Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
CES 2023: Trendrapport med insikter för kommunikatören
Den gigantiska teknikmässan CES 2023 var tillbaka i full skala i Las Vegas i början av januari, efter att under pandemiåren ha genomförts digitalt och med färre deltagare. Att mässan genomfördes fysiskt innebar inte bara en ökning av besökare och utställare, utan även att mediesynligheten nästan tredubblades. Det visar en ny medieanalys från Cision Insights.
PR HANTVERKET 2023
Vad krävs för att få spinn på en nyhet i medier och sociala medier 2023? Kommer PR-proffs behöva lära sig att pitcha in nyheter till AI-robotar? Och hur får man viral spridning på TikTok och andra plattformar? Hör RedgertComms VD Chloë Bernhardsson och PR-konsulten Erik Boltjes diskuterar PR-hantverket 2023, om alltifrån vikten av bra talespersoner och personliga relationer mitt i all datadrivet.
7 trendspanare om kommunikation och PR 2023
AI, “teknikoligarker”, relationsskapare, Kina efter pandemirestriktionerna, intelligent PR-analys, cancelkultur och videoinnehållets era. Vi har bett fyra av Sveriges skarpaste kommunikations- och internetproffs tillsammans med internationella experter från Cision summera året som gått och trendspana inför 2023.
PR Handbook Western Europe | Tyskland | Anne Esser - intervju
Cisions internationella PR-handbok blickar västerut och i denna nya serie kommer vi intervjue experter från Tyskland, Storbritannien och Frankrike för att få ökad kunskap i hur man når ut i de olika länderna. Först uta är Anne Esser, Senior PR-konsult från den tyska kommunikationsbyrån PSM&W som ger en inblick i det fragmenterade tyska medielandskapet och delar sina bästa råd kring hur du bör kontakta journalister i Tyskland.
Trendrapport 2023 | Cision
Vi har bett fyra av Sveriges skarpaste kommunikations- och internetproffs tillsammans med internationella experter från Cision summera året som gått och trendspana inför 2023.
FIFA WORLD CUP Trends Report 2022
Fotbolls-VM 2022 i Qatar fick ett stort intresse globalt och sprakade i gång flera diskussioner på olika nivåer. I Cisions analys av medietrenderna från FIFA World CUP 2022 i Qatar tittar vi närmare på hur ämnen och trender diskuterasdes och av vem.
Live-webinarium: Consumer Expectations for Banking Services in a Digital World
Financial Times columnist John Gapper and Cision’s Senior Director, Strategic Operations, Scott Newton will be with us for this webinar event, sharing their views on how customers relationship with money and banks is changing.
Media Coffee: Så kommunicerar du med journalister i Indien
I Cisions globala serie Media Coffee intervjuar vi journalister från ledande organisationer på globala marknader för att ta reda på de bästa sätten att kommunicera med media. I den här intervjun hör vi Sanjay Mehra, chef för multimedia och försäljning på ANI, om medielandskapet i Indien och får hans bästa tips för PR-ansvariga när de har att göra med journalister i regionen.
PR Handbook West Europe | Frankrike | Véronique Bourgeois
Cisions internationella PR-handbok blickar västerut och i denna nya podcastserie intervjuar vi experter från Tyskland, Storbritannien och Frankrike för att få ökad kunskap i hur man når ut i de olika länderna. Det har blivit dags för Frankrike och Véronique Bourgeois, PR Associative Director från Monte RP, gästar för att dela med sig av sin guide om hur man framgångsrikt arbetar med medierelationer i Frankrike.
Så arbetar Steamery med Cisions bevakningstjänst och analysverktyg
Hur lyckas man som ett litet, snabbväxande företag göra PR, mäta resultatet och omvärldsbevaka på hela 65 marknader? Detta vet Lisa Wirenfelt som är PR- och marknadschef på Steamery, ett svenskt startup-bolag som arbetar med klädvård. Till sin hjälp använder de Cisions nya bevakningstjänst Next Gen Cision Communications Cloud. Vi har intervjuat Lisa om PR-arbetet och hur de använder omvärldsbevakning för att nå sina verksamhetsmål.
Media Coffee: Så kommunicerar du med journalister i Storbritannien
I Cisions globala serie Media Coffee intervjuar vi journalister från ledande organisationer på globala marknader för att ta reda på de bästa sätten att kommunicera med media. I denna intervju hör vi Chris McKeon, politisk reporter på PA Media i Storbritannien
Steamerys globala PR-arbete med hjälp av omvärldsbevakning
Hur lyckas man som ett litet, snabbväxande företag göra PR, mäta resultatet och omvärldsbevaka på hela 65 marknader? Detta vet Lisa Wirenfeldt som är PR- och marknadschef på Steamery, ett svenskt startup-bolag som arbetar med klädvård. Hör henne berätta om hur de bedriver sitt PR-arbete på så många olika marknader och vilken roll deras omvärldsbevakning spelar i det hela.
