State of the Media 2024 | Fokus Sverige
Cisions rapport State of the Media 2024 är en undersökning bland svenska och internationella journalister. Den ger dig insikter i journalisternas utmaningar och prioriteringar. Dessutom får du tips kring hur du som kommunikatör kan förbättra dina journalistrelationer. Läs rapporten och få hjälp med hur du blir en värdefull källa för journalisterna!
State of the Press Release 2024
Pressmeddelandet är en central del av kommunikationsstrategin, men hur bär man sig åt för att skriva det perfekta pressmeddelandet? I vår nya rapport State of the Press Release får du viktiga insikter om hur du kan ta ditt pressmeddelande till nya nivåer för att maximera er synlighet och öka chanserna till förtjänat medieutrymme.
Innovationsdrivet styrelsearbete
Hur ska styrelsearbetet bedrivas så att det främjar affärsutveckling, innovation och bidrar till tillväxt för företaget? Det pratar vi om i detta avsnitt där vi gästas av Pernilla Petrelius Karlberg och Ingalill Holmberg, båda forskare vid Handelshögskolan som tillsammans har studerat denna fråga.
State of the Media 2024
I Cisions globala journalistrapport State of the Media 2024 får du bland annat insikter i journalisternas utmaningar, hur deras bransch fortsätter att utvecklas i takt med ny framväxande teknologi och vad detta betyder för kommunikatörer och PR-proffs i deras relation till journalisterna. Ladda ner den globala rapporten och lär dig hur du blir en värdefull källa för journalister världen över!
Viktiga slutsatser från webbinariet 'Så påverkar ESG-storytelling ert varumärke"'
Nyligen höll vi ett webbinarium om hur samtalet kring miljömässig, social och styrningsmässig (ESG) påverkan har utvecklats, utmaningar och framgångar i deras ESG-berättelser och vilka trender vi kan förvänta oss att se under 2024. Webbinaret är nu tillgängligt att se i efterhand men för den som vill ha den korta versionen har vi sammanställt tre huvudpunkter för kommunikationsproffs som vill integrera insiktsfulla hållbarhetsstrategier i framtida kampanjer.
Best of 2023 IR & CorpComms-podden
Vi vill vi lyfta fram tre avsnitt av IR & CorpComms-podden som publicerats under året som gått. Dessa avsnitt har inte bara varit populära bland lyssnarna, men har också bidragit med viktiga perspektiv och kunskaper som speglar årets trender och utveckling inom branschen.
Så bygger ni upp er IR-närvaro på sociala medier som noterat bolag
I denna ger vi, utifrån diskussionen i podcastavsnittet "IR-kommunikation på sociala medier", exempel på hur noterade bolag kan använda sociala medier, särskilt Instagram, för att hitta nya investerare.
IR-kommunikation på sociala medier
Hur gör man för att hitta nya investerare via instagram och andra sociala medier? Och vilka investerargrupper finns där egentligen? Idag pratar vi om IR-kommunikation i sociala medier med Michele Gasparetti, VD för Daglig Utdelning, en av de största svenska finanskanalerna i sociala medier.
Billerud är årets klättrare
Den senaste Webranking by Comprend 2023-undersökningen visar att svenska företagswebbplatser är mer öppna och transparenta än det europeiska genomsnittet, särskilt inom bolagsstyrningsinformation och "Om oss" presterar svenska företag bäst. 92% av de rankade företagen är också duktiga på att introducera sina verksamheter genom att tydligt beskriva syfte och mål. I årets lista hittar vi Billerud som belönats med priset Årets klättrare.
State of the Media 2023 | Sverige
Cisions rapport State of the Media 2023 är en undersökning bland svenska och internationella journalister. Den ger dig insikter i journalisternas utmaningar och prioriteringar. Och tips på hur du som kommunikatör kan förbättra dina journalistrelationer. Läs rapporten och få hjälp med hur du blir en värdefull källa för journalisterna!
State of the Media 2023
I Cisions globala journalistrapport State of the Media 2023 får du bland annat insikter i journalisternas största utmaningar, hur deras bransch fortsätter att utvecklas i takt med ny framväxande teknologi och vad detta betyder för kommunikatörer och PR-proffs i deras relation till journalisterna. Ladda ner den globala rapporten och lär dig hur du blir en värdefull källa för journalister världen över!
