Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
dec. 10, 2024

Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?

I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?

 Så kommunicerar du med unga idag
maj 09, 2016

Så kommunicerar du med unga idag

Passion för kommunikation får i avsnitt 23 besök av Katarina Graffman, som är antropolog och expert på ungas mediebeteenden. Avsnittet fokuserar på hur vi kommunicerar till unga idag och vilka fallgropar företagen hamnar i när de försöker nå den målgrupp som har kommit att kallas Generation Z och Millennials. Digitaliseringen är den stora brytpunkten, men vad innebär den för Gen Z och Millennials medievanor? Hur gör man med en generation där identiteter formas av en helt och hållet digital verklighet? I avsnittet berättar Generation Z även själva om sina medievanor och hur deras digitala liv ser ut. Hur bra är de egentligen på att ta till sig information och vilken information swipear de omedelbart bort?

Vad händer på Aftonbladet.se?
maj 09, 2016

Vad händer på Aftonbladet.se?

Beaconomist har pratat med Andreas Aspegren, chef för Aftonbladet.se.

Han drar lyssnare till NCCs podcast
maj 03, 2016

Han drar lyssnare till NCCs podcast

Den förra Centerpolitikern Per Ankersjö drar igång en podcast om stadsbyggnadsfrågor med byggbolaget NCC som finansiär.

Corporate Communications och IR-konsultens roll med Martin Petersson
apr. 27, 2016

Corporate Communications och IR-konsultens roll med Martin Petersson

I avsnitt sex av IR-podden får studion besök av Martin Petersson, VD för Hallvarsson & Halvarsson group, som numera är Sveriges största kommunikationskonsultföretag. Fokus för avsnittet är corporate communications i allmänhet och IR-konsultens roll i synnerhet. Hur ser samarbetet mellan beställare och konsulter ut idag, vilka tjänster är det beställaren efterfrågar och vilka utmaningar finns det? Trion i studion pratar också om vad IR-chefen har för roll, hur man gör för att få ett bra samarbete med sin konsult och hur viktigt det är att ha en Equity story man kan leva upp till.

Hur jobbar Sydsvenskans webbredaktion?
apr. 27, 2016

Hur jobbar Sydsvenskans webbredaktion?

Beaconomist nedslag hos landets tidningsdrakar för att kolla vad de jobbar med på sina sajter. Först ut är Mattias Pehrsson, chef för Sydsvenskan.se.

Linda Hallberg: “Jag levererar inspirerande bilder som får folk att använda mer färg i vardagen”
apr. 25, 2016

Linda Hallberg: “Jag levererar inspirerande bilder som får folk att använda mer färg i vardagen”

Vi sökte upp Linda Hallberg, som driver den strålande skönhetsbloggen ”lindahallberg.se”, för att ställa några frågor om hennes liv som Skandinaviens största skönhetsbloggare.

Maersk säljer containertransporter med sociala medier
apr. 22, 2016

Maersk säljer containertransporter med sociala medier

Davina Rapaport av globala rederijätten Maersk Line berättar hur sociala medier kan driva försäljning av containertransporter till havs.

Cision rankar: Skönhetsbloggar
apr. 21, 2016

Cision rankar: Skönhetsbloggar

Vi har rankat Sveriges mest populära skönhetsbloggar, som drivs av personer med stor passion kring allt som rör skönhet.

Film som driver opinionsbildning
apr. 13, 2016

Film som driver opinionsbildning

I avsnitt 22 av Passion för kommunikation får vi besök av dokumentärfilmaren och journalisten Oscar Hedin, som driver filmbolaget Film and Tell. Filmbolaget gör dokumentärer som ska åstadkomma positiva samhällsförändringar och i avsnittet berättar Oscar mer om hur han gör film som både förändrar lagar och blir guldbaggenominerade. Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason talas det även om den digitala revolutionen, att vi befinner oss i en tid där företag kan ta en ny roll och att man måste skärskåda sig själv på ett helt annat sätt idag för att lyckas med sina affärer. Det diskuteras även hur Film and Tell arbetar med företag som vill vara med i en förändring till det bättre och vilka utmaningar som finns.

Så blir du bättre på konvertering
apr. 07, 2016

Så blir du bättre på konvertering

Sam Hirbod, chef för digital marknadsföring på Knowit, har svaret på dina frågor om konvertering.

3 tips om hur du fångar läsarnas intresse på webben
apr. 07, 2016

3 tips om hur du fångar läsarnas intresse på webben

Charlotta Munter, pr-konsult och ansvarig för Westanders kurs Skriv för webben, ger sina tre bästa webbtips.

Johannes Maxweller: “Jag skriver kanske sånt som många andra män inte säger högt”
mars 29, 2016

Johannes Maxweller: “Jag skriver kanske sånt som många andra män inte säger högt”

Den omtyckta bloggen ”Pappabloggen” drivs av Johannes Maxweller.

Cision rankar: Pappabloggar
mars 22, 2016

Cision rankar: Pappabloggar

Den här månaden har vi rankat 10 inspirerande bloggar skrivna av pappor.

