar en stor internationell analys av Cision att nyheten även varit en internationell angelägenhet.
Daniel Redgert är Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala kanaler 2019
I år tilldelades Cision PR Influencer Award 2019 Daniel Redgert, vd på byrån Redgert Comms.
Brit Stakston: “Mer nischad kommunikation och nära relation till sin publik”
Vi följer upp fjolårets succé med att intervjua vår finalist Brit Stakston till utmärkelsen Cision PR Influencer Award.
Så fångar du analytikerns intresse med Peter Benson
I detta avsnitt gästas vi av börsjournalisten och medieentreprenören Peter Benson som driver analystjänsten Börsplus och även håller på att ta över det anrika magasinet Affärsvärlden. Vi får höra hur det går med det projektet och får även hans syn på hur IR-arbete ska göras för att han och resten av analytikerkåren ska vara nöjda.
Så lyckas du med din företagswebbplats
vad förväntar sig kapitalmarknaden av företagswebbplatser och hur bra lever bolagen upp till de förväntningarna? Årets upplaga av undersökningen Webranking by Comprend är här och vi ska ta del av de färska resultaten tillsammans med vår gäst Staffan Lindgren, VD på Comprend. Mot slutet av avsnittet övergår diskussionen kring årets vinnare av undersökningen – Swedish Match.
Deeped Niclas Strandh: “Stories blir den självklara plattformen för att konvertera via Instagram”
Vi följer upp fjolårets succé med att intervjua finalisten Deeped Niclas Strandh till utmärkelsen Cision PR Influencer Award.
André Frisk: “Lokal kulturell kunskap ihop med erfarenhet av globala varumärken är hårdvaluta”
Vi följer upp fjolårets succé med att intervjua våra finalister till utmärkelsen Cision PR Influencer Award. Först ut är André Frisk, PR-konsult och medgrundare av Wikberg&Frisk.
Sharareh Hoss: “Socialt ansvarstagande blir ännu viktigare nästa år”
Vi intervjuat Sharareh Hoss, grundare och VD för Hoss Agency.