Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
Research tipsar: Skandinaviskt manligt mode
Manliga modebloggar
Interkulturell kommunikation i arbetslivet
Hur kommunicerar man med medarbetare och chefer i andra länder? Vad ska man göra när den holländska chefen känns galen och medarbetarna i USA inte verkar kunna tänka själva? Med för att ge oss kunskap i interkulturell kommunikation är ledarskapskonsulten Annika Berge som i podden även coachar Alex angående fiktiva utmaningar en chef kan ställas inför.
Research tipsar: Fotbollspoddar
Vi har tidigare rankat de främsta fotbollsbloggarna men nu vänder vi istället blickarna mot poddvärlden och fotbollspodcasts.
10 aprilskämt – gick du på dem?
Oskar Larsson gått igenom pressmeddelanden som publicerats på Cision News den första april och plockat ut 10 nyheter som fick de källkritiska varningsklockorna att ringa i öronen.
Monica – ICAs digitala röstassistent
I allt fler svenska hem finns smarta högtalare som vi kan be göra lite allt möjligt; släcka lamporna, spela musik eller varför inte läsa godnattsagor för barnen? ICA är först ut i Sverige med sin egna digitala röstassistent Monica som ska hjälpa oss med matinköpen. Vår gäst, Ariella Rotstein, CO-lead på ICAx, är här för att prata om utmaningarna med att ge Monica en ICA-personlighet och att göra henne tillräckligt smart.
Research tipsar: Internationella medier som bevakar jämställdhet och feminism
Den 8 mars varje år infaller den Internationella Kvinnodagen och i månadens bloggtopp kastar vi ljus över den feministiska och jämställda kamp som förs världen över.
7 länders viktigaste influencers
Cision's global report on challenges and trends among communicators
Rune Andersson om styrelseordförandens roll
Det är dags för andra avsnittet om styrelseordförandens roll och vi träffar Rune Andersson, en riktig tungviktare inom svenskt näringsliv. Han har i årtionden arbetat som styrelseordförande för stora svenska börsbolag och nu senast med det egna, familjeägda bolaget, Mellby Gård. Vi får höra hans syn på vad som krävs för att lyckas som styrelseordförande.
Case – IFS och Cision Communications Cloud
Som mångårig kund hos Cision valde IFS under 2019 att gå över till Cisions PR-plattform Cision Communications Cloud som det centrala navet för deras kommunikation och PR.
Den digitala draken Kina
Kina är landet med flest internetanvändare i världen och många IT-bjässar som Alibaba, WeChat och Tencent. Men vilka trender inom kommunikation i Kina är viktiga att ha koll på, och vilken kommunikation fungerar där? Vår gäst Tom Xiong, entreprenör och expert på digitala Kina ger oss svaren!
Styrelseordförandens roll med professorn Mattias Nordqvist
Detta är en miniserie uppdelad i två delar där vi djupdyker i styrelseordförandens roll. I detta avsnitt tar vi ett akademiskt perspektiv på styrelseordföranderollen och i nästa avsnitt kommer vi prata med en som lever och andas rollen som styrelseordförande, Rune Andersson.
Viktor Frisk – influencer och PR-konsult
”I en värld där gränserna mellan marknad, PR och sociala medier suddas ut är det viktigt att kunna verka i varierade roller och iklä sig flera kostymer. Årets vinnare är expert på att kombinera olika kanaler för att befästa sin digitala närvaro och nå ut i den analoga verkligheten. Poddar, vloggar och bloggar. Böcker, föreläsningar och morgonsoffor. Lägg därtill melodifestivalen och en artistkarriär så blir det tydligt att årets vinnare lever som han lär. Ikväll blir det success, så gör dig redo Viktor Frisk!”
5 digitala trendtips inför 2019
Falcon.io släppte nyligen spaningsrapporten 2019 Digital Marketing Trends och vi tänkte lyfta ut 5 tips från rapporten som kan hjälpa dig i ditt strategiska arbete under året.
Simon Strand – konsten att mobilisera och engagera
”PR handlar mycket om att förmedla en berättelse, driva förändring och mobilisera människor att agera. Det är en svår konst, men årets vinnare av Cision PR Influencer Award behärskar hantverket utmärkt. Med stor finess når vinnaren ut med sitt budskap genom poddar, krönikor och inte minst Stories på Instagram. Han använder skickligt sin egen digitala närvaro för att nå målen, exempelvis genom att samla över 500 AIK-medlemmar till ett årsmöte i Solna för att få igenom ett skifte av flera nyckelpersoner inom klubben. Årets vinnare firar dubbla guld i år – stort grattis till Simon Strand”
Cision® utökar förutsättningar för modern social marknadsföring och formar framtiden för Earned Media Management
Som globalt ledande leverantör av Earned Media Management erbjuder Cision, genom förvärvet av Falcon.io, en komplett helhetslösning för sociala medier, däribland såväl distribution som analys.
Cision rankar: Bloggar och nyhetssidor som bevakar miljöfrågor
Den 16-åriga klimataktivisten Greta Thunberg är namnet på mångas läppar den senaste tiden efter medverkan i FN-möte om klimatförändringar och World Economic Forum i Davos. Nedan syns ett axplock av globala skribenter som har omnämnt henne.
Sponsring som relationsbyggare
När man nämner sponsring tänker nog många på stora loggor på idrottstjärnor och i arenor men i detta avsnitt får vi lära oss hur företag kan använda sponsring aktivt för att bygga relationer. Avsnittets gäst är Carmen Wargborn från konsultföretaget Ramboll som bland annat har lyckats få 27 000 personer att ladda ned en app med löprundor formade som exempelvis en anka eller ett eklöv.
Cisions globala kommunikationsrapport 2018 – Utmaningar och trender
I vår globala kommunikationsrapport har 410 seniora kommunikatörer och marknadsförare, både från byråer och inhouse, deltagit för att måla upp bilden av hur inflytande kan variera beroende på marknad.
Cision rankar: Internationella teknikbloggar
Den här månaden tipsar vi om 10 av de allra största internationella teknikbloggarna.
Simon Strand vinnare av Cision PR Influencer Award 2018
I år tilldelades Cision PR Influencer Award 2018 Simon Strand, PR-konsulten och medgrundaren av kommunikationsbyrån 500.
Cision PR Influencer Award 2018: Plats 1-20
Utmärkelsen Cision PR Influencer Award 2018 tilldelades Simon Strand, läs vår artikel om honom här.
Deeped Niclas Strandh: “Stories är antagligen det nya flödet och den nya newsfeeden”
I denna lilla bloggserie kommer vi att publicera intervjuer med de finalisterna till utmärkelsen Cision PR Influencer Award. Deeped Niclas Strandh, som jobbar som planner på JMW Golin, valde omfamna poddformatet när han skulle svara på våra frågor och skickade över en liten kortpodd där han har ordet fritt.
Brit Stakston: “I grunden handlar allt om en enda sak – förmågan att vilja göra saker tillsammans”
I denna lilla bloggserie kommer vi att publicera intervjuer med de fem finalisterna till utmärkelsen Cision PR Influencer Award. Plats på bloggscenen för PR-drottningen Brit Stakston som är nominerad till priset för åttonde (!) året i rad.
Simon Strand: “Många funderar för mycket på koncept och kampanjer och för lite på sin positionering”
Vi intervjuat Simon Strand, PR-konsult och Founding Partner på kommunikationsbyrån 500 Stockholm.