Hur du hanterar kritikstormar på Facebook
mars 16, 2016

Hur du hanterar kritikstormar på Facebook

Passion för kommunikation får i avsnitt 21 besök av Emma Blom, VD på sociala medierbyrån Social Industries. Temat för avsnittet är hantering av kritikstormar och negativ respons på Facebook. Vad är en kris i sociala medier och vilka kriser är det som blir virala? Hur illa är det egentligen att trollen vaknar? Åsa Melin Mandre, Alexander Mason och Emma Blom diskuterar vilka typer av kriser det finns och vilka nya nätverk och funktioner som håller på att växa fram. Trion pratar också om hur viktigt det är att bli mer personlig i sina meddelanden med hjälp av olika chattfunktioner.

Cecilia Ketels: “Många utländska investerare ser positivt på den svenska marknaden”
mars 16, 2016

Cecilia Ketels: “Många utländska investerare ser positivt på den svenska marknaden”

Vi ville veta mer om hur det är att arbeta med Investor Relations i livsmedelsbranschen och tog kontakt med Cecilia Ketels, Head of Investor Relations på börsnoterade Axfood AB.

En finansanalytikers roll med Peter Malmqvist
mars 11, 2016

En finansanalytikers roll med Peter Malmqvist

I det femte avsnittet av IR-podden får studion besök av en av Sveriges mest inflytelserika finansanalytiker och börsjournalister, Peter Malmqvist, som idag är chefsanalytiker på Remium. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre, berättar Peter Malmqvist om sin syn på företagens IR-arbete och analytikerns roll idag. Hur kan man tjäna bra med pengar som analytiker och hur blir du betraktad som en bra analytiker? Det talas även mycket om analytikermassage, vilka knep analytiker har för att få tillgång till exklusiv information samt vad som är schysst insiderinformation. Dessutom diskuteras det kring årsredovisningar och kvartalsrapporter.

Vad ska man tänka på innan man sponsrar en bloggare, Christel Rockström?
mars 04, 2016

Vad ska man tänka på innan man sponsrar en bloggare, Christel Rockström?

Christel Rockström, delägare i advokatbyrån Wistrand och sakkunnig inom medie- och marknadsrätt, förklarar hur företag kan sponsra bloggare – med lagen på sin sida.

Sofia Sjöström: “Jag har varit öppen med min egen utbrändhet och vill vara en medmänniska, inte någon ‘träningsexpert'”
feb. 25, 2016

Sofia Sjöström: “Jag har varit öppen med min egen utbrändhet och vill vara en medmänniska, inte någon ‘träningsexpert'”

Sofia Sjöström driver den populära bloggen ’PT-Fia’ som hamnade högst upp på vår bloggtopplista över PT-bloggar den här månaden.

Cision rankar: PT-bloggar
feb. 24, 2016

Cision rankar: PT-bloggar

Den här månaden har vi rankat bloggar inom personlig träning där det delas med sig av träning, mat och en hälsosam livsstil.

Bonnierförlagens offensiva satsning på kommunikation
feb. 17, 2016

Bonnierförlagens offensiva satsning på kommunikation

Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
feb. 16, 2016

Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning

I avsnitt 20 av Passion för kommunikation får Alexander Mason och Åsa Melin Mandre besök av Jenny Bjuhr Berggren, kommunikationsdirektör för Bonnierförlagen, som befinner sig mitt i en stor förändringsprocess. Hur organiserar man om en hel kommunikationsavdelning för att möta det nya medielandskapet? Jenny berättar hur Bonnierförlagen går tillväga för att riva gamla silos och göra plats för en ny integrerad kommunikationsavdelning rustad för de utmaningar den digitala utvecklingen innebär.

Så annonserar du framgångsrikt på Facebook med Albin Stööp
feb. 12, 2016

Så annonserar du framgångsrikt på Facebook med Albin Stööp

Hur ska man bära sig åt för att lyckas med sin annonsering på Facebook och Instagram? Är det någon skillnad på att boosta egna poster och att göra kampanjer i Ads manager? Hur implementerar man pixel-verktyget på mest effektivt sätt? Passion för kommunikation får i det 30:de avsnittet besök av Albin Stööp, expert på annonsering på Facebook och grundare av företaget Zalster. Tillsammans går trion igenom olika annonsverktyg och utarbetar den ultimata guiden för hur du ska gå tillväga för att lyckas med din annonsering på Facebook och Instagram. Albin berättar om Facebooks nya annonsverktyg och samtalet kommer att kretsa mycket kring hur man identifierar och når sin målgrupp. Såväl pixlar som tvillingmålgrupper diskuteras när PFK tar sig an detta mycket aktuella ämne.

Så fixar du bra content- 6 tips
feb. 12, 2016

Så fixar du bra content- 6 tips

Tips på hur du hottar upp ditt content

Marcus Stenberg: “Jag drogs till bokbloggarmaffian som twentysomething på samma sätt som tonåringar dras till subkulturer”
jan. 27, 2016

Marcus Stenberg: “Jag drogs till bokbloggarmaffian som twentysomething på samma sätt som tonåringar dras till subkulturer”

Vi ställde några frågor till Marcus Stenberg, som är en av fem bloggare för Bokhora.