Journalister vill helst få pressmeddelanden från kommunikatörer, men utan rubrikorden unik, exklusiv och fantastisk. Och att bli kontaktad via direktmeddelanden i sociala medier är en majoritet av journalisterna skeptiska till. Det visar undersökningen State of the Media, som Cision gjort bland svenska och internationella journalister.
Cisions undersökning State of the Media 2022 är en årlig enkät, där journalister i 17 länder svarar på frågor om deras arbetsvardag, kontakten med kommunikatörer och den globala journalistikens utveckling. Totalt svarade 3 890 journalister på enkäten, och bland dem fanns 185 svenska journalister.
I denna rapport kikar vi närmare på en specifik delmängd, nämligen de svenska resultaten för att se vad som förenar och skiljer Sverige från övriga regioner. Eftersom detta är en årligt återkommande rapport har vi även tittat närmre på föregående års resultat för att utläsa om det skett några noterbara förändringar det senaste året.
Rekommendationer för ett bra PR-arbete från undersökningen State of the Media 2022 – Fokus Sverige:
✅ Gör journalistens arbete enklare
✅Ge journalisterna vad de vill ha
✅Pressmeddelandet den mest användbara informationskällan
✅ Undvik klyschor och överanvända ord