Efter ett pandemiuppehåll på två år ägde spelmässan gamescom för första gången rum live i Köln den 24-28 augusti. Cisions experter och analytiker tog en närmare titt på mediebevakningen kring årets upplaga av spelmässan.
Enligt arrangörerna besökte över 250 000 spelintresserade personer mässan i år. Vårt Insights-team har tittat på och utvärderat mediebevakningen samt deltagarnas reaktioner. Vilka var de bästa spelen, vilka var de bästa företagen och vilka höjdpunkter ägde rum parallellt med mässan?
Vilka insikter kan man få från medieanalysen?
✅ Den allmänna synligheten av gamescom håller på att återhämta sig till nivåer som var före pandemin - trots att stora spelföretag ställde in sina spel. Den största delen av synligheten skapas via sociala medier.
✅ Global händelse: En ung och huvudsakligen manlig publik från hela världen diskuterar gamescom på sociala medier.
✅ Formatet på plats ökar synligheten för varumärken inom och utanför spelbranschen och förbättrar det allmänna medieläget.
✅ Nyckelorden hållbarhet och psykisk hälsa spelade endast en marginell roll i mediediskussionen, trots sporadiska artiklar under upptakten till evenemanget.
Ytterligare viktiga resultat och vad PR-proffs och kommunikatörer bör känna till om de vill använda gamescom som en kommunikationsplattform kan du läsa mer om genom att ladda ned rapporten.