Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
Om MAR och dess påverkan med Joakim Strid från NASDAQ
Avsnitt 11 handlar om MAR, det vill säga EU:s marknadsmissbruksförordning som trädde i kraft för ett år sedan. Den har inneburit en hel del förändringar för svenska börsbolag. Med för att diskutera förändringarna är vår gäst Joakim Strid, chef för marknadsövervakning på NASDAQ.
Så ser du till att influencers ger resultat
Influencer marketing är ett fält som har slagit ned som en bomb de senaste åren.
6 sätt att slipa på dina bekräftelsemail
Bekräftelsemailet kan vara det mest underskattade och minst utnyttjade e-postutskicket för att etablera kontakt.
9 sätt att locka till dig influencers
Innehåll som kommer från en influencer genererar 11 gånger så mycket ROI som övrig digital marknadsföring. Vad ska man då göra för att få den där eftertraktade uppmärksamheten?
Så mäter du kundresan med Google
Passion för kommunikation riktar i avsnitt 38 fokus på mätning, konverteringar och den digitala kundresan. Gäst är Lina Hansson, konverteringsspecialist på Google som tar lyssnaren igenom de olika faserna i kundresan och förklarar hur man ska gå tillväga för att lyckas öka konverteringar på webben med hjälp av data.
Cision rankar: Skönhetsbloggar 2017
Cision rankar de 10 främsta skönhetsbloggarna
4 knep för att vässa ditt pressmeddelande
Steven D’Adamo berättar på vår amerikanska blogg om de 4 nycklar som behövs för att höja kvaliteten på ett pressmeddelande.
5 tips för att skapa roligt innehåll i en tråkig bransch
Jeremy Knauff på Search Engine Journal ger oss 5 tips på hur du gör roligt innehåll av en tråkig bransch.
Infograf: Lathund för bildstorlekar i sociala medier
Infografen presenterar på ett överskådligt sätt de olika mallarna som finns för bildstorlekar på respektive socialt medium.
Skillnaden mellan köpta och förtjänade influencersamarbeten
Susan Guillory på vår amerikanska sida berättar mer utförligt om hur olika former av influencersamarbeten fungerar och vilka resultat man kan förvänta sig.
En bra rubrik räcker inte – 4 digitala knep för att bygga varumärket
Blogg knep att använda sig av för att stärka ditt varumärkes digitala närvaro
5 misstag att undvika när du skriver pressmeddelande
5 misstag du bör undvika när du skriver ett pressmeddelande
Cision på plats i Almedalen 2017
Kunde du inte vara på plats när vi presenterade årets journalist- och kommunikatörsundersökning på ett seminarium under Almedalsveckan? Inga problem!
Iza & Elle – stjärnor på Musical.ly
I avsnitt 49 lär vi oss mer om Musical.ly och våra lärare är 13-åriga Iza och Elle som är störst på appen i Sverige med hela 4 miljoner följare och de växer även på Instagram och Youtube. Vi åkte hem till dem för att spela in podden och där fick vi även en pratstund med deras mamma, tillika manager, Stina Cryssanthander.
Kommunikatörens vardag och framtid med Juan Navas
I avsnitt 37 av Passion för kommunikation får vi besök av Juan Navas, kommunikationsansvarig för Sveriges Kommunikatörer. Hur ser kommunikatörernas vardag ut idag och vilka trender kommer att prägla de kommande åren? Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason analyserar trion resultaten från Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning 2017.
5 steg – så skapar du viralt innehåll
Här är fem steg som visar dig hur du ska gå tillväga.
Elfstrands: “Vi kompletterar tre sociala medier så att det blir intressant för våra följare att följa oss överallt”
Emma och Anna Elfstrand är personerna bakom bloggen Elfstrands.se
Cision rankar: Hästbloggar
Cision rankar de 10 främsta hästbloggarna
Fake news med Viralgranskaren – så påverkas kommunikatörer
Temat för det 36:e avsnittet av Passion för kommunikation är falska nyheter på nätet. Hur stort är problemet, vad kan man göra åt det och hur påverkar det företagsvärldens kommunikation? Gäst i studion är Åsa Larsson, en av grundarna till Metros Viralgranskaren som arbetar för att kila sig in mellan människors finger och dela-knappen. Som alltid ackompanjeras gästen av Alexander Mason och Åsa Melin Mandre när pfk-podden tar sig an fake news.
Ge din målgrupp huvudrollen i din storytelling
Hur du anpassar din storytelling efter din målgrupps behov