Cision lanserar ny kommunikationstjänst - mäter och optimerar PR lokalt och globalt
Nu lanserar Cision en ny PR- och kommunikationstjänst i Sverige, NextGen Cision Communications Cloud. Med den nya omvärldsbevakningen kan kommunikatörer mäta och optimera sina PR-aktiviteter både i Sverige och internationellt. I tjänsten ingår även marknadens största mediedatabas som möjliggör proaktiv kommunikation mot journalister, medier och sociala influencers.
PR Handbook Western Europe | Storbritannien| Annabel Clementson
I vår andra episod av PR Handbook Western Europe träffar vi Annabel Clementson, Senior PR-konsult från den brittiska kommunikationsbyrån T.F..D. Hör henne dela med sig av sina erfarenheter av hur man får förtjänat innehåll och lyckas med PR-insatser i Storbritannien.
Media Coffee: Så kommunicerar du med journalister i Frankrike
I Cisions globala serie Media Coffee intervjuar vi journalister från ledande organisationer på globala marknader för att ta reda på de bästa sätten att kommunicera med media. Christine Buhagiar är Europachef på AFP och gästar vår globala serie Media Coffee för att berätta om medielandskapet i Frankrike.
HYBRIDEVENT: Så når du ut till amerikanska investerare
Välkommen till Cisions frukostseminarium på temat cross-trading och over the counter-handel (OTC) i USA, en marknad som nordiska noterade bolag kan använda även om de inte är börsnoterade i USA. Hur fungerar det och vad bör du tänka på när du försöker locka amerikanska investerares intresse?
COP27 Daily Digest
COP27, FN:s årliga klimatkonferens, äger i år rum mellan 6-18 november i Sharm El-Sheikh, Egypten. Världsledare och representanter från fler än 190 länder kommer att närvara under den två veckor långa konferensen för att diskutera de bästa lösningarna för att stoppa den globala klimatkrisen. Vill du hålla dig uppdaterad kring de senaste rubrikerna och nyheterna från konferensen? Då är vår COP27 Digest rätt lösning för dig.
PR Handbook Western Europe | Tyskland | Anne Esser
Cisions internationella PR-handbok blickar västerut och i denna nya podcastserie kommer vi intervjue experter från Tyskland, Storbritannien och Frankrike för att få ökad kunskap i hur man når ut i de olika länderna. Först uta är Anne Esser, Senior PR-konsult från den tyska kommunikationsbyrån PSM&W som ger en inblick i det fragmenterade tyska medielandskapet och delar sina bästa råd kring hur du bör kontakta journalister i Tyskland.
Vikten av kundkontakt i en kris: Insights from the Air
Fallgroparna är många för företag och organisationer när det kommer till kriskommunikation, något flygbranschen kände av under sommarens semestersäsong. En kraftig ökning av antal resenärer, I kombination med personalrelaterade utmaningar, resulterade i köer, konflikter och kaos.
Svenskarnas internetvanor 2022
Året upplaga av Svenskarna och internet 2022 är här och i detta avsnitt går vi igenom allt man behöver ha koll på om svenskarnas internetvanor som kommunikatör. Till vår hjälp har vi Måns Jonasson från Internetstiftelsen som står bakom Svenskarna och internet.
Så arbetade Nordnet i sociala medier för att stoppa höjd skatt på ISK-konton
När Nordnet förstod att nya lagförslag som försämrar villkoren för investeringssparkonton var på gång, tog de till digital opinionsbildning för att stoppa förslagen. Och det lyckades. Hör Nordnets sparekonom Frida Bratt och kommunikationschef Johan Tidestad berätta mer om deras framgångsrika kampanj i podden Passion för kommunikation
Livepodd: Svenskarna och internet 2022
Den 13 oktober kl 08.30 livepoddar vi om svenskarnas internetvanor tillsammans med Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen som står bakom rapporten Svenskarna och internet 2022. Hur ser svenskarnas internetvanor ut 2022, och vad innebär det för kommunikatörer?
Media Coffee: Så kommunicerar du med journalister i USA
I Cisions globala serie Media Coffee intervjuar vi journalister från ledande organisationer på globala marknader för att ta reda på de bästa sätten att nå ut i medier. I den här intervjun hör vi Chris Seper, vice ordförande och Digital GM på NewsNation, berätta om medielandskapet i USA och de bästa sätten att arbeta effektivt med journalister i USA.
Medietrendrapport: Elektronikmässan IFA 2022
Med fokus på uppkoppling, hållbarhet och smart boende presenterade sig cirka 1 100 utställare från 46 länder på elektronikmässan IFA i Berlin i början på september 2022. Evenemanget diskuterades flitigt i såväl sociala som traditionella medier och Cision Insights har analyserat medietrender samtkommunikationsstrategier kring mässan.