Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
3 tips – så maximerar du Instagram 2018
Dessa tre tips hjälpa dig på resan och försäkra dig om att du utnyttjar nätverkets funktioner och potential till max.
Hög tid för kriskommunikation
Något händer och så plötsligt – presstelefoner går varma och det kommer facebookinlägg dygnet runt. Någon reporter kanske till och med slår läger i entrén. Hög tid att kriskommunicera med andra ord. Detta är något som dagens gäst Anna Trygg, kommunikationschef på Nacka Kommun, har ägnat sig en hel del åt. Hon har hanterat såväl rubriker om bostäder till polygamister som skandaler inom Kommunal. En kris dyker ofta upp utan förvarning med sämsta möjliga timing. När det händer gäller det att du har förberett dig för det som inte skulle kunna hända, att beredskapen är på plats och att direktiven är tydliga. I Passion för kommunikations 42:a avsnitt dyker vi ned i några specifika fall för att hitta allmängiltiga råd och best practice-tips. Som alltid hör ni även Alexander Mason och Åsa Melin Mandre i podden.
Fokuspodd: Så skriver du ett bra pressmeddelande
Fokusavsnitt av Passion för kommunikation där Alexander Mason och Åsa Melin Mandre guidar dig igenom processen där ett pressmeddelande blir till. Vilka steg måste man komma ihåg, vad ska man tänka extra mycket på och finns det något man absolut bör undvika? Allt detta och mycket mer i Passion för kommunikations utbildningsavsnitt i hur du skriver ett bra pressmeddelande.
Per Frykebrant om PR-trenden inför 2018
Hör vad Per Frykebrant på Juno PR har att säga om 2018, vilka trender vi kommer att få se och hur PR-branschen påverkas av att det är ett valår.
Schibsteds Future Report 2018 – Trender och tips
Schibsted Future Report 2018 är nu presenterad och likt tidigare år finns här mängder av trendspaningar och omvärldsanalyser.
Jävligt gott: “Involvera oss – från steg 1!”
Din blogg ‘Jävligt Gott‘ tillhör en av de största och mest inflytelserika bloggarna inom vegetarisk matlagning i Sverige.
Cision rankar: Vegetariska matbloggar 2017
Här kommer årets lista över vego-bloggar
Viktor Frisk vinnare av Cision PR Influencer Award 2017
”Cision PR Influencer Award” tilldelades priset Viktor Frisk, Head of Social Media på Mindmakers PR.
Så lyckas du med influencer marketing
Passion för kommunikation tar i det 41:a avsnittet grepp på fenomenet influencer marketing och de gör det tillsammans med Sofia Eriksson, marknads- och försäljningschef på Bookbeat. På ett år har hon arbetat med inte mindre än 100 olika profiler på olika nivåer och hon gästar för att ge sina bästa tips för hur man får till ett riktigt bra profilsamarbete. Hon ackompanjeras, som sig bör, av Alexander Mason från Cision samt Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations. Genom att lyssna på detta avsnitt får du konkreta hands on-tips på hur du får ut det mesta och bästa av ett samarbete med en influencer.
Här är 2017 års fem mest inflytelserika PR-konsulter
De fem finalisterna till att vinna årets pris i Cision PR Influencer Award
Felicia från TV-seriebloggen: “Jag tycker att bildlösa inlägg blir tråkiga”
Vi pratstund med Felicia Berg, personen bakom ’Tv-Serie Bloggen’.
Cision rankar: Film- och TV-seriebloggar
Har vi valt att ranka de främsta bloggarna inom fältet “Film och TV-serier”.
Svenskarna och Internet – Valspecial 2018
Litar svenskarna på den politiska informationen på Facebook? Tittar förstagångsväljare på partiledardebatter i TV? Internetstiftelsen i Sverige, IIS, som varje höst ger ut rapporten Svenskarna och Internet har i år gjort en specialrapport om svenskarnas internetvanor i valtider. Hur ser det politiska engagemanget ut på nätet? Vilka kanaler är det som gäller och hur värderas digitala källor? Gäster i studion är Björn Appelgren, projektledare för digital folkbildning på IIS och mediestrategen Brit Stakston. Som vanligt är det Alexander Mason från Cision och Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations som leder samtalet.
Svenskarna och internet 2017
Det har åter blivit dags att syna svenskarna och deras internetanvändande med hjälp av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet 2017. Gäster är Måns Jonasson och Pamela Davidsson från IIS som står bakom rapporten. Med deras hjälp lyfter kvartetten fram de viktigaste punkterna för kommunikatörer i deras vardag. Är Sverige helt digitaliserat idag, vilka sociala medier använder vi och den stora frågan – hur många svenskar har funnit kärleken på internet? Detta och mycket mer i avsnitt 40 av Passion för kommunikation!
Wikimedia: “Vi vill att företag ska vara en del av Wikipediarörelsen”
Vi tog kontakt med Axel Pettersson från Wikimedia Sverige för att få reda på hur de vill att företag ska bära sig åt för att bidra till Wikipedia samtidigt som de kan göra nytta för sin egen verksamhet.
Fokuspodd: Så lyckas du med din omvärldsbevakning
Passion för kommunikation är tillbaka med ett specialavsnitt i utbildningsformat. Någon gäst är inte på plats, istället går Alexander Mason och Åsa Melin Mandre igenom en grundkurs i hur du lyckas med din omvärldsbevakning. De tar upp handfasta frågor såsom varför omvärldsbevakning är viktig för företag ur olika perspektiv, hur man ska göra för att komma igång och vanliga misstag att undvika.
Så löser du 6 stora utmaningar inom Content Marketing
Det råder ingen tvekan om att content marketing är populärt men samtidigt finns det flera utmaningar man dagligen ställs inför.
Cision rankar: Manliga modebloggar 2017
Topp 9 bloggar om manligt mode
Om mångkulturell kommunikation med Al Kompis
Det 39:e avsnittet av Passion för kommunikation handlar om en svensk medieaktör som verkar något under radarn men som paradoxalt nog är störst av samtliga svenska medier på Facebook med 1,3 miljoner följare. Det handlar om Al Kompis som levererar svenska nyheter på arabiska. Gäst i studion är Julia Agha från Al Kompis och avsnittet handlar i mångt och mycket om hur de lyckas nå en stor målgrupp, för att inte säga gigantisk, som många andra inte når. Bara i Sverige finns idag närmare en halv miljon arabisktalande personer. Som vanligt medverkar även Alexander Mason och Åsa Melin Mandre i podden.
5 misstag att undvika när du pitchar journalister
Frågade vi 499 svenska journalister om de största misstagen kommunikatörer begår när de tar kontakt.