Cisions webinarium från 3 juni 2021 om rapporten och relationen mellan journalister och kommunikatörer. Gäster: Fredrik Pallin, PR-konsult & Linnéa Kihlström, journalist Dagens Media

State of the Media 2021 – Fokus Sverige

PR-konsulter och kommunikatörer överöser journalister med irrelevanta nyhetsuppslag och journalisterna upplever att kommunikatörer generellt har dålig förståelse för vad deras publik vill ha för nyheter. Samtidigt vill en stor majoritet av journalisterna få pressmeddelanden, rapporter och expertutlåtanden från företag och kommunikatörer. Det visar undersökningen State of the Media 2021, som Cision gjort bland svenska och internationella journalister.

I denna rapport kikar vi närmare på en specifik delmängd, nämligen de svenska resultaten för att se vad som förenar och skiljer Sverige från övriga regioner. Eftersom detta är en årligt återkommande rapport har vi även tittat närmre på föregående års resultat för att utläsa om det skett några noterbara förändringar det senaste året, ett år som för alltid kommer att förknippas med den globala coronapandemin.

Rekommendationer för ett bra PR-arbete från undersökningen State of the Media 2021 – Fokus Sverige:

  • Gör ordentlig research
  • Ge journalisterna vad de vill ha
  • Se till att talespersoner är lättillgängliga
  • Tajma nyhestutskicken
  • Följ upp lagom
  • Glöm inte det visuella

 

 

Felaktig information? Töm formuläret

Genom att fylla i formuläret godkänner du att Cision kan använda din information för att kontakta dig med marknadsrelaterad kommunikation (nyhetsbrev, inbjudan till webinarium, eventinbjudningar, produktinformation och utbildande material). För mer information, vänligen läs vår Integritetsdeklaration.

Lämna en recension