Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
Best of 2023 Passion för kommunikation
I takt med att 2023 närmar sig sitt slut, är det dags att reflektera över året som gått inom kommunikation, PR och IR. Vi på Cision väljer att göra det genom att presentera årets höjdpunkter - noggrant utvalda från året som gått. Artiklar, poddar och nedladdningar som du absolut inte får missa.
Så bygger ni upp er IR-närvaro på sociala medier som noterat bolag
I denna ger vi, utifrån diskussionen i podcastavsnittet "IR-kommunikation på sociala medier", exempel på hur noterade bolag kan använda sociala medier, särskilt Instagram, för att hitta nya investerare.
Behövs kommunikatörer för demokratin?
Gör kommunikatören verkligen nytta? Den frågan ställs ibland i debatten och är något som Sveriges Kommunikatörers vd Caroline Thunved och fackförbundet Diks VD Johanna Lindell tagit fasta på i sin nya bok. Idag berättar de mer om sin syn på kritiken och vad kommunikatören har för roll inom offentlig verksamhet.
IR-kommunikation på sociala medier
Hur gör man för att hitta nya investerare via instagram och andra sociala medier? Och vilka investerargrupper finns där egentligen? Idag pratar vi om IR-kommunikation i sociala medier med Michele Gasparetti, VD för Daglig Utdelning, en av de största svenska finanskanalerna i sociala medier.
Billerud är årets klättrare
Den senaste Webranking by Comprend 2023-undersökningen visar att svenska företagswebbplatser är mer öppna och transparenta än det europeiska genomsnittet, särskilt inom bolagsstyrningsinformation och "Om oss" presterar svenska företag bäst. 92% av de rankade företagen är också duktiga på att introducera sina verksamheter genom att tydligt beskriva syfte och mål. I årets lista hittar vi Billerud som belönats med priset Årets klättrare.
Så förändras journalisternas närvaro på sociala medier
Användningen av sociala medier har blivit en integrerad del av journalistikens vardag, och dess roll sträcker sig långt bortom bara att upprätthålla en personlig närvaro. 95% av de svenska journalisterna i Cisions rapport State of the Media 2023 hävdar att de använder sociala medier i arbetet. Vi ska titta närmare på vilket sätt sociala medier används och vilka plattformar som gäller.
Generativ AI: Vart kommer det ta oss om 10 år?
När vi överväger den framtida påverkan av generativ AI och verktyg som ChatGPT, känner jag alltid att det är nödvändigt att göra det från två perspektiv: själva teknologin och de människor den kommer att påverka. Du har utan tvekan kommit till den här artikeln för att få en uppfattning om vart generativ AI kommer att ta oss under det kommande decenniet, men först är det viktigt att förstå den resa vi har gjort med teknologin fram tills nu.
Så lyckas du med PR mot poddare
I detta avsnitt får vi en guide till hur man gör PR gentemot poddare. Vår gäst är Madeleine Käck från Acast, och hon delar med sig av sina bästa knep för att lyckas sälja in sig som gäst i en podd. Vi passar även på att djupdyka i poddmarknaden - hur många lyssnar, i vilka länder, vad finns det för poddar och vilka går bäst?
Live-webinarium: AI Trends 2024
ChatGPT, Google Bard, Bing Chat och DALLE-2 har haft en exponentiell tillväxt. Var står vi nu när vi går in i 2024? Hör experter prata om vilka AI-trender vi kommer att se nästa år och hur det kommer att påverka PR- och kommunikationsindustrin. Webinaret är på engelska.
AI för kommunikatörer
Ladda ner ”AI för kommunikatörer - 7 sätt att vässa dina prompter i ChatGPT” för att ha koll på allt du behöver för att komma igång.
Förtroende och resurser främsta utmaningarna bland svenska journalister
I en tid när informationsflödet är snabbare och bredare än någonsin tidigare, är den oberoende journalistikens roll och värde mer kritisk än någonsin. Svenska journalister står inför en tid av stora utmaningar när det gäller att upprätthålla sitt rykte som en trovärdig nyhetskälla och att hantera anklagelser om falska nyheter.
