Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
Pressmeddelandet viktigt och trovärdigt enligt journalister
I Cisions globala journalistundersökning State of the Media 2018, journalister från 6 olika länder tillfrågades angående deras arbetsssituation och det nuvarande läget i branschen.
4000mil: “Vi ska skriva de blogginlägg som vi själva hade velat hitta innan vår resa”
Er blogg ’4000mil.se’ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom rese-genren i Sverige. Vad ligger bakom framgången?
Cision rankar: Resebloggar 2018
Cision har rankat de 10 främsta resebloggarna
State of the Media 2018
Media och kommunikation är sedan länge inte en nationell angelägenhet utan ett globalt fenomen där nyheter och information sprids världen över med ett knapptryck.
Digital opinionsbildning i valtider
Hur ska man arbeta för att lyckas driva förändring och påverka opinionen år 2018? För att få svar på det har Passion för kommunikation dragit till Almedalen och träffat två erfarna opinonsbildare: Seher Yilmaz, VD för förändringsinkubatorn Difference och André Assarsson, digital chef på Milton Labs.
Kommunikatörernas eget #metoo-upprop
I november 2017 ställde sig drygt 2 000 kvinnor bakom kommunikationsbranschens #metoo-upprop #sistabriefen. Podden gästas av Maja Stridsberg, PR-konsult på Westander och Mimmi Sköldberg, kundstrateg på EdelmanDeportivo. Mimmi och Maja är två av initiativtagarna till det uppropet och de medverkar för att berätta om läget i branschen men även om hur man startar en gräsrotsrörelse och får till förändring i praktiken.
6 anledningar till att skaffa mediebevakning
Om du inte håller koll på hur medierna och dina målgrupper svarar på ditt budskap, då blir det svårt att besvara kritiska frågor.
Cision Executive Dinner #1 – München
In einer kleinen und sehr exklusiven Runde, hatte eine Auswahl von hochrangigen PR – und Kommunikationsprofis aus München die Möglichkeit sich bei einem hervorragenden Abendessen im Bayerischen Hof München zum Thema Künstliche Intelligenz (KI) auszutauschen.
Cisions fokuspoddar – 15 minuter med handfasta kommunikationstips
Du har väl inte missat våra fokuspoddar där vi, i ett komprimerat podd-format med 15-minutersavsnitt, tar upp handfasta tips på hur du kan bli ännu skarpare i din kommunikation?
Guldäggets nominerade i PR-kategorin
Cision är stolta sponsorer av Guldägget, Sveriges äldsta och största kommunikationstävling.
Cision rankar: Hälsobloggar
Cision rankar de 10 främsta hälsobloggarna 2018
Leva Sunt: “Regelbundna uppdateringar och relevant innehåll nycklar till framgång”
De blogg ’Leva Sunt’ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom hälso-genren i Sverige. Vad ligger bakom framgången?
Digital kommunikation med Joakim Jardenberg
Digital kommunikation handlar mycket om att bli skitig under naglarna och att våga testa sig fram. Detta menar avsnittets gäst, internetgurun Joakim Jardenberg. Hör honom berätta hur man på bästa sätt skitar ned sig i arbetet med den digitala kommunikationen, det kommer garanterat handla mycket om facebookdominans, algoritmer och livevideo.
7 typer av influencers som påverkar dagens konsumenter
Om du har bestämt dig för att börja kommunicera mer genom influencers under 2018 är det viktigt att förstå att det finns olika typer.
Hormoner & hemorrojder: “Rätt förväntningar och mätpunkter viktigt vid samarbeten”
’Hormoner & hemorrojder’ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom familjegenren i Sverige.
Cision rankar: Familjebloggar
Denna månad lyfter vi fram de främsta familjebloggarna, människor som väljer att dela med sig av sin vardag och dagligen inspirerar många föräldrar landet över.
Fokuspodd: Digital strategi – hemsidan som nav
För ett par år sedan pratades det mycket om att hemsidan var död och det var viktigt för företag att befinna sig där målgruppen var. Man pratade om att man skulle vara i appar på mobilen, på Facebook och Twitter men inte publicera material på sin hemsida. Historien har visat att detta är helt fel väg att gå. Istället bör man styra den del av trafik och aktivitet som man vill använda för att konvertera mot att landa på en central hemsida.
3 sätt att skapa ordning i ett kreativt kaos
Tre tips som kan de fungera som stöttepelare och hjälpa dig strukturera ditt kreativa arbete.
Nu lanseras Cision Communications Cloud i Sverige
lanserar Cision sin nya kommunikationslösning Cision Communications Cloud i Sverige.
Cision lanserar ny premiumkanal tillsammans med Expressen
Nu lanserar vi vår nya premiumkanal Expressen Livsstil – en kanal som ger dig möjlighet att nå ut på högt rankade branschsidor inom det ämne du är verksam i och din målgrupp är intresserad av.
Cision rankar: Modebloggar 2018
Cisions rankning av de främsta modebloggarna 2018
Fokuspodd: Så hanterar du dina journalistrelationer
Fokusavsnitt av Passion för kommunikation där Alexander Mason och Åsa Melin Mandre guidar dig igenom vad som händer efter att man har producerat sitt pressmeddelande och det har blivit dags för distribution. När du är klar med det perfekta pressmeddelandet – hur gör du då för att få medierna att skriva om det? Följ med i Passion för kommunikations checklista på åtgärder du bör bocka av för att få till din förtjänta kommunikation.
Så blir du framgångsrik på LinkedIn
LinkedIn är en social kanal som växer stadigt i Sverige, enligt rapporten Svenskarna och Internet har 30 % av Sveriges befolkning varit där någon gång. Samtidigt är det bara 3 % som är där dagligen och en tydlig trend visar att närvaron till stor del styrs av vad man arbetar med – verksamma inom IT & kommunikation samt finanssektorn är starkt dominerande på LinkedIn. Kort och gott kan man konstatera att det främst är människor som arbetar som befinner sig på LinkedIn, något som kan vara intressant om man är B2B-marknadsförare i allmänhet och arbetar med rekrytering i synnerhet.
4 misstag att undvika vid mediebevakning
4 vanliga misstag att undvika när det kommer till mediebevakning