Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
dec. 10, 2024

Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?

I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?

100 bästa sajterna inom marknadsföring
aug. 18, 2016

100 bästa sajterna inom marknadsföring

Här är listan över de 100 viktigaste sajterna att ha koll på för att vara uppdaterad inom SEO, PR, Content Marketing och nya digitala trender.

Framtidens kompetenser inom kommunikation
aug. 17, 2016

Framtidens kompetenser inom kommunikation

Avsnitt 26 av Passion för kommunikation gästas av Karin Netzell, affärsutvecklare på konsult- och rekryteringsbolaget Hammer & Hanborg. Vad behöver man ha som arbetssökande för att sticka ut och vara het på arbetsmarknaden? Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre pratar trion även om organisationsstruktur, vilka beteendekompetenser som efterfrågas och vilka som är framtidens yrken. Hur ser utvecklingen inom kommunikationsjobben egentligen ut? Avsnittet bjuder också på många bra tips både till arbetsgivaren och till sökaren.

Digital företagskommunikation med Günther Mårder
aug. 14, 2016

Digital företagskommunikation med Günther Mårder

I avsnitt åtta av IR-podden gästas studion av Günther Mårder, VD för Företagarna och en av de största digitala makthavarna inom finanssektorn. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre diskuteras det digital företagskommunikation och vilka möjligheter det ger. Det tipsas om vilket innehåll som fungerar bra online med fokus på Investor Relations och Günther delar med sig om hur han byggt upp sin stora följarbas i sociala medier. Han berättar även om #företagarpodden och ger tips på hur man bygger en framgångsrik podcast.

Så satsar företagen på Influencer Marketing
aug. 12, 2016

Så satsar företagen på Influencer Marketing

Det amerikanska företaget TapInfluence har gjort en studie bland både företag och digitala “influencers” om satsningen på Influencer Marketing.

Hur vill journalister bli kontaktade och när?
aug. 09, 2016

Hur vill journalister bli kontaktade och när?

Vår journalist- och kommunikatörsundersökning ger oss varje år massor av insikter kring hur journalisters och kommunikatörers vardag ser ut och vad de tampas med i sina yrkesroller.

3 tips för ditt content-skapande
aug. 03, 2016

3 tips för ditt content-skapande

tre knep som kan hjälpa dig att få snurr på content-skapandet

Icas digitala strategi landade i Wall Street Journal
juli 12, 2016

Icas digitala strategi landade i Wall Street Journal

I slutet av 2015 slog Ica fast fyra digitala prioriteringar för 2016. Redan har ansträngningarna resulterat i en artikel i Wall Street Journal, berättar Icas kommunikationschef Ola Fernvall.

Journalistens roll idag med Emanuel Karlsten
juli 04, 2016

Journalistens roll idag med Emanuel Karlsten

I avsnitt 25 av Passion för kommunikation får vi besök av journalisten Emanuel Karlsten. Hur ser journalistens roll ut idag och hur viktiga är medierna för oss kommunikatörer? Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason pratar trion om Cisions årliga journalist- och kommunikatörsundersökning och vilka åsikter, tankar och slutsatser Emanuel har kring denna. De talar även om influencers, journalistikens uppgift och det nya ekosystemet för information som växter fram. De avslutar med att berätta vilka vanliga fallgropar som kommunikatörer gör samt ger tips på hur man kan förbättra sina journalistkontakter.

Petra Månström: “Jag var sämst i klassen i löpning under skolåren”
juni 30, 2016

Petra Månström: “Jag var sämst i klassen i löpning under skolåren”

Löparesset Petra Månström, som driver den populära bloggen ”Petra Månström”, tar den här månaden hem första platsen på vår bloggtopplista inom ämnet löpning.

Podcast – En kanal för komplexa ämnen
juni 28, 2016

Podcast – En kanal för komplexa ämnen

Tips när du vill arbeta med podcast

Topp 5 avsnitt av Passion för kommunikation
juni 21, 2016

Topp 5 avsnitt av Passion för kommunikation

Ger vi dig de mest populära avsnitten vår podd Passion för kommunikation.

