
Andreas Utterström vinner "Cision PR Influencer Award 2025"
Andreas Utterström är vinnaren av utmärkelsen "Cision PR Influencer Award 2025". Prisets syte är att lyfta de PR-konsulter som statuerar exempel genom sitt egna sätt att hantera PR-hantverket och delas ut för 14:e året i följ.
Fråga juristen: Vanliga brister i insiderförteckningar
MCL:s jurist André Branéus redogör för några vanliga brister som Finansinspektionen uppmärksammat under en kartläggning av 24 slumpmässigt utvalda emittenter på samtliga marknadsplatser i Sverige.
Expertpanel: Så påverkar corona kommunikatörens framtid
Vi bad tre experter reflektera över vilka utmaningar som väntar för kommunikatörer framöver.

Livepodd om framtidens kommunikatör i spåren av corona

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen
Hösten är här och det har blivit dags för ännu en livepodd i pandemins tecken. Gäster är Yasmine Winberg, reporter och redaktör på Resumé och Linnéa Kihlström, reporter och redaktör på Dagens Media. Hur har corona påverkat medier och influencers?

Livepodd om hur medier och influencers mår i coronakrisen
Den 27 augusti kl.14.00 välkomnar vi dig online på Cisions Facebooksida för att ta del av en diskussion kring hur medier och influencers har det i coronakrisen. Alexander Mason, kommersiell chef på Cision och Åsa Melin Mandre, partner på Greenhill Relations träffar Yasmine Winberg, reporter och redaktör på Resumé och Linnéa Kihlström, reporter och redaktör på Dagens Media.

10 tips när du skriver ett pressmeddelande
Du har din nyhet och ett verktyg för publicering. Men hur ska du göra för att få andra att tycka att just ditt pressmeddelande är intressant? Cision guidar dig igenom hur du ska få din nyhet både klickvänlig och intressant för media.

Do’s and don’ts när du skriver ett pressmeddelande
I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar. Till det har en global pandemi lamslagit världen och gjort alla till coronaspecialiserade journalister.

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström
Passion för kommunikation släpper ytterligare en livepodd i coronatider! I detta avsnitt gästades vi av Ulrica Schenström, VD för tankesmedjan Fores. Ulrica Schenström har länge varit engagerad inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning och kommer tillsammans med oss ge svar på hur din verksamhet ska tänka kring politiskt påverkansarbete i coronatider.

Topp 5 mest lyssnade avsnitten av IR & CorpComms-podden 2020
Har vi listat de 5 mest populära avsnitten av IR & CorpComms-podden under första halvan av 2020.

Här är de 5 populäraste avsnitten av Passion för kommunikation 2020
Vi har listat de fem populäraste avsnitten hitills under 2020 – lyssna igenom dem eller botanisera bland övriga avsnitt här!

Rolf van den Brink: ”Almedalen kan få ett parallellt digitaluniversum nästa år”
På grund av coronapandemin och de sociala restriktionerna som råder har politiska event som Järvaveckan och den klassiska Almedalsveckan ställts in. Vi tog kontakt med Dagens Opinions Rolf van den Brink för att få hans perspektiv på vilka konsekvenser detta kommer att få.

Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker
Med bakgrund i försommarens #BlackLivesMatter-rörelse aktualiserades frågan kring hur företag ska göra för att ställning i samhällsfrågor, när man ska göra det och vilka potentiella möjligheter samt risker man bör ta i beräkning. I vår livepodd gästar Frida Blom från Westander och forskaren Martin Söndergaard från Handelshögskolan i Stockholm för att ge sina perspektiv på frågan.

Rebecca Ohlsson: “Idag är vi även en teknisk support”
Cisions kundsupport teamet arbetar för tillfället på distans på grund av rådande corona-pandemi och vi ringde upp Rebecca Ohlsson för en intervju.

Livepodd om att ta ställning – möjligheter och risker för företag
På onsdag är det åter dags för livepodd på vår Facebooksida och temat för dagen handlar om att som företag ta ställning i en fråga och vilka möjligheter samt risker det kan innebära för varumärket. Frida Blom är kommunikationskonsult på Westander och gästar vår livepodd onsdag 17 juni klockan 14.00 för att berätta om detta spännande ämne och svara på era frågor.

Fråga juristen – 4 punkter att ta med sig om arbetet mot marknadsmissbruk
Finansinspektionen släppte nyligen en tillsynsrapport där de berättar om erfarenheter från sitt arbete mot marknadsmissbruk under åren 2018–2019.

Maria Leijon: Så håller vi på Research databasen uppdaterad
Med en nationell mediedatabas har du möjlighet att med precision skicka ditt pressmeddelande med rätt budskap till rätt mottagare inom ett land.

Livepodd om Folkhälsomyndighetens kommunikationsarbete under corona-pandemin
Få kommunikationsavdelningar har varit med om en sådan total förändrad arbetsvardag och massivt medietryck som Folkhälsomyndighetens pressavdelning under våren 2020. Hur har det varit att kommunicera från krisens centrum? Det ska vi prata om med Folkhälsomyndighetens presschef Christer Janson i vår livepodd onsdag 17 juni 10.00.

OTC-handel med amerikanska investerare
I detta avsnitt lär vi oss mer om OTC-handel (Over the Counter) i USA, en marknad som svenska börsbolag kan använda sig av även om man inte är noterad på de amerikanska börserna. Hur funkar det och vad ska man tänka på för att locka amerikanska investerare? Gäst i podden för att berätta om detta är Joe Coveney från OTC Markets som medverkar via länk från New York.

Livepodd om kriskommunikation i coronatider med Jeanette Fors-Andrée
Coronautbrottet lämnar få oberörda och kommunikatörer brottas med nya utmaningar när världen har ställts på ända. Kriskommunikationsexperten Jeanette Fors-Andrée gästade vår livepodd på Facebook för att ge svar på hur en verksamhet ska tänka kring sin kommunikation i coronatider.

Livepodd om politiskt påverkansarbete i coronatider med Ulrica Schenström
Det har blivit dags för ytterligare en livepodcast tillsammans med Cision. Denna gången gästas vi av Ulrica Schenström, VD för tankesmedjan Fores. Ulrica Schenström har länge varit engagerad inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning och kommer tillsammans med oss ge svar på hur din verksamhet ska tänka kring politiskt påverkansarbete i coronatider.

En bild säger mer än tusen ord
Fem tips på hur du kan använda bilder för att få ytterligare uppmärksamhet för dina nyheter

12 handfasta tips för att vässa ditt innehåll
Sjävla syftet med innehållskapande handlar om att innehållet ska bli uppmärksammat och konsumerat. Med små små justeringar av ditt innehåll kan det ge stor effekt på synligheten och hur väl det plockas upp av sökmotorerna.

Investor Relations i en coronakris
Corona-pandemin har skapat global oro på börserna och noterade bolag ställs inför helt nya utmaningar med sin investerarkommunikation. Hur bör man tänka kring kommunikationen i osäkra tider och på vilket sätt kan man kommunicera när vi också ska undvika att träffas? Dessa frågor diskuteras med våra gäster Pia Rosin, IR-expert från H&H och Scandic Hotels IR-chef Henrik Vikström. Podden spelades in tisdag 21 april.

State of the Media 2020
Cisions globala journalistrapport med deltagare från 15 länder I takt med att det gamla medielandskapet förändras och förvandlas till ett digitalt ekosystem fyllt av konkurrerande plattformar och nyhetsmedier ställs journalister varje år inför nya utmaningar.