Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
Cision rankar: Pappabloggar
Den här månaden har vi rankat 10 inspirerande bloggar skrivna av pappor.
Hur du hanterar kritikstormar på Facebook
Passion för kommunikation får i avsnitt 21 besök av Emma Blom, VD på sociala medierbyrån Social Industries. Temat för avsnittet är hantering av kritikstormar och negativ respons på Facebook. Vad är en kris i sociala medier och vilka kriser är det som blir virala? Hur illa är det egentligen att trollen vaknar? Åsa Melin Mandre, Alexander Mason och Emma Blom diskuterar vilka typer av kriser det finns och vilka nya nätverk och funktioner som håller på att växa fram. Trion pratar också om hur viktigt det är att bli mer personlig i sina meddelanden med hjälp av olika chattfunktioner.
Cecilia Ketels: “Många utländska investerare ser positivt på den svenska marknaden”
Vi ville veta mer om hur det är att arbeta med Investor Relations i livsmedelsbranschen och tog kontakt med Cecilia Ketels, Head of Investor Relations på börsnoterade Axfood AB.
En finansanalytikers roll med Peter Malmqvist
I det femte avsnittet av IR-podden får studion besök av en av Sveriges mest inflytelserika finansanalytiker och börsjournalister, Peter Malmqvist, som idag är chefsanalytiker på Remium. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre, berättar Peter Malmqvist om sin syn på företagens IR-arbete och analytikerns roll idag. Hur kan man tjäna bra med pengar som analytiker och hur blir du betraktad som en bra analytiker? Det talas även mycket om analytikermassage, vilka knep analytiker har för att få tillgång till exklusiv information samt vad som är schysst insiderinformation. Dessutom diskuteras det kring årsredovisningar och kvartalsrapporter.
Vad ska man tänka på innan man sponsrar en bloggare, Christel Rockström?
Christel Rockström, delägare i advokatbyrån Wistrand och sakkunnig inom medie- och marknadsrätt, förklarar hur företag kan sponsra bloggare – med lagen på sin sida.
Sofia Sjöström: “Jag har varit öppen med min egen utbrändhet och vill vara en medmänniska, inte någon ‘träningsexpert'”
Sofia Sjöström driver den populära bloggen ’PT-Fia’ som hamnade högst upp på vår bloggtopplista över PT-bloggar den här månaden.
Cision rankar: PT-bloggar
Den här månaden har vi rankat bloggar inom personlig träning där det delas med sig av träning, mat och en hälsosam livsstil.
Bonnierförlagens offensiva satsning på kommunikation
Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
I avsnitt 20 av Passion för kommunikation får Alexander Mason och Åsa Melin Mandre besök av Jenny Bjuhr Berggren, kommunikationsdirektör för Bonnierförlagen, som befinner sig mitt i en stor förändringsprocess. Hur organiserar man om en hel kommunikationsavdelning för att möta det nya medielandskapet? Jenny berättar hur Bonnierförlagen går tillväga för att riva gamla silos och göra plats för en ny integrerad kommunikationsavdelning rustad för de utmaningar den digitala utvecklingen innebär.
Så annonserar du framgångsrikt på Facebook med Albin Stööp
Hur ska man bära sig åt för att lyckas med sin annonsering på Facebook och Instagram? Är det någon skillnad på att boosta egna poster och att göra kampanjer i Ads manager? Hur implementerar man pixel-verktyget på mest effektivt sätt? Passion för kommunikation får i det 30:de avsnittet besök av Albin Stööp, expert på annonsering på Facebook och grundare av företaget Zalster. Tillsammans går trion igenom olika annonsverktyg och utarbetar den ultimata guiden för hur du ska gå tillväga för att lyckas med din annonsering på Facebook och Instagram. Albin berättar om Facebooks nya annonsverktyg och samtalet kommer att kretsa mycket kring hur man identifierar och når sin målgrupp. Såväl pixlar som tvillingmålgrupper diskuteras när PFK tar sig an detta mycket aktuella ämne.