Cision rankar: Löparbloggar
juni 16, 2016

Cision rankar: Löparbloggar

Behöver du inspiration för din löpning? Den här månaden rankar vi de tio största löparbloggarna i Sverige!

Cision i Almedalen 2016
juni 16, 2016

Cision i Almedalen 2016

Bolagsstyrning och ansvarsfullt ägande med Carina Lundberg Markow
juni 14, 2016

Bolagsstyrning och ansvarsfullt ägande med Carina Lundberg Markow

Avsnitt sju av IR-podden gästas av Carina Lundberg Markow som är chef för ansvarsfullt ägande på Folksam. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre talar de om hur Folksam arbetar som institutionell ägare med bolagsstyrning. Det diskuteras även mycket kring miljö, etik, skatter, transparens och vikten av ett samhällsansvar samt hur makten hos konsumenterna ökar. Vilka frågor har Folksam fått in som de tittat extra mycket på och vilka områden måste bolagen bli bättre på? Det talas även om utmaningar när det gäller ägarstyrning och ägaransvar.

“Alla twittrande börs-vd:ar är vinnare”
juni 14, 2016

“Alla twittrande börs-vd:ar är vinnare”

Vi pratade med Mikael Zillén, vd för Box Communications

Journalister och kommunikatörer- Sveriges sämsta kärleksrelation?
juni 10, 2016

Journalister och kommunikatörer- Sveriges sämsta kärleksrelation?

I årets upplaga av Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning står det klart att kommunikatörerna är långt mer förälskade i journalisterna än vice versa.

Att driva opinion i sociala medier
juni 07, 2016

Att driva opinion i sociala medier

I avsnitt 24 av Passion för kommunikation får studion besök av den borgerliga opinionsbildaren Rebecca Weidmo Uvell. Rebecca berättar hur hon driver opinion i sociala medier och hur bloggen fungerar som hub i hennes digitala närvaro. Dessutom avslöjar hon hur hon bemöter de kommentarer från känslorna hon väcker på Twitter. Vidare diskuterar trion i studion det politiska bloggandet i Sverige, vilka opinionsbildare det finns på nätet och vilka som har förmågan att påverka. Hur viktigt är det personliga varumärket och måste man brinna för det man gör?

DNs kreativa chef hoppar av – tror på tuffare tider
juni 02, 2016

DNs kreativa chef hoppar av – tror på tuffare tider

DNs kreativa chef Rickard Frank slutar för att starta byrå. På väg ut från skrapan i Marieberg ger han sin bild av medieutvecklingen.

Björn Borg – en story om konsten att våga
maj 30, 2016

Björn Borg – en story om konsten att våga

Björn Borg är varumärket sprunget ur storyn om en outsider till tennisspelare som utan större resurser slog sig fram till den globala toppen med en enkel metod: satsa allt på varje match och vinn.

Bonniers digitala transformation
maj 25, 2016

Bonniers digitala transformation

Anders Eriksson, chef för Bonniers business to business-medier (b2b) får som huvuduppgift att dra papperstidningarna genom den digitala transformationen.

Nicole Soraya: “Idag är jag totalt hooked i polarhundsvärlden”
maj 20, 2016

Nicole Soraya: “Idag är jag totalt hooked i polarhundsvärlden”

Nicole Soraya, som driver bloggen ”Raxeira’s”, är den här månaden med på vår topplista över de främsta hundbloggarna.

Göteborgsposten satsar offensivt på webben
maj 18, 2016

Göteborgsposten satsar offensivt på webben

Hur arbetar Sveriges stora tidningsredaktioner med sina hemsidor? Beaconomist gör nedslag hos landets tidningsdrakar för att kolla vad de jobbar med på sina sajter.

Cision rankar: Hundbloggar
maj 18, 2016

Cision rankar: Hundbloggar

Den här månaden har vi rankat de tio främsta bloggarna som skriver om människans bästa vän; nämligen hundbloggar!

När är det okej att publicera bilder på personer utan att fråga?
maj 11, 2016

När är det okej att publicera bilder på personer utan att fråga?

Hur funkar människor och bilder i content marketing? Christina Nylander, förbundsjurist för Sveriges Kommunikationsbyråer har svaret.