Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
dec. 10, 2024

Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?

I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?

Cision rankar: Bok- och litteraturbloggar
jan. 26, 2016

Cision rankar: Bok- och litteraturbloggar

Den här månaden har vi rankat bloggar om böcker och litteratur.

Inga Lundberg: “Svenska och svenskrelaterade bolag noterade på Nasdaq Stockholm har generellt ett gott rykte bland investerare”
jan. 20, 2016

Inga Lundberg: “Svenska och svenskrelaterade bolag noterade på Nasdaq Stockholm har generellt ett gott rykte bland investerare”

Hur fungerar IR-arbetet i online gambling-branschen? Inga Lundberg är Head of Investor Relations och Media Relations på Unibet Group, ett av Europas största bolag i online gambling-industrin.

Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
jan. 19, 2016

Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning

I avsnitt 19 får poddstudion besök av Markus Nilsson, biljett- och evenemangsansvarig för Hammarby Fotboll. Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre, talas det i studion om att driva försäljning och hur Hammarby lyckats med bedriften att slå ett 56 års gammalt publikrekord för Allsvenskan. Hur lyckas egentligen Hammarby att tillsammans med sina supporterorganisationer fylla läktarna inför varje match? Det diskuteras även kring smart digital kommunikation, relationen med supportrarna och hur de samarbetar tillsammans samt hur viktigt det är att vara en bra lyssnare.

Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
dec. 15, 2015

Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015

I avsnitt 18 av Passion för kommunikation sätter sig Åsa Melin Mandre och Alexander Mason bakom ratten och beger sig mot Falun för att träffa årets vinnare av Cision PR Influencer Award, Deeped Niclas Strandh. Deeped är Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i sociala medier, han är prästen som blev kommunikationsproffs, och han är sociala medier-gurun som till och med döpt om sig till sitt internetnamn. Vi får möta Deeped på byrån United Power där han berättar om hur det känns att vinna årets CPRIA, vad det har betytt för honom och om resan från kyrkan till kommunikationseliten. Deeped berättar även vilka kanaler han är mest aktiv i och varför, samt vilken strategi han har inom de olika kanalerna.

Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
nov. 20, 2015

Bakom kulisserna hos Spinnjuryn

I avsnitt 17 av Passion för Kommunikation får poddstudion finbesök av tre medlemmar från PR-tävlingen Spinn. Poddens egen Alexander Mason är en av jurymedlemmarna, och med sig har han ekonomiprofessorn Micael Dahlén från Handelshögskolan samt journalisten Rolf van den Brink från Dagens Opinion. Vad är Spinn för tävling egentligen? Vilka mål och kategorier finns med och vilka förändringar har gjorts i år? Juryn diskuterar målgruppen för Spinn och svarar på frågan om vad som krävs för att ta hem guldet. Det spoilas även vilka kategorier och bidrag som juryn gillar bäst i år och vilka som stack ut lite extra.

Entreprenörsbolagens IR-arbete med Peter Gönczi
nov. 17, 2015

Entreprenörsbolagens IR-arbete med Peter Gönczi

I avsnitt 4 får poddstudion besök av Aktietorgets VD Peter Gönczi som tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre pratar om entreprenörsbolagens IR-arbete. Hur ska man som litet snabbväxande bolag arbeta för att få den uppmärksamhet man förtjänar från investerare, aktieanalytiker och börsreportrar? Med utgångspunkt i hur Aktietorget arbetar förklarar Peter Gönzci hur långsiktigt tänkande gynnar bolagen och vad som är skillnaden mellan Corporate Finance och IR-rådgivare. Dessutom diskuteras kapitalförsörjning, noteringsprocessen och AP-fonderna

Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen
nov. 12, 2015

Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen

Passion för kommunikation får i avsnitt 16 besök av både Martin Wettergren från Whispr group, och Jeremy Thompson, ordförande i AMEC och Europachef för Cision. Temat för avsnittet är medieanalys och digitalisering – Hur utvärderar man sitt kommunikationsarbete i takt med digitaliseringen?