AI:s roll i framtiden enligt Hammer & Hanborg
Hammer & Hanborg har nyligen släppt rapporten "Framtidens kommunikation & marknadsföring – Industri 4.0 & Industri 5.0". Den undersöker bland annat hur AI tillsammans med mänsklig kreativitet kommer att forma kommunikationens framtid – från den växande vikten av kreativitet i en värld präglad av AI-språkmodeller, till de nya kompetenserna som framtidens kommunikatörer och marknadsförare bör besitta.
Svenskarnas inställning till AI
AI sköljer som en våg över Sverige (och världen) och rapporten ”Svenskarna och Internet 2023” som nyligen släpptes av Internetstiftelsen har tagit pulsen på svenskarnas kännedom och attityder gentemot AI. Vad tycker svenskarna om AI? Vet alla vad AI är? Hur många har testat? (Foto: Kristina Alexanderson, Internetstiftelsen)
Så navigerar svenskar i den sociala medievärlden 2023
Passar alla nyheter i alla sociala kanaler? Vilka finns där på andra sidan som mottagare? Vilka når du var? I den nyligen släppta rapporten Svenskarna och Internet kartläggs svenskarnas internetvanor, bland annat på sociala medier och just det avsnittet ska vi undersöka lite närmare.
Svenskarna och internet 2023 – allt du behöver veta som kommunikatör
Svenskarna och internet 2023 är äntligen här! Vi går igenom det viktigaste man behöver veta som kommunikatör om svenskarnas digitala liv och nyhetskonsumtion tillsammans med Måns Jonasson från Internetstiftelsen, som står bakom undersökningen.
Framgångsrik nyhetspitch i Frankrike: 3 viktiga tips från fransk PR-konsult
För att få en inblick i det franska medielandskapet och unika villkor har vi pratat med Véronique Bourgeois som är PR Associated Director på den franska PR-byrån Monet+Associés. Med 18 års erfarenhet och expertis inom branschen och regionen delar hon sina insikter, strategier och bästa tips.
Journalister skeptiska till kommunikatörer
Vår journalistundersökning, State of the Media 2023, visar att relationen mellan journalister och kommunikatörer enligt svenska journalister blivit mindre värdefull.
Du vet mer om AI än du tror
Artificiell intelligens (AI) kan verka som ett spännande nytt inslag år 2023 tack vare framväxten av generativa verktyg som ChatGPT, men det är lätt att glömma bort att vi redan har levt med AI under en längre tid.
Absoluts globala hållbarhetskommunikation
Hur lyckas man hålla ihop ett budskap globalt inom hållbarhetskommunikation? Och hur lyckas man kommunicera komplexa frågor och samtidigt göra det både begripligt och engagerande för målgrupper i 140 länder? Det pratar vi om poddens 104:e avsnitt tillsammans med Karin Ekroth som arbetar med hållbarhetskommunikation på Absolut Vodka.
Lär dig navigera det tyska medielandskapet
Vi gräver djupare i medielandskapet i Tyskland och reder ut hur du på bästa sätt ska paketera dina nyheter för att maximera dina chanser till publicitet på andra sidan Östersjön. Till vår hjälp har vi Anne Esser, en senior PR-konsult på kommunikationsbyrån PSM&W. Med över tio års erfarenhet av PR och medierelationer på den tyska marknaden delger hon sina bästa tips.
Journalister får många nyhetspitchar – men få är relevanta
Ska du skicka ut en nyhetspitch i Sverige gäller nästan uteslutande e-post som kommunikationsväg. Hela 97 procent av journalisterna i ”State of the Media” svarar att de föredrar att ta emot nyhetspitchar just via mail.
Länge leve pressmeddelandet
Pressmeddelandet länge rankats högt bland journalister och enligt Cisions undersökning, State of the Media, har populariteten ökat de senaste åren. 2020 angav 68 procent att de ville ha pressmeddelanden, en siffra som i år stigit till hela 92 procent.
Hitta och paketera nyheten med hjälp av PR Handbook
Nu har vi på Cision släppt PR Handboken som hjälper dig att lyckas med publicitet i Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Vi har tagit hjälp av tre erfarna PR-konsulter, var och en specialiserad på respektive marknad. Med deras insikter och expertis har vi skapat ”PR Handbook Western Europe”.
Elin Agorelius: Tar LinkedIn semester?
Vad gör vi egentligen på LinkedIn under semestern? Och hur ska man som företag tänka för att inte tappa engagemang? Vi har frågat LinkedIn-proffset Elin Agorelius från Lennox.