Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
IR-arbete i osäkra tider
På senaste tiden har det skakat på börsen. Hur bör man bedriva sitt IR-arbete i osäkra tider – ska man sitta still i båten eller är det ett bra tillfälle att tänka om? Detta och mycket mer pratar vi om med Michael Zillén, IR-rådgivare på Box Communications.
Cision PR-handbook Nordic - Finland: “Den finska medievärlden rör sig i små cirklar”
Här är de fem finalisterna i Cision PR Influencer Award 2021
Här är de fem PR-konsulter som har chansen att vinna Cision PR Influencer Award 2021. Utmärkelsen går till den person inom PR och kommunikation som under året haft störst inflytande i digitala medier och syftar till att lyfta konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som lever som de lär och driver branschen framåt.
PR-trender att hålla koll på 2022
Vi tar fram spåkulan tillsammans med våra gäster Yasmine Winberg, chefredaktör för Resumé och Sharareh Hoss, VD och grundare av PR-byrån Hoss Agency.
Cision PR-handbook Nordic - Denmark: ”Tillgång till den högsta ledningen är viktigt i Danmark”
Hur ska du arbeta för att få danska journalister att skriva om dina nyheter? Och hur ser det danska medielandskapet ut? Vi har träffat den danska seniora PR-konsulten Rasmus Kristensen för att få hans bästa råd.
Digital Marketing Trends 2022 - Dino Kuckovic, Falcon
Vi har träffat Dino Kuckovic, Director of Community & Events på Falcon.io, för att höra vad han och Falcon tror att trenderna inom digital marknadsföring kommer handla om 2022.
20 PR-konsulter nominerade till Cision PR Influencer Award 2021
Nu är den äntligen här, listan med de 20 främsta PR-konsulterna som är nominerade till Cision PR Influencer Award! Vinnaren koras på Spinngalan den 24 februari.
Daniel Sjöholm: “MAR är en bedömningssport”
Marknadsmissbruksförordningen MAR började tillämpas i Sverige för över fem år sedan. Hur fungerar lagstiftningen i praktiken idag och finns det tolkningsproblematik? Daniel Sjöholm, jurist och VD för MCL går igenom vanliga utmaningar med MAR.
Cision PR-handbook Nordic - Norway: “Skippa det kommersiella struntpratet”
Hur ska du få norska journalister att nappa på dina nyheter? Jo, lokalanpassa, var inte rädd för att ringa journalisterna men skippa det kommersiella struntpratet. Det är några av råden från Petter Gjelsnes, senior PR-konsult från den norska kommunikationsbyrån Nova Vista.
Cision PR-handbook Nordic - Sweden: “En VD:s våta dröm att bli publicerad i Dagens Industri”
Hur ska du göra för att journalister i Norden ska skriva om ditt pressmeddelande? Som en del av Cisions nordiska PR-handbok har vi träffat PR-konsulten Marianne Ahlgren för att få en PR-guide för Sverige. Hon har mer än 20 års erfarenhet av medierelationer, bland annat som pressansvarig på If och hos Folkpartiet (nuvarande Liberalerna). Idag driver hon kommunikationsbyrån Another View.
Nordic PR Handbook I Finland I Ville Blåfield
Dags att öppna fjärde och sista luckan i vår adventskaleder! I det här andra avsnittet fokuserar vi på Finland tillsammans med Ville Blåfield från Miltton.
Kommunikationstratten
Vi har utvecklat en kommunikationstratt för att dela upp specifika områden som PR- och kommunikationsexperter bör fokusera på för att visa upp användbara mätvärden, driva datainformerade beslut och rättfärdiga PR-budgeten för ledningen.
Nordic PR Handbook I Denmark I Rasmus Kristensen
Dags att öppna tredje luckan i vår adventskaleder! Kalendern består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. Våra gäster är rutinerade PR-proffs som ger dig den ultimata guiden för lyckade PR-satsningar med mängder av tips på hur man ska göra för att få medietäckning i just deras land. I det här tredje avsnittet fokuserar vi på Danmark tillsammans med Rasmus Kristensen från Sensum Consult.
Pandoras mediegenomslag för labratorietillverkade diamanter
I maj 2021 lanserade den danska smyckestillvekaren Pandora ett nytt utbud av smycken, Pandora Brilliance, och meddelade samtidigt att man istället för diamanter från gruvor skulle gå över till laboratorietillverkade diamanter. Nyheten fick stort globalt genomslag och 15 000 delningar i sociala medier. Med hjälp av en medieanalys från Cision identifierades hur Pandora lyckats positionera sig som en innovatör i en gammaldags bransch. Samtidigt väckte nyheten kritiska röster på viktiga marknader som Kina och Ryssland.
Utmaningar och tolkningsproblematik med MAR
För runt fem år sedan började MAR att tillämpas i Sverige. Hur fungerar lagstiftningen i praktiken idag och vad finns det för aktuell tolkningsproblematik? Vår gäst Daniel Sjöholm, jurist och VD för MCL, går igenom aktuell praxis och ger sina bästa råd hur börsbolag ska arbeta för att undvika fallgropar.
Nordic PR Handbook I Norway I Petter Gjelsnes
Nu öppnar vi andra luckan i vår adventskalender! Kalendern består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. Våra gäster är rutinerade PR-proffs som ger dig den ultimata guiden för lyckade PR-satsningar med mängder av tips på hur man ska göra för att få medietäckning i just deras land. I det här andra avsnittet fokuserar vi på Norge tillsammans med Petter Gjelsnes från Nova Vista AS.
Direktpublicering på Realtid.se
Genom Cision erbjuder vi direktpublicering på några av Sveriges största nyhetssajter, där ibland Realtid.se som vi ska prata mer om idag. Tillsammans har vi ett långt samarbete och när du som kund väljer att använda Realtid.se som kanal publiceras dina nyheter på deras förstasida samtidigt som de dagligen skickas ut till deras prenumeranter.
Målgruppens engagemang viktigare än antal införanden
För femte året gör Cision i samarbete med branschtidningen PR Week undersökningen Global Comms Report bland 560 kommunikationschefer från sju olika länder; USA, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Sverige och Kina.
Nordic PR Handbook I Sweden I Marianne Ahlgren
Årets julklapp från Cision kommer i fyra delar och öppnas varje advent. Vi kan redan nu avslöja att våra julklappar består av fyra poddavsnitt där vi pratar om hur man ska tänka när man gör PR i alla nordiska länder. Vi kallar det kort och gott för The Nordic PR-Handbook. I första avsnittet vi pratar om Sverige tillsammans med Marianne Ahlgren från Another View.
Makt och politik i sociala medier
Vilka är mäktigast i den svenska sociala medie-världen? Och hur väl har de politiska partierna etablerat närvaro inför den kommande valrörelsen 2022? Är det viktigt för politiska makthavare att ha inflytande i sociala medie-världen eller räcker det med DN Debatt? Journalisten Emanuel Karlsten gästar oss för att presentera Maktbarometern 2021, en kartläggning av makthavarna på sociala medier, tillsammans med Johan Ulvenlöv, som jobbar med opinionsanalys på LO och inför förra riksdagsvalet var LO:s valledare.
Så här lyckas Boliden göra Sveriges bästa årsredovisning
Gedigen hållbarhetsinformation, bred projektgrupp och att starta i tid. Det är tre nycklar för Bolidens årsredovisningsarbete, som resulterat i utmärkelsen Sveriges bästa årsredovisning för 2020. Klas Nilsson, Director Group Communication på Boliden berättar mer om framgångsreceptet.
Kom igång med mediebevakning
Med vår guide “Kom igång med mediebevakning” får du fem tydliga punkter att tänka över innan du sätter igång med mediebevakningen. Då har du alla möjligheter att sedan skapa en tydlig och relevant bevakning som ni faktiskt kan dra slutsatser av.
Kommunikatörens roll har stärkts under pandemin
Under pandemin har behovet av stöd från kommunikationsavdelningen ökat hos de flesta organisationer. För att ytterligare stärka kommunikatörsrollen strävar många efter att utveckla arbetet baserat på data och ny teknik. Allt för att tydliggöra hur kommunikationen bidrar till verksamhetens mål. Det visar den färska undersökningen Global Comms Report 2021 från PR Week och Cision.
Global Comms Report - Upptäck det senaste inom kommunikation och PR
Cision och PRWeek har återigen gått samman för att identifiera och förstå de största utmaningarna och möjligheterna som kommunikatörer står inför. För 2021 års Global Comms Report har vi gjort en undersökning bland över 500 kommunikationsproffs i sju olika länder, för att få en djupare förståelse för hur kommunikatörer använder och interagerar med tech, data, mätning, innehåll och influencers.