Börsintroduktion med Anne Rhenman Eklund
okt. 13, 2015

Börsintroduktion med Anne Rhenman Eklund

I det tredje avsnittet av IR-podden gästas studion av Anne Rhenman Eklund, IR- och kommunikationschef på Hoist Finance. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre pratas det om IR-arbetet vid börsintroduktioner, och vad som är viktigt att tänka på vid en introduktion. Hur gör man med kommunikationen vid börsintroduktion? Vilken är den viktigaste målgruppen? Hur ställer man egentligen om sig från icke-noterat till noterat bolag? Det talas även om vikten av att ha en tydlig kommunikationsplan.

Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen
okt. 06, 2015

Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen

I avsnitt 15 får poddstudion besök av Frida Boisen, krönikör på Expressen och digital chef på Bonnier Tidskrifter. Frida utgår från sin nyutgivna bok “Digital succé – Så lyckas du med sociala medier” och ger konkreta tips hur du får saker att flyga. Vad får hjärtat att banka extra hårt online? Utgå från ditt eget hjärta och berör genom känslor, tipsar Frida. Då får du mottagaren att stanna upp. Mer om detta och de virala känslorna talas det om i detta avsnittet av Passion för kommunikation!

De Vet Du – Sociala medier-podden #2
okt. 06, 2015

De Vet Du – Sociala medier-podden #2

I andra avsnittet av Sociala medier-podden träffar programledarna Alexander Mason och My Söderholm Johan Gunterberg och Christopher Martland från musik-och humorgruppen De Vet Du. Själva definierar sig De Vet Du som ”ett gäng kompisar som skojar på internet”, men de är i gemenemans ögon mer än så. 2010 bildades gruppen och idag har de över 100 000 följare på Youtube och 70 000 likes på Facebook. I avsnittet pratas det om vad sociala medier gjort för De Vet Du affärsmässigt.

Nyhetsbyråer med Håkan Carlson
okt. 06, 2015

Nyhetsbyråer med Håkan Carlson

I avsnitt två av IR-podden gästar Håkan Carlson från nyhetsbyrån SIX. I studion pratar han tillsammans med Magnus och Åsa om hur en nyhetsbyrå arbetar och viktiga tips och tricks om man vill nå ut med sina nyheter via en nyhetsbyrå. Dessutom bjuder Håkan på en framtidsspaning.

Relationen mellan journalister och kommunikatörer
okt. 06, 2015

Relationen mellan journalister och kommunikatörer

Avsnitt 13 av Passion för kommunikation handlar om relationen mellan journalister och kommunikatörer i en värld där PR-budgeten växer och redaktionerna krymper. Hur mår ”mediesverige” egentligen? Alexander Mason och Åsa Melin Mandre får besök av Lisa Bjurwald, redaktör på Medievärlden och tillsammans diskuterar de journalisternas och kommunikatörernas roll i dagens föränderliga medielandskap.

Storyn bakom Nyheter24s framgångar
okt. 06, 2015

Storyn bakom Nyheter24s framgångar

I avsnitt 14 hälsar Henrik Eriksson, chefredaktör för Nyheter24, på i studion. Vi får följa Henriks resa från att vara praktikant till att bli chefredaktör för en av Sveriges mest besökta nyhetssajter. I avsnittet pratas det om Henriks kometkärriär, där han lyckats fördubbla trafiken till Nyheter24, om vad journalistik betyder för honom, om vikten av utvärdering i realtid och om vilken information som är viktig för målgruppen. Hur anpassar man nyheter till en yngre målgrupp och hur måste man arbeta för att producera nyheter i en värld som snurrar allt snabbare?

Viktor Frisk – Sociala medier-podden #1
okt. 06, 2015

Viktor Frisk – Sociala medier-podden #1

I det första avsnittet av Sociala medier-podden träffar vi den populära modebloggaren Viktor Frisk som berättar hur han har kommit dit han är i dag och vilken roll sociala medier spelar i hans liv. Viktor Frisk är även känd från musikduon Samir & Viktor, som deltog i Melodifestivalen 2015. Gruppen är även aktuell i Melodifestivalen 2016. 2014 släppte de sin första singel ”Success”.

Guidance med Anders Fogel
okt. 05, 2015

Guidance med Anders Fogel

Premiäravsnittet handlar om guidance/finansiell vägledning. Hur ska företag kommunicera sin finansiella information? Vad vill aktieägare och analytiker veta? På vilket sätt och i vilka sammanhang? Experten Anders Fogel från Fogel & Partners diskuterar och utvecklar ihop med Magnus och Åsa tips på hur du kan arbeta aktivt med vägledning och hur du når ut med finansiell information till relevanta målgrupper.

Att skapa försäljning via sociala medier
okt. 05, 2015

Att skapa försäljning via sociala medier

I avsnitt 12 gästas studion av Mathias Murman, sociala medier-ansvarig på Fritidsresor. Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre snackas det om hur man konverterar och skapar försäljning via sociala medier. Mathias ger tips på hur ofta man ska utvärdera, hur en uppdatering ska utformas och hur man kan arbeta tillsammans mellan olika avdelningar för att få fram bra innehåll som ökar försäljningen. Avsnittet är ungefär 36 minuter långt.

Digital synlighet med Fredrik Wass
okt. 05, 2015

Digital synlighet med Fredrik Wass

I detta avsnitt träffar vi Fredrik Wass, årets vinnare av priset Cision PR Influencer Award. Ämnet är digital synlighet och inflytande, utifrån Fredriks erfarenheter. Några av ämnena som berörs är bloggande, trafikkällor och trafikkvalité och vilket språk som bör användas.

Lär dig använda video i sociala medier
okt. 05, 2015

Lär dig använda video i sociala medier

Det tionde avsnittet av Passion för kommunikation handlar om video och rörlig bild i sociala medier. Nils Ringmar från Djurdansen gästar studion och pratar om vilka olika kanaler som passar för vilken typ av videokommunikation och vad du bör tänka på både inför produktion av film och när du publicerar dem.

Att lyckas med redaktionell kommunikation
okt. 04, 2015

Att lyckas med redaktionell kommunikation

Vi gästas av Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk som ger tips och inspiration kring hur du kan arbeta för att lyckas med ditt redaktionella innehåll. Det pratas om allt från arbetsmetoder och post-it lappar till att hålla koll på trender och ändringar i algoritmer för att hela tiden vara uppdaterad.

Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
okt. 04, 2015

Digital opinionsbildning med Margret Atladottir

I detta avsnitt gästas studion av Margret Atladottir, redaktör på Politism.se. Temat är digital opinionsbildning och hur du ska göra för att nå ut till din tänka målgrupp. Fokuset ligger på spridningen inom sociala medier då det kan vara väldigt trafikdrivande till opinionsbildande innehåll.

Volvo Trucks och Epic Split
okt. 04, 2015

Volvo Trucks och Epic Split

I detta avsnitt gästas podden av Per Nilsson, Director Public Relations från Volvo Trucks. Per delar med sig av de fantastiska framgångarna med Epic Split som är en del av en viral serie som heter Live test series. Det bjuds på insikter och diskussion kring strategi vid virala kampanjer.

Morgondagens nyheter
okt. 04, 2015

Morgondagens nyheter

I avsnitt 9 besöker My Söderholm från Socialminds studion. My är en av hjärnorna bakom sociala medier-strategin till 2015 års Melodifestival. I avsnittet snackas det om kanaler som Snapchat och självklart Facebook och Instagram. Dessutom delar My med sig av lärdomar och tips på hur du arbetar med sociala medier.

Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston
okt. 04, 2015

Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston

Brit Stakston, en av Sveriges främsta opinionsbildare och digitala experter, gästar avsnitt 11, som är tillägnat Almedalsveckan. Vem är Almedalen till för och hur viktig är den digitala närvaron, är några av frågorna som disukteras när Brit tipsar både besökare och arrangörer om hur de kan agera under den vecka där konkurrensen om förtjänat utrymme är som störst.

Klickraketer med Ehsan Fadakar
okt. 04, 2015

Klickraketer med Ehsan Fadakar

I det tredje avsnittet får vi i poddstudion besök av Ehsan Fadakar, sociala medier chef på Aftonbladet och grundare av sajten www.lajkat.se. Han berättar om hemligheterna som skapar klickraketer och hur man får sin text att delas, likeas och hashtaggas. Dessutom betygsätter han 4 pressmeddelanden, missa inte detta!