I över ett decennium har Cisions globala journalistrapport State of the Media gett kommunikatörer världen över en inblick i journalisters vardag, deras utmaningar och vad kommunikationsbranschen kan göra för att underlätta deras jobb.
I State of the Media 2024 - Fokus Sverige fokuserar vi på de svenska journalisternas svar - hur de skiljer sig från journalister i andra länder samt hur utvecklingen ser ut jämfört med tidigare år.
I år deltog över 3 000 journalister från hela världen - varav över 200 från Sverige - för att ge en bild av branschens utmaningar som påverkas av faktorer som förändrade användarbeteenden, nedskärningar i branschen och den snabba tillväxten av AI.
Ett axplock av resultaten i rapporten:
✅ 49 % ser anpassning till förändrat beteende hos mediekonsumter som den största utmaningen för journalistiken
✅ 42 % svarar att de börjat använda AI i sin yrkesroll. Flest använder det för att göra research.
✅ 82 procent av de svenska journalisterna vill helst ha pressmeddelanden från kommunikatörer.
✅ Det värsta misstaget enligt journalisterna är när kommunikatörerna spammar dem med irrelevanta pitchar (83%)
Ladda ned rapporten och få insikter i vad du kan göra i praktiken för att vinna journalisternas förtroende, öka dina egna chanser till förtjänat innehåll och bygga långsiktiga, ömsesidigt fördelaktiga relationer med journalister.