Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
dec. 10, 2024

Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?

I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?

Summering av livepodcast - Svenskarna och internet 2021
nov. 12, 2021

Summering av livepodcast - Svenskarna och internet 2021

Allt man som kommunikatör behöver veta om Svenskarna och internet - vi sammanfattar det senaste avsnittet i vår podd Passion för Kommunikation som gästas av Måns Jonasson från Internetstiftelsen.

Sju trendsättare inom ESG
nov. 11, 2021

Sju trendsättare inom ESG

Environmental, Social & Governance (ESG) är nyckeltalet på allas läppar. Vi har kikat närmare på sju trendsättare inom ESG. Mätning av hållbara frågor och socialt ansvarstagande har gjorts under en längre tid, så varför börjar investerare plötsligt fråga efter ESG-data nu? Det enkla svaret är att företag med stark och syftesdriven ESG-policy korrelerar väl med positiva finansiella resultat.

Öka framgången för din PR-kampanj med Cision´s mediebevakning
nov. 09, 2021

Öka framgången för din PR-kampanj med Cision´s mediebevakning

När kan en PR-kampanj anses vara lyckad? Till många PR-experters bestörtning finns det inget tydligt svar, och det finns inte heller tillräckligt med data för att ge ett förslag. Detta är en anledning till varför du bör använda ett bättre tillvägagångssätt för att mäta framgång och övervaka medierna.

Svenskarna och internet 2021
nov. 02, 2021

Svenskarna och internet 2021

Är Tiktok verkligen större än Twitter? Hur når vi ut till unga som inte läser traditionella medier? Rapporten Svenskarna och internet 2021 är här och i vårt nya poddavsnitt gästas vi av Måns Jonasson från Internetstiftelsen, som står bakom rapporten. Han går igenom ALLT du behöver veta som kommunikatör om svenskarnas internetvanor.

Hur gör man Sveriges bästa årsredovisning
okt. 31, 2021

Hur gör man Sveriges bästa årsredovisning

Boliden har precis vunnit den prestigefyllda utmärkelsen Sveriges bästa årsredovisning 2020. Och det är inte mindre än tredje gången Boliden får detta pris. Hur lyckas man med det? Hör Klas Nilsson, Director Group Communication på Boliden, berätta om framgångsreceptet i det senaste avsnittet av IR- och CorpComs-podden.

Det sex viktigaste resultaten av analysen IAA Mobility 2021
okt. 26, 2021

Det sex viktigaste resultaten av analysen IAA Mobility 2021

Våra kollegor från Cision Insights har analyserat mässan i förhållande till global mediebevakning samt omnämnanden i sociala kanaler och har kommit fram till några avslöjande slutsatser.

10 praktiska innehållsidéer för sociala medier
okt. 21, 2021

10 praktiska innehållsidéer för sociala medier

Att ständigt använda sociala medier kan bli en enorm utmaning. Särskilt om man som byrå fokuserar på kundprojekt och ignorerar sina egna kanaler. För att förhindra att detta händer ger vi dig här 10 praktiska innehållsidéer som du kan använda direkt.

IAA Mobility 2021: Nytt koncept och nya idéer
okt. 19, 2021

IAA Mobility 2021: Nytt koncept och nya idéer

Våra kollegor från Cision Insights har analyserat IAA Mobility 2021-mässan utifrån omnämnanden i sociala kanaler samt global mediatäckning och kommit fram till några avslöjande slutsatser. Vi har sammanfattat de viktigaste i en omfattande rapport.

Bygg en kontaktlista för media som fungerar för din PR-kampanj
okt. 13, 2021

Bygg en kontaktlista för media som fungerar för din PR-kampanj

Att välja rätt lista över journalister kan vara avgörande för en framgångsrik PR-kampanj. Vad behöver du tänka på för att bygga den perfekta listan?

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer
sep. 29, 2021

Världens största PR-studie synar Nordens kommunikatörer

Avsnitt 82 av Passion för kommunikation tar avstamp i årets upplaga av European Communication Monitor 2021, världens största studie av kommunikation och PR. För första gången sedan starten 2005 har forskarna bakom studien tagit fram en specifik rapport om kommunikation i de nordiska länderna.

ESG in energy - Global Insights
sep. 22, 2021

ESG in energy - Global Insights

Cisions Insights-team analyserade nyligen ESG-nyheter i engelskspråkiga digitala medier. ESG In Energy Q2-rapporten bygger på en automatiserad analys av ESG (environmental, social, corporate governance) där ESG omnämns tillsammans med företag inom energiindustrin.

Silverstone Grand Prix - Social and traditional Insights
sep. 14, 2021

Silverstone Grand Prix - Social and traditional Insights

Silverstone Grand Prix var ett av de mest kontroversiella av säsongens F1-tävlingar med en hög volym av täckning i traditionell media och väldigt blandade publikreaktioner på sociala medier.