Nya EU-krav på hållbarhetsrapportering - hur påverkar det IR-arbetet?
Tidigare i år trädde EU:s nya direktiv för företags hållbarhetsrapportering, CSRD, i kraft. Det innebär mer omfattande krav på hållbarhetsredovisningen, nya standarder och att allt fler företag omfattas. Hur påverkas IR-arbetet av CSRD? Det pratar vi om med vår gäst Elisabet Olin som är senior hållbarhetskonsult på Stockholm Kommunikation & IR.
Utmaningar med företagswebbplatser 2023
Vad finns det för utmaningar med att möta marknadens förväntningar på vad de ska hitta för information på nätet? Och hur bra är svenska börsbolags företagswebbplatser? I det nya avsnittet av IR- och CorpCommspodden gästar Staffan Lindgren, som står bakom undersökningen Webranking från Comprend. Han lyfter bland annat att det kommer krävas mer information på webben om risk och hållbarhet, men även att kraven på tillgänglighet kommer öka.
Så arbetade Nordnet i sociala medier för att stoppa höjd skatt på ISK-konton
När Nordnet förstod att nya lagförslag som försämrar villkoren för investeringssparkonton var på gång, tog de till digital opinionsbildning för att stoppa förslagen. Och det lyckades. Hör Nordnets sparekonom Frida Bratt och kommunikationschef Johan Tidestad berätta mer om deras framgångsrika kampanj i podden Passion för kommunikation
Adam Kostyàl om framgångsrikt IR-arbete i kamp om synligheten
Efter ett år med rekordmånga nynoteringar på börsen i Stockholm är konkurrensen om synligheten stor. Hur ska man göra för att nå ut till rätt investerare? Och hur stor är omställningen till den publika miljön? Vi har träffat Adam Kostyàl, europeisk noteringschef på Nasdaq.
Framgångsrikt IR-arbete i konkurrens om synligheten
Vad krävs för att lyckas på börsen? Efter ett år med rekordmånga nynoteringar på börsen i Stockholm är konkurrensen om uppmärksamheten stor och i detta avsnitt pratar vi om hur man ska göra för att nå ut med sitt budskap till rätt investerare men även hur stor omställningen är till den publika miljön när man är ny på börsen. Med oss för att diskutera detta ämne är Adam Kostyal, Europeisk noteringschef på Nasdaq.
Så attraherar du investerare med ESG-data
Allt fler investerare efterfrågar att få insyn i bolags hållbarhetsarbete, men hur långt har tillväxtbolag kommit med sin hållbarhetskommunikation? Och hur ska man ta fram och kommunicera relevant ESG-data? Vår gäst är Jenny Sondal, VD för Impact Attracts, som samlar in noterade tillväxtbolags hållbarhetsdata.
Daniel Sjöholm: “MAR är en bedömningssport”
Marknadsmissbruksförordningen MAR började tillämpas i Sverige för över fem år sedan. Hur fungerar lagstiftningen i praktiken idag och finns det tolkningsproblematik? Daniel Sjöholm, jurist och VD för MCL går igenom vanliga utmaningar med MAR.
Så här lyckas Boliden göra Sveriges bästa årsredovisning
Gedigen hållbarhetsinformation, bred projektgrupp och att starta i tid. Det är tre nycklar för Bolidens årsredovisningsarbete, som resulterat i utmärkelsen Sveriges bästa årsredovisning för 2020. Klas Nilsson, Director Group Communication på Boliden berättar mer om framgångsreceptet.
Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd
MCL:s jurist berättar om ett fall där Förvaltningsrätten i Stockholm upphävde FI:s sanktionsbeslut mot två bolag där bolagen fått anmärkningar samt sanktionsavgifter.
Fråga juristen: När ska motpartsnamn anges vid offentliggörande av insiderinformation?
I denna artikel skriver MCL:s jurist Olof Jönsson om viktiga principer att beakta avseende motpartnamn vid offentliggörande av insiderinformation enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR).