Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
Transparens och personliga möten a och o i Investor Relations
Hur arbetar man med Investor Relations i fastighetsbranschen? Vi bad Malin Engelbrecht, kommunikationschef på Castellum.
Bildtrenderna vi kommer se 2017
Bildjätten Shutterstock har tagit fram en infograf över de trender vi kommer få se under 2017.
Så använder vi sociala medier 2016
Vad gör vi i sociala medier idag, vilka kanaler används mest och hur viktigt är sociala medier jämfört med traditionella medier? Måns Jonasson, digital varumärkesexpert på Internetstiftelsen gästar Passion för kommunikation och avslöjar svenskarnas sociala medievanor 2016.
Nyhetsbyråns bästa tips för en lyckad rapportperiod
Eftersom varje sekund är dyrbar i nyhetsbyråernas värld är det bra att ha följande 4 tips i åtanke när du ska skicka till en nyhetsbyrå.
Irritation i sociala medier – 3 största misstagen
Sprout Social har genomfört en undersökning för att se hur företag irriterar användare i sociala medier och vilket slags innehåll som gör att användarna avföljer företagen.
Psykologin bakom färgerna till din hemsida
Det är en bra idé att fundera över vilka färger du använder på din hemsida och i din kommunikation så att du guidar dina besökare till att göra det du vill att de ska göra.
Realtidsanalyser på 7-eleven och Pressbyrån
Knepen bakom en framgångsrik pedagogikblogg
Vi har intervjuat Alastair Creelman som berättar om hans framgångsrika blogg ”Flexspan”, som blivit en riktig besöksraket.
Cision rankar: Topp 10 pedagogikbloggar
Vi har och rankat tio läsvärda bloggar inom pedagogik i den här månadens bloggtoppslista.
3 tips för exaktare mätning av content
Jacob Warwick, marknadsföringsstrateg på Blast Analytics and Marketing delar tips på hur företag kan precisera sina metoder för att mäta content.
Inflytande, politik och digital makt med Alice Teodorescu
Alice Teodorescu, politisk redaktör och chef för ledarsidan på Göteborgsposten gästar Passion för kommunikation för att prata digitalt inflytande och vem det är som har makten inom politisk opinionsbildning idag. Alice delar med sig om hur den politiska debatten utvecklas på digitala nyhetssajter och i sociala medier och diskuterar vem det faktiskt är som påverkar den politiska debatten online och hur du gör för att nå dem.
I huvudet på Thule Groups Investor Relations-chef
Vi tog kontakt med Fredrik Erlandsson, kommunikationsdirektör och IR-chef på Thule Group, för att ta reda på hur de tänker kring Investor Relations.
10 bloggmisstag som dödar trafiken till din hemsida
Om vill få andra att se dig som en expert inom ditt område finns det några missar du bör undvika.
Case: Från Saab Automobile Parts till Orio på 8 månader
Under ett frukostseminarium hos vår partner KNTNT i Göteborg fick vi ta del av tidigare Saab Automobile Parts stora förändringsresa till att bli nuvarande Orio.
Så lyckas du med mångkulturell kommunikation – 3 tips
Kicka igång er mångkulturella kommunikation med tre tips.
7 psykologiska trick för dina sociala medier
Vilka psykologiska trick kan man använda i sin marknadsföring i sociala medier?
Annonsörerna startar mediebörs
Sveriges Annonsörer bygger en medieenhet som kommer att omsätta miljonbelopp på att konkurrera med mediebyråer och sociala medier-byråer.
Trender inom årsredovisningar med Maria Hanell
I avsnitt nio av IR-podden står årsredovisningar i fokus och gäst i studion är Maria Hanell, chef för Finansiell rapportering på Hallvarsson & Halvarsson. Tillsammans med Magnus Thell och Åsa Melin Mandre, berättar Maria Hanell vilka trenderna är inom årsredovisningar, vilka krav som finns inom området och vilka delar i årsredovisningen som är mest utmanande. Det diskuteras även kring den digitala utvecklingen av årsredovisningar och det tipsas om hur man ska marknadsföra sin årsredovisning på webben på bästa sätt.
Schysst reklam till barn och unga – så gör du
Reklamtröttheten ökar varje år, och som bransch står vi inför en gigantisk utmaning om nästa generations konsumenter tar efter sina föräldrars negativa inställning till reklam.
Ny tjänst paketerar om Coops digitala erbjudande
Coop vill hålla tempot i tillväxten inom näthandeln och på receptsidan och lanserade i veckan Smartkassen.