Med fokus på uppkoppling, hållbarhet och smart boende presenterade sig cirka 1 100 utställare från 46 länder på elektronikmässan IFA i Berlin i början på september 2022. Evenemanget diskuterades flitigt i såväl sociala som traditionella medier och Cision Insights har analyserat medietrender samtkommunikationsstrategier kring mässan.
Vilka slutsatser kan kommunikatörer dra av detta när det gäller att placera budskap i ett medielandskap i drastisk förändring?
Nyckeltrender från rapporten:
✅ En mindre men mer spännande mässa
Det totala antalet besökare och utställare minskade jämfört med den senaste mässan på plats som ägde rum 2019 och så gjorde även den totala mediesynligheten. Medierapporter och sociala inlägg om mässan visar dock en mer positiv bild då glädje och spänning över nya produkter och upplevelser på plats uttrycktes.
✅ Hushållsapparater och uppkoppling ökar i betydelse
På grund av pandemirelaterade lockdowns och generellt ökad närvaro i hemmet får hushållsapparater en betydande ökning av synlighet i media. Det gör även ämnet uppkoppling och tillkännagivandet av en ny 13-medlemmars-allians för att förenkla användarupplevelser i uppkopplade hem.
✅ Fokus på hållbarhet
Hållbarhetsfrågan var knappt synlig 2019, men under årets konferens riktades många blickar på hållbara och energisparande funktioner. Medan många varumärken lägger in sina budskap i produktbeskrivningarna fanns det andra som prioriterade det ännu högre och inkluderade ambitiösa budskap i sina presentationer.
✅ AR-funktioner på frammarsch
I ett nytt partnerskap mellan Qualcomm och Meta, såväl som i ett nytt projekt för turistupplevelser som Honor och Unesco har tillkännagivit, spelar funktioner för förstärkt verklighet (AR) en viktig roll.
Vad innebär detta för kommunikatörer som ska navigera sina budskap i en värld där det traditionella mässformatet förändras drastiskt? Ladda ned rapporten och ta del av fler insikter!