Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
Så gör du dig sökbar på Google
Cision i Almedalen 2017
Hon ska utveckla Twilfits e-handel och omnikanal
Twilfits nya marknadschef ska leda underklädeskedjans digitala utveckling.
42 km: “Det kommer alltid fram läsare under lopp och event”
Din blogg ’42 km’ tillhör de största och mest inflytelserika bloggarna inom löpgenren i Sverige. Vad ligger bakom framgången?
Cision rankar: Löparbloggar 2017
Dessa ambassadörer för löpning väljer vi på Cision att lyfta fram i månadens topplista där vi rankar de främsta löparbloggarna.
Så skapar du en framgångsrik företagspodd
Avsnitt 35 av Passion för kommunikation är speciellt av flera anledningar. Dels tar podden ett metaperspektiv eftersom temat handlar om hur man går till väga för att lyckas med sin företagspodcast. Dessutom spelades avsnittet in live på scen inför publik. Gäster i livepodden är poddproducenten och poddaren Clara Fröberg som driver en av Sveriges största träningspoddar, Styrkebyrån, och Erik Johansson, ljudtekniker från Apear som hjälper många att producera poddar och få bra ljud. Programledare är, som vanligt, Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations och Alexander Mason, kommersiell chef för Cision Sverige.
6 skäl till att producera längre innehåll
Social Media Today presenterar i sin artikel 6 skäl till varför du inte ska rationalisera bort det längre innehållet som dels ger konsumenten mer men även kräver mer av densamma.
Så lockar du gästbloggare till din företagsblogg
Tips du bör tänka på när du beger dig ut på jakt efter gästbloggare
Strategiuppdrag lyfter content-byråerna
Fyra av landets största contentbyråer har flyt. Allt fler uppdragsgivare anser att egna kanaler och eget content blir allt viktigare.
Nya Aller-chefen: ”Den digitala redaktionen är och måste vara i ständig förändring”
Aller medias nya digitala redaktionschef Jenny Holmqvist berättar om sin nya tjänst och hur hon leder en digital redaktion.
Så tar du kvartalsrapporten till nästa nivå
Jennifer Tolhurst från vår amerikanska sida berättar om hur du kan göra arbetet enklare för du samtidigt som du kan leverera en kvartalsrapport som når upp till en helt ny nivå.
3 frågor att besvara innan du startar din företagsblogg
Innan du börjar skissa på bloggnamnet och första inlägget – ställ dig följande frågor.
Sara Bäckmo: “Det är så vansinnigt kul att odla egen mat!”
Sara Bäckmo är inte bara aktuell med boken ’Skillnadens Skörd– Mat från trädgården året om’ som kommer ut i höst, hennes blogg ’Skillnadens Trädgård’ blev i dagarna rankad högst när Cisions Bloggtoppen utsåg de främsta trädgårdsbloggarna 2017.
Den magiska maskinen bakom en KIT-film
Passion för kommunikation tar i det 34:e avsnittet ett grepp på fenomenet KIT som med sina patenterade KIT-filmer har skapat en egen formula för hur man paketerar en historia och presenterar den med rörlig bild. Gäst i studion är Fredrik Strömberg, en av grundarna till medieföretaget, som tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre reder ut hur en KIT-film blir till. Detta och mycket mer när PFK möter KIT!
Cision rankar: Trädgårdsbloggar 2017
I månadens topplista rankar vi trädgårdsbloggar
Får jag använda den bilden? 3 sätt att kontrollera att du har lagen på din sida
Tre regler för hur du får- och inte får använda dig av foton
Digitalbyråerna tycker till om ”egna kanaler”
Begreppet egna kanaler börjar bli innött och familjärt. Men vad betyder det egentligen för företag och organisationer?
Infograf: Så påverkar olika färger oss
I infografen, skapad av Expertvalet, förtydligas hur olika färger påverkar konsumenten.
Vimmelmamman: “Efter att ha jobbat på Hänt är jag medveten om hur stark en bild är”
Lotta Gray är vimmelmamman som driver bloggen med samma namn. Vi passade på att intervjua henne och hemligheten bakom framgången med bloggen.
5 sätt att skapa storytelling för investerare på hemsidan
Utöver att erbjuda finansiell data och relevanta rapporter för potentiella investerare på din hemsida är det viktigt att även ge en kontext till siffrorna och rapporterna.