Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
8 steg till användbara insikter
I dag känner de som arbetar med PR till fördelarna med databaserad kommunikation. De flesta har tillgång till en plattform och har mer data än någonsin. Fler och fler PR-avdelningar på företag anställer dedikerade datavetare, vilket även PR-byråer gör. I takt med att public relations utvecklas, utvecklas också målet för mätning, analys och utvärdering.
Så lyckas du med din SEO
Vad är bra innehåll och hur får man sökmotorerna att hålla med? I korthet handlar det om en måttstock att förhålla sig till som innehållsproducent för att genomgående skapa innehåll som rankas högt av sökmotorerna och förmedlar expertis, auktoritet och pålitlighet. För att långsiktigt lyckas med SEO gäller det att sätta relevansen för besökaren i första rummet och om du lyckas med det kan en bra sökmotoroptimering ge resultat under flera år framöver.
4 Reasons Executive Briefings
Dagens informationsöverflöd gör att ledningsgrupper och beslutsfattare får det allt svårare att hinna reagera och hantera strategiska nyheter än tidigare. När nyheter om varumärket, konkurrenter, partners och kunder flödar in på daglig basis kan flödet lätt börja kännas som ett brus men bland dessa tusentals artiklar finns avgörande innehåll som en ledningsgrupp inte har råd att missa för att hålla konkurrenterna bakom sig.
Så arbetar Svenska Spel med sin kommunikation
Hur arbetar Svenska Spel med hållbarhet för att motverka spelproblem och vilken roll spelar det svenska föreningslivet i kommunikationen? Lotta Örtnäs, presschef på Svenska Spel, berättar.
Fråga juristen: När ska motpartsnamn anges vid offentliggörande av insiderinformation?
I denna artikel skriver MCL:s jurist Olof Jönsson om viktiga principer att beakta avseende motpartnamn vid offentliggörande av insiderinformation enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR).
Fråga juristen: Om den rättsliga statusen på Finansinspektionens allmänna råd
MCL:s jurist berättar om ett fall där Förvaltningsrätten i Stockholm upphävde FI:s sanktionsbeslut mot två bolag där bolagen fått anmärkningar samt sanktionsavgifter.
7 steg för kommunikatörer
Journalister får allt mer att göra med färre resurser till hands. Med anledning av detta blir relationen med kommunikatörer allt viktigare eftersom de kan förse journalisten med bra och trovärdigt innehåll. För att lyckas med detta måste kommunikatören skicka rätt innehåll till rätt journalist vid rätt tidpunkt och vägen till att lyckas med detta går genom att ta sig tid att lära känna journalisten.
BioArctic – Börsens mest jämställda bolag 2020
Årets vinnare av Allbright-priset är forskningsbolaget BioArctic . Vi har intervjuat Gunilla Osswald, vd Bioarctic, om deras jämställdsarbete och hur det påverkar deras investerarrelationer.
Fråga juristen: Insiderinformation och offentliggörande av motparts namn
I vilken utsträckning behöver noterade bolag återge motpartnamn i sin informationsgivning enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR)? Lär MCL:s gästartikel och läs mer om vår loggbokstjänst, MCLogg
Fråga juristen: FI:s kartläggning av insiderförteckningar
Finansinspektionen (”FI”) har under 2019 granskat hur emittenter uppfyller de formkrav som gäller för insiderförteckningar. MCL:s jurist Annette Schönbeck berättar om hur denna kartläggning kan bidra till lärdomar vid hantering av insiderförteckningar.
Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år
Avknoppade, börsintroducerade och prisade – Så etablerade Essity sitt varumärke på tre år
Så presenterar Vattenfall sina kvartalsresultat live i studioformat
Hur kommunicerar man bäst sina kvartalsresultat? För Vattenfall är svaret en livesänd presentation där bolagets ledning diskuterar och analyserar resultaten i ett format inspirerat av nyhetssändningar, något som det fanns planer på sedan tidigare men som påskyndades i och med de fysiska restriktionerna pandemin medfört.
Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”
Magnus Bild: ”Jämför med privatekonomin för att göra finansiell kommunikation begriplig för fler”
Nadin Vernon om Cision Global Insights
Vi bad Nadin Vernon, Vice President EMEA – Head of Analysis på Cision, berätta mer om Global Insights. Intervjun återges på engelska.
Fredrik Wass: "2014 kunde företag fortfarande nå ut organiskt med sitt innehåll"
Fredrik Wass tog emot Cision PR Influencer Award 2014 och var nominerad även året därpå innan han gick vidare och lämnade PR-branschen.
Paul Ronge: "Digitaliseringen medför en större kreativ rörlighet över geografi och kulturella gränser"
Cision PR Influencer Award firar 10 år och här på bloggen publicerar vi nu löpande intervjuer med tidigare vinnare. Först ut är PR-konsulten och medierådgivaren Paul Ronge som vann 2011.
Behöver nordiska ledningsgrupper och IR-ansvariga bry sig om den nya börsvärlden?
Detta är en gästartikel skriven av Laura Lindholm från Miltton om den massrörelse som amerikanska privatinvesterare iscensatte på aktieforumet WallStreetBets.
Jerry Silfwer: "Bygg relationer till publiker direkt, i kanaler du själv rår över"
Jerry Silfwer har varit nominerad under alla år Cision PR Influencer Award funnits, så även i år. 2016 tog han emot utmärkelsen på Berns i Stockholm.
Lina Kellgren Berghs - ledarskap och kreativitet på distans viktiga utmaningar för framtiden
Lina Kellgren Berghs - ledarskap och kreativitet på distans viktiga utmaningar för framtiden
De är nominerade i topp 20 när Cision PR Influencer Award firar 10 år
Cision PR Influencer Award delas ut för 10:e gången den 26 november 2020 och idag offentliggörs de 20 PR-konsulter som är nominerade i år.