I över ett decennium har Cisions globala journalistrapport State of the Media gett kommunikatörer världen över en inblick i journalisters vardag, deras utmaningar och vad kommunikationsbranschen kan göra för att underlätta deras jobb.

I State of the Media 2024 - Fokus Sverige fokuserar vi på de svenska journalisternas svar - hur de skiljer sig från journalister i andra länder samt hur utvecklingen ser ut jämfört med tidigare år. 

I år deltog över 3 000 journalister från hela världen - varav över 200 från Sverige - för att ge en bild av branschens utmaningar som påverkas av faktorer som förändrade användarbeteenden, nedskärningar i branschen och den snabba tillväxten av AI. 

Ett axplock av resultaten i rapporten: 

✅ 49 % ser anpassning till förändrat beteende hos mediekonsumter som den största utmaningen för journalistiken

✅ 42 % svarar att de börjat använda AI i sin yrkesroll. Flest använder det för att göra research.

✅ 82 procent av de svenska journalisterna vill helst ha pressmeddelanden från kommunikatörer.

✅ Det värsta misstaget enligt journalisterna är när kommunikatörerna spammar dem med irrelevanta pitchar (83%)

Ladda ned rapporten och få insikter i vad du kan göra i praktiken för att vinna journalisternas förtroende, öka dina egna chanser till förtjänat innehåll och bygga långsiktiga, ömsesidigt fördelaktiga relationer med journalister.

Ladda ned State of the Media 2024

Felaktig information? Töm formuläret

Genom att fylla i formuläret godkänner du att Cision kan använda din information för att kontakta dig med marknadsrelaterad kommunikation (nyhetsbrev, inbjudan till webinarium, eventinbjudningar, produktinformation och utbildande material). För mer information, vänligen läs vår Integritetsdeklaration.