Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
Att driva opinion i sociala medier
I avsnitt 24 av Passion för kommunikation får studion besök av den borgerliga opinionsbildaren Rebecca Weidmo Uvell. Rebecca berättar hur hon driver opinion i sociala medier och hur bloggen fungerar som hub i hennes digitala närvaro. Dessutom avslöjar hon hur hon bemöter de kommentarer från känslorna hon väcker på Twitter. Vidare diskuterar trion i studion det politiska bloggandet i Sverige, vilka opinionsbildare det finns på nätet och vilka som har förmågan att påverka. Hur viktigt är det personliga varumärket och måste man brinna för det man gör?
DNs kreativa chef hoppar av – tror på tuffare tider
DNs kreativa chef Rickard Frank slutar för att starta byrå. På väg ut från skrapan i Marieberg ger han sin bild av medieutvecklingen.
Björn Borg – en story om konsten att våga
Björn Borg är varumärket sprunget ur storyn om en outsider till tennisspelare som utan större resurser slog sig fram till den globala toppen med en enkel metod: satsa allt på varje match och vinn.
Bonniers digitala transformation
Anders Eriksson, chef för Bonniers business to business-medier (b2b) får som huvuduppgift att dra papperstidningarna genom den digitala transformationen.
Nicole Soraya: “Idag är jag totalt hooked i polarhundsvärlden”
Nicole Soraya, som driver bloggen ”Raxeira’s”, är den här månaden med på vår topplista över de främsta hundbloggarna.
Göteborgsposten satsar offensivt på webben
Hur arbetar Sveriges stora tidningsredaktioner med sina hemsidor? Beaconomist gör nedslag hos landets tidningsdrakar för att kolla vad de jobbar med på sina sajter.
Cision rankar: Hundbloggar
Den här månaden har vi rankat de tio främsta bloggarna som skriver om människans bästa vän; nämligen hundbloggar!
När är det okej att publicera bilder på personer utan att fråga?
Hur funkar människor och bilder i content marketing? Christina Nylander, förbundsjurist för Sveriges Kommunikationsbyråer har svaret.
Så kommunicerar du med unga idag
Passion för kommunikation får i avsnitt 23 besök av Katarina Graffman, som är antropolog och expert på ungas mediebeteenden. Avsnittet fokuserar på hur vi kommunicerar till unga idag och vilka fallgropar företagen hamnar i när de försöker nå den målgrupp som har kommit att kallas Generation Z och Millennials. Digitaliseringen är den stora brytpunkten, men vad innebär den för Gen Z och Millennials medievanor? Hur gör man med en generation där identiteter formas av en helt och hållet digital verklighet? I avsnittet berättar Generation Z även själva om sina medievanor och hur deras digitala liv ser ut. Hur bra är de egentligen på att ta till sig information och vilken information swipear de omedelbart bort?
Vad händer på Aftonbladet.se?
Beaconomist har pratat med Andreas Aspegren, chef för Aftonbladet.se.
Han drar lyssnare till NCCs podcast
Den förra Centerpolitikern Per Ankersjö drar igång en podcast om stadsbyggnadsfrågor med byggbolaget NCC som finansiär.
Corporate Communications och IR-konsultens roll med Martin Petersson
I avsnitt sex av IR-podden får studion besök av Martin Petersson, VD för Hallvarsson & Halvarsson group, som numera är Sveriges största kommunikationskonsultföretag. Fokus för avsnittet är corporate communications i allmänhet och IR-konsultens roll i synnerhet. Hur ser samarbetet mellan beställare och konsulter ut idag, vilka tjänster är det beställaren efterfrågar och vilka utmaningar finns det? Trion i studion pratar också om vad IR-chefen har för roll, hur man gör för att få ett bra samarbete med sin konsult och hur viktigt det är att ha en Equity story man kan leva upp till.
Hur jobbar Sydsvenskans webbredaktion?
Beaconomist nedslag hos landets tidningsdrakar för att kolla vad de jobbar med på sina sajter. Först ut är Mattias Pehrsson, chef för Sydsvenskan.se.
Linda Hallberg: “Jag levererar inspirerande bilder som får folk att använda mer färg i vardagen”
Vi sökte upp Linda Hallberg, som driver den strålande skönhetsbloggen ”lindahallberg.se”, för att ställa några frågor om hennes liv som Skandinaviens största skönhetsbloggare.
Maersk säljer containertransporter med sociala medier
Davina Rapaport av globala rederijätten Maersk Line berättar hur sociala medier kan driva försäljning av containertransporter till havs.
Cision rankar: Skönhetsbloggar
Vi har rankat Sveriges mest populära skönhetsbloggar, som drivs av personer med stor passion kring allt som rör skönhet.
Film som driver opinionsbildning
I avsnitt 22 av Passion för kommunikation får vi besök av dokumentärfilmaren och journalisten Oscar Hedin, som driver filmbolaget Film and Tell. Filmbolaget gör dokumentärer som ska åstadkomma positiva samhällsförändringar och i avsnittet berättar Oscar mer om hur han gör film som både förändrar lagar och blir guldbaggenominerade. Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason talas det även om den digitala revolutionen, att vi befinner oss i en tid där företag kan ta en ny roll och att man måste skärskåda sig själv på ett helt annat sätt idag för att lyckas med sina affärer. Det diskuteras även hur Film and Tell arbetar med företag som vill vara med i en förändring till det bättre och vilka utmaningar som finns.
Så blir du bättre på konvertering
Sam Hirbod, chef för digital marknadsföring på Knowit, har svaret på dina frågor om konvertering.
3 tips om hur du fångar läsarnas intresse på webben
Charlotta Munter, pr-konsult och ansvarig för Westanders kurs Skriv för webben, ger sina tre bästa webbtips.
Johannes Maxweller: “Jag skriver kanske sånt som många andra män inte säger högt”
Den omtyckta bloggen ”Pappabloggen” drivs av Johannes Maxweller.