Så skriver du ett pressmeddelande
sep. 09, 2021

Så skriver du ett pressmeddelande

Är du osäker på hur man skriver ett pressmeddelande? I vår guide – Så skriver du ett pressmeddelande – Steg för steg, delar vi med oss av värdefulla tips och råd om hur du bäst skriver ett pressmeddelande. Guiden innehåller de åtta viktigaste sakerna du ska tänka på för att få det genomslag du vill med din pressrelease.

Adobe - Kundcase I Cision Global Insights
sep. 06, 2021

Adobe - Kundcase I Cision Global Insights

Under många år ansåg mjukvaruföretaget Adobe att så mycket publicitet som möjligt i alla typer av medier gav bättre affärsresultat. Adobes kommunikationsavdelning ville utvärdera denna PR-strategi för att se om man kunde få ett lika bra resultat, eller bättre, om man istället fokuserade på mer kvalitativa införanden i specifikt utvalda medier. Målet var att effektivisera PR- och mediebevakningsarbetet, och samtidigt utveckla metoden för att mäta avkastningen på PR-investeringarna (ROI).

An Influence framework for PR
sep. 02, 2021

An Influence framework for PR

En fråga som PR- och kommunikationsproffs bör ställa sig är: Vad är påverkan? Om vi vet det kan vi veta vilken eller vilka influencers som skulle passa ett visst projekt – eller om det finns en bättre approach?

E3 2021 Social Insights
aug. 27, 2021

E3 2021 Social Insights

Under juni arrangerades den stora gamingkonferensen #E32021 och i år visade plattformstillverkarna Xbox och Nintendo på starka prestationer - men vem lyckades bäst?

8 steg till användbara insikter
aug. 18, 2021

8 steg till användbara insikter

I dag känner de som arbetar med PR till fördelarna med databaserad kommunikation. De flesta har tillgång till en plattform och har mer data än någonsin. Fler och fler PR-avdelningar på företag anställer dedikerade datavetare, vilket även PR-byråer gör. I takt med att public relations utvecklas, utvecklas också målet för mätning, analys och utvärdering.

Så lyckas du med din SEO
aug. 11, 2021

Så lyckas du med din SEO

Vad är bra innehåll och hur får man sökmotorerna att hålla med? I korthet handlar det om en måttstock att förhålla sig till som innehållsproducent för att genomgående skapa innehåll som rankas högt av sökmotorerna och förmedlar expertis, auktoritet och pålitlighet. För att långsiktigt lyckas med SEO gäller det att sätta relevansen för besökaren i första rummet och om du lyckas med det kan en bra sökmotoroptimering ge resultat under flera år framöver.

4 Reasons Executive Briefings
aug. 02, 2021

4 Reasons Executive Briefings

Dagens informationsöverflöd gör att ledningsgrupper och beslutsfattare får det allt svårare att hinna reagera och hantera strategiska nyheter än tidigare. När nyheter om varumärket, konkurrenter, partners och kunder flödar in på daglig basis kan flödet lätt börja kännas som ett brus men bland dessa tusentals artiklar finns avgörande innehåll som en ledningsgrupp inte har råd att missa för att hålla konkurrenterna bakom sig.

Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation
juli 20, 2021

Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation

Hur arbetar Svenska Spel med hållbarhet för att motverka spelproblem och vilken roll spelar det svenska föreningslivet i kommunikationen? Lotta Örtnäs, presschef på Svenska Spel, berättar.

Fråga juristen: När ska motpartsnamn anges vid offentliggörande av insiderinformation?
juli 20, 2021

Fråga juristen: När ska motpartsnamn anges vid offentliggörande av insiderinformation?

I denna artikel skriver MCL:s jurist Olof Jönsson om viktiga principer att beakta avseende motpartnamn vid offentliggörande av insiderinformation enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR).

Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd
juli 20, 2021

Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd

MCL:s jurist berättar om ett fall där Förvaltningsrätten i Stockholm upphävde FI:s sanktionsbeslut mot två bolag där bolagen fått anmärkningar samt sanktionsavgifter.

7 steg för kommunikatörer
juli 19, 2021

7 steg för kommunikatörer

Journalister får allt mer att göra med färre resurser till hands. Med anledning av detta blir relationen med kommunikatörer allt viktigare eftersom de kan förse journalisten med bra och trovärdigt innehåll. För att lyckas med detta måste kommunikatören skicka rätt innehåll till rätt journalist vid rätt tidpunkt och vägen till att lyckas med detta går genom att ta sig tid att lära känna journalisten.

BioArctic – Börsens mest jämställda bolag 2020
juli 08, 2021

BioArctic – Börsens mest jämställda bolag 2020

Årets vinnare av Allbright-priset är forskningsbolaget BioArctic . Vi har intervjuat Gunilla Osswald, vd Bioarctic, om deras jämställdsarbete och hur det påverkar deras investerarrelationer.