Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
Topp 5 mest lyssnade avsnitten av IR & CorpComms-podden 2020
Har vi listat de 5 mest populära avsnitten av IR & CorpComms-podden under första halvan av 2020.
Här är de 5 populäraste avsnitten av Passion för kommunikation 2020
Vi har listat de fem populäraste avsnitten hitills under 2020 – lyssna igenom dem eller botanisera bland övriga avsnitt här!
Rolf van den Brink: ”Almedalen kan få ett parallellt digitaluniversum nästa år”
På grund av coronapandemin och de sociala restriktionerna som råder har politiska event som Järvaveckan och den klassiska Almedalsveckan ställts in. Vi tog kontakt med Dagens Opinions Rolf van den Brink för att få hans perspektiv på vilka konsekvenser detta kommer att få.
Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker
Med bakgrund i försommarens #BlackLivesMatter-rörelse aktualiserades frågan kring hur företag ska göra för att ställning i samhällsfrågor, när man ska göra det och vilka potentiella möjligheter samt risker man bör ta i beräkning. I vår livepodd gästar Frida Blom från Westander och forskaren Martin Söndergaard från Handelshögskolan i Stockholm för att ge sina perspektiv på frågan.
Rebecca Ohlsson: “Idag är vi även en teknisk support”
Cisions kundsupport teamet arbetar för tillfället på distans på grund av rådande corona-pandemi och vi ringde upp Rebecca Ohlsson för en intervju.
Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker för företag
På onsdag är det åter dags för livepodd på vår Facebooksida och temat för dagen handlar om att som företag ta ställning i en fråga och vilka möjligheter samt risker det kan innebära för varumärket. Frida Blom är kommunikationskonsult på Westander och gästar vår livepodd onsdag 17 juni klockan 14.00 för att berätta om detta spännande ämne och svara på era frågor.
Fråga juristen – 4 punkter att ta med sig om arbetet mot marknadsmissbruk
Finansinspektionen släppte nyligen en tillsynsrapport där de berättar om erfarenheter från sitt arbete mot marknadsmissbruk under åren 2018–2019.
Maria Leijon: Så håller vi på Research databasen uppdaterad
Med en nationell mediedatabas har du möjlighet att med precision skicka ditt pressmeddelande med rätt budskap till rätt mottagare inom ett land.
Livepodd om Folkhälsomyndighetens kommunikationsarbete under corona-pandemin
Få kommunikationsavdelningar har varit med om en sådan total förändrad arbetsvardag och massivt medietryck som Folkhälsomyndighetens pressavdelning under våren 2020. Hur har det varit att kommunicera från krisens centrum? Det ska vi prata om med Folkhälsomyndighetens presschef Christer Janson i vår livepodd onsdag 17 juni 10.00.
Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée
Coronautbrottet lämnar få oberörda och kommunikatörer brottas med nya utmaningar när världen har ställts på ända. Kriskommunikationsexperten Jeanette Fors-Andrée gästade vår livepodd på Facebook för att ge svar på hur en verksamhet ska tänka kring sin kommunikation i coronatider.
OTC-handel med amerikanska investerare
I detta avsnitt lär vi oss mer om OTC-handel (Over the Counter) i USA, en marknad som svenska börsbolag kan använda sig av även om man inte är noterad på de amerikanska börserna. Hur funkar det och vad ska man tänka på för att locka amerikanska investerare? Gäst i podden för att berätta om detta är Joe Coveney från OTC Markets som medverkar via länk från New York.
Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström
Det har blivit dags för ytterligare en livepodcast tillsammans med Cision. Denna gången gästas vi av Ulrica Schenström, VD för tankesmedjan Fores. Ulrica Schenström har länge varit engagerad inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning och kommer tillsammans med oss ge svar på hur din verksamhet ska tänka kring politiskt påverkansarbete i coronatider.
En bild säger mer än tusen ord
Fem tips på hur du kan använda bilder för att få ytterligare uppmärksamhet för dina nyheter
12 handfasta tips för att vässa ditt innehåll
Sjävla syftet med innehållskapande handlar om att innehållet ska bli uppmärksammat och konsumerat. Med små små justeringar av ditt innehåll kan det ge stor effekt på synligheten och hur väl det plockas upp av sökmotorerna.
Investor Relations i en coronakris
Corona-pandemin har skapat global oro på börserna och noterade bolag ställs inför helt nya utmaningar med sin investerarkommunikation. Hur bör man tänka kring kommunikationen i osäkra tider och på vilket sätt kan man kommunicera när vi också ska undvika att träffas? Dessa frågor diskuteras med våra gäster Pia Rosin, IR-expert från H&H och Scandic Hotels IR-chef Henrik Vikström. Podden spelades in tisdag 21 april.
State of the Media 2020
Cisions globala journalistrapport med deltagare från 15 länder I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar.
Seminarier och events
Här hittar du såväl kommande som passerade events! I tider då av social distansering försöker vi istället att hitta kreativa lösningar på events så att du ska få inspiration, kunskap och underhållning.
Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée
Coronautbrottet lämnar få oberörda och kommunikatörer brottas med nya utmaningar när världen har ställts på ända. Vi har bjudit in kriskommunikationsexperten Jeanette Fors-Andrée till en livepodd på Facebook för att ge svar på hur en verksamhet ska tänka kring sin kommunikation i coronatider.
Så lyckas du med ditt digitala event
På grund av coronautbrottet med dess restriktioner kring sociala kontakter har många event flyttat ut i den digitala världen. Men hur ska man tänka för att lyckas med ett digitalt event? I avsnittet gästas vi bland annat av Nine Muses Festival som grundas av Spotify och av riskkapitalbolaget Verdane som båda, med väldigt kort varsel, nyligen har genomfört digitala event. För att guida oss i hur man lyckas bra med digitala event har vi med oss eventbolaget Cicerons VD Cecilia Sandström i studion.
Expertpanel: IR-kommunikation i kris och på distans
Vi intervjuade tre IR-experter om hur de anser att man bör förhålla sig till dessa nya förutsättningar COVID-19-pandemin samt hur man reglererar förväntningar från kapitalmarknaden.
Maria Frändegård: “Så förbereder du dig för post-corona”
Vi intervjuade Maria Frändegård av Govert för att få hennes perspektiv på hur kommunikationsavdelningar ska hantera den pågående krisen.
Tre kommunikationschefer om internkommunikationen med anledning av COVID-19
Spridningen av COVID-19 världen över påverkar svenska företag, organisationer och myndigheters internkommunikation då andra frågor kommer upp på agendan och många verksamheter har börjat arbeta från distans.
Carolin Wiken om vikten av en bra equity story
För några veckor sedan fick vi en pratstund med Carolin Wiken, partner på kommunikationsbyrån Paues Åberg, angående vikten av att som noterat bolag kommunicera mer än bara regulatoriskt innehåll och hur man tar fram en bra equity story.
Knowits resa från rödlistade till börsens mest jämställda bolag
Hur viktigt är jämställdhet för investerare? Påverkar arbetet för en inkluderande arbetsplats värderingen av ett noterat bolag? Gäst för att prata om detta är IT-konsultbolaget Knowits VD Per Wallentin som på sex år gått från att ha noll kvinnor i ledningsgruppen till att utses till börsens mest jämställda bolag ifjol. Hör honom också berätta om vad det är de har gjort i förändringsarbetet för att uppnå framgången.