Så fixar du bra content- 6 tips
Tips på hur du hottar upp ditt content
Marcus Stenberg: “Jag drogs till bokbloggarmaffian som twentysomething på samma sätt som tonåringar dras till subkulturer”
Vi ställde några frågor till Marcus Stenberg, som är en av fem bloggare för Bokhora.
Cision rankar: Bok- och litteraturbloggar
Den här månaden har vi rankat bloggar om böcker och litteratur.
Inga Lundberg: “Svenska och svenskrelaterade bolag noterade på Nasdaq Stockholm har generellt ett gott rykte bland investerare”
Hur fungerar IR-arbetet i online gambling-branschen? Inga Lundberg är Head of Investor Relations och Media Relations på Unibet Group, ett av Europas största bolag i online gambling-industrin.
Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
I avsnitt 19 får poddstudion besök av Markus Nilsson, biljett- och evenemangsansvarig för Hammarby Fotboll. Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre, talas det i studion om att driva försäljning och hur Hammarby lyckats med bedriften att slå ett 56 års gammalt publikrekord för Allsvenskan. Hur lyckas egentligen Hammarby att tillsammans med sina supporterorganisationer fylla läktarna inför varje match? Det diskuteras även kring smart digital kommunikation, relationen med supportrarna och hur de samarbetar tillsammans samt hur viktigt det är att vara en bra lyssnare.
Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
I avsnitt 18 av Passion för kommunikation sätter sig Åsa Melin Mandre och Alexander Mason bakom ratten och beger sig mot Falun för att träffa årets vinnare av Cision PR Influencer Award, Deeped Niclas Strandh. Deeped är Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i sociala medier, han är prästen som blev kommunikationsproffs, och han är sociala medier-gurun som till och med döpt om sig till sitt internetnamn. Vi får möta Deeped på byrån United Power där han berättar om hur det känns att vinna årets CPRIA, vad det har betytt för honom och om resan från kyrkan till kommunikationseliten. Deeped berättar även vilka kanaler han är mest aktiv i och varför, samt vilken strategi han har inom de olika kanalerna.
Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
I avsnitt 17 av Passion för Kommunikation får poddstudion finbesök av tre medlemmar från PR-tävlingen Spinn. Poddens egen Alexander Mason är en av jurymedlemmarna, och med sig har han ekonomiprofessorn Micael Dahlén från Handelshögskolan samt journalisten Rolf van den Brink från Dagens Opinion. Vad är Spinn för tävling egentligen? Vilka mål och kategorier finns med och vilka förändringar har gjorts i år? Juryn diskuterar målgruppen för Spinn och svarar på frågan om vad som krävs för att ta hem guldet. Det spoilas även vilka kategorier och bidrag som juryn gillar bäst i år och vilka som stack ut lite extra.
Entreprenörsbolagens IR-arbete med Peter Gönczi
I avsnitt 4 får poddstudion besök av Aktietorgets VD Peter Gönczi som tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre pratar om entreprenörsbolagens IR-arbete. Hur ska man som litet snabbväxande bolag arbeta för att få den uppmärksamhet man förtjänar från investerare, aktieanalytiker och börsreportrar? Med utgångspunkt i hur Aktietorget arbetar förklarar Peter Gönzci hur långsiktigt tänkande gynnar bolagen och vad som är skillnaden mellan Corporate Finance och IR-rådgivare. Dessutom diskuteras kapitalförsörjning, noteringsprocessen och AP-fonderna
Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen
Passion för kommunikation får i avsnitt 16 besök av både Martin Wettergren från Whispr group, och Jeremy Thompson, ordförande i AMEC och Europachef för Cision. Temat för avsnittet är medieanalys och digitalisering – Hur utvärderar man sitt kommunikationsarbete i takt med digitaliseringen?
Börsintroduktion med Anne Rhenman Eklund
I det tredje avsnittet av IR-podden gästas studion av Anne Rhenman Eklund, IR- och kommunikationschef på Hoist Finance. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre pratas det om IR-arbetet vid börsintroduktioner, och vad som är viktigt att tänka på vid en introduktion. Hur gör man med kommunikationen vid börsintroduktion? Vilken är den viktigaste målgruppen? Hur ställer man egentligen om sig från icke-noterat till noterat bolag? Det talas även om vikten av att ha en tydlig kommunikationsplan.