Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
Bonusmaterial: Intervju med youtubern Matgeek
På försommaren begav vi oss till Uppsala för att intervjua youtubeprofilen Johan ”Matgeek” Hedberg. Vi pratade om svenska Youtube, hur det mår, hur det utvecklas och inte minst hur vi kommunikatörer ska göra för att lyckas med ett samarbete med en youtuber. Du kan lyssna på hela intervjun här och om du är än mer nyfiken på youtubetrender hittar du vårt poddavsnitt ”Trender på Youtube med United Screens” här.
Cisions Journalist- och Kommunikatörsundersökning 2019
Den nionde upplagan av Cisions journalist- och kommunikatörsundersökning är här – rapporten som tar pulsen på bägge partners vardag och utmaningar men även relationen dem emellan.
Nya trender inom årsredovisningar med Maria Hanell
Trender inom årsredovisningar är ämnet för avsnittet – vad är hett just nu och vad finns det för goda exempel att inspireras av? Vår gäst Maria Hanell från Hallvarsson & Halvarsson ger oss svar efter att ha granskat de 100 största börsbolagens årsredovisningar.
Nudging – så funkar det!
Hur kan man med enkla medel få människor att göra bättre val? Ämnet kallas för nudging, en filosofi som handlar om hur man gör det lätt för folk att göra rätt. I detta avsnitt av Passion för kommunikation läggs fokus på hur kommunikatörer kan använda sig av denna snällare version av manipulation. Gästar gör ekonomijournalisten Alexander Norén som skrivit boken “Nudge – så funkar det!“.
Medarbetarporträtt: Santa Karpa, Redovisningsansvarig
State of the Media 2019
Journalistiken globalt har kämpat med en mängd utmaningar det senaste året, mycket på grund av anklagelser om ”fake news”, spridning av desinformation och i vissa fall rena personangrepp mot journalister. Parallellt med detta har sociala medier varit svårhanterat med plötsliga förändringar i algortimer och inträdet av GDPR.
Medarbetarporträtt: Michaela Wallberg, Customer Support Agent
Research tipsar: Korrespondenter på plats i Bryssel
Cision har över 4000 utrikeskorrespondenter i vår globala databas, utsända från medier över hela världen.
Research tipsar: Skandinaviskt manligt mode
Manliga modebloggar
Interkulturell kommunikation i arbetslivet
Hur kommunicerar man med medarbetare och chefer i andra länder? Vad ska man göra när den holländska chefen känns galen och medarbetarna i USA inte verkar kunna tänka själva? Med för att ge oss kunskap i interkulturell kommunikation är ledarskapskonsulten Annika Berge som i podden även coachar Alex angående fiktiva utmaningar en chef kan ställas inför.
Research tipsar: Fotbollspoddar
Vi har tidigare rankat de främsta fotbollsbloggarna men nu vänder vi istället blickarna mot poddvärlden och fotbollspodcasts.
10 aprilskämt – gick du på dem?
Oskar Larsson gått igenom pressmeddelanden som publicerats på Cision News den första april och plockat ut 10 nyheter som fick de källkritiska varningsklockorna att ringa i öronen.
Monica – ICAs digitala röstassistent
I allt fler svenska hem finns smarta högtalare som vi kan be göra lite allt möjligt; släcka lamporna, spela musik eller varför inte läsa godnattsagor för barnen? ICA är först ut i Sverige med sin egna digitala röstassistent Monica som ska hjälpa oss med matinköpen. Vår gäst, Ariella Rotstein, CO-lead på ICAx, är här för att prata om utmaningarna med att ge Monica en ICA-personlighet och att göra henne tillräckligt smart.
Research tipsar: Internationella medier som bevakar jämställdhet och feminism
Den 8 mars varje år infaller den Internationella Kvinnodagen och i månadens bloggtopp kastar vi ljus över den feministiska och jämställda kamp som förs världen över.
7 länders viktigaste influencers
Cision's global report on challenges and trends among communicators
Rune Andersson om styrelseordförandens roll
Det är dags för andra avsnittet om styrelseordförandens roll och vi träffar Rune Andersson, en riktig tungviktare inom svenskt näringsliv. Han har i årtionden arbetat som styrelseordförande för stora svenska börsbolag och nu senast med det egna, familjeägda bolaget, Mellby Gård. Vi får höra hans syn på vad som krävs för att lyckas som styrelseordförande.
Case – IFS och Cision Communications Cloud
Som mångårig kund hos Cision valde IFS under 2019 att gå över till Cisions PR-plattform Cision Communications Cloud som det centrala navet för deras kommunikation och PR.
Den digitala draken Kina
Kina är landet med flest internetanvändare i världen och många IT-bjässar som Alibaba, WeChat och Tencent. Men vilka trender inom kommunikation i Kina är viktiga att ha koll på, och vilken kommunikation fungerar där? Vår gäst Tom Xiong, entreprenör och expert på digitala Kina ger oss svaren!
Styrelseordförandens roll med professorn Mattias Nordqvist
Detta är en miniserie uppdelad i två delar där vi djupdyker i styrelseordförandens roll. I detta avsnitt tar vi ett akademiskt perspektiv på styrelseordföranderollen och i nästa avsnitt kommer vi prata med en som lever och andas rollen som styrelseordförande, Rune Andersson.
Viktor Frisk – influencer och PR-konsult
”I en värld där gränserna mellan marknad, PR och sociala medier suddas ut är det viktigt att kunna verka i varierade roller och iklä sig flera kostymer. Årets vinnare är expert på att kombinera olika kanaler för att befästa sin digitala närvaro och nå ut i den analoga verkligheten. Poddar, vloggar och bloggar. Böcker, föreläsningar och morgonsoffor. Lägg därtill melodifestivalen och en artistkarriär så blir det tydligt att årets vinnare lever som han lär. Ikväll blir det success, så gör dig redo Viktor Frisk!”