Vilka är mäktigast i den svenska sociala mediesfären och hur klarar sig traditionella medier och företag jämfört med influencers? Detta förklarar journalisten Emanuel Karlsten som gästar Passion för kommunikation för att presentera Maktbarometern 2019 som kartlägger vilka svenskar som har mest makt i sociala medier.
Emanuel Karlsten är en mångfacetterad journalist som bland annat skriver krönikor på Breakit, programleder i Sveriges Radio och driver Mediepodden. I detta avsnitt är han dock här i egenskap av ordförande för Medieakademin, en ideell förening som har funnits i drygt 20 år med två huvudprodukter i form av Förtroendebarometern och Maktbarometern.
Maktbarometern kartlägger vilka som når och engagerar flest svenskar i sociala medier på Facebook, Youtube, Twitter och Instagram. I rapporten presenterar de topplistor för varje specifik kanal men även en totallista där de viktar varje kanal utifrån hur frekvent den används av svenskarna för att få en totalpoäng över vem som når ut och engagarerar flest svenskar i sociala medier.
Poddavsnittet “Sveriges mäktigaste i sociala medier med Emanuel Karlsten” handlar i stora drag om:
- Therese Lindgren – mäktigast av alla
- Den nya tidens mediehus
- Greta Thunberg årets raket
- Vertikal vs horisontell makt
- Best practice för företag i olika kanaler
Avsnitt 64 – “Maktbarometern med Emanuel Karlsten”
Fotocred: Martin Ridne
Avsnittet är ca 40 minuter långt
Om Passion för kommunikation
I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.
Bakgrunden till kartläggningen Maktbarometern
Emanuel förklarar att han tror att många går runt med en flyktig känsla av att någon är stor här och där, man snubblar över något viralt klipp och ser att en influencer har en halv miljon följare utan att kunna sätta dessa iaktagelser i någon större kontext. Medieakademin upplevde att det saknades en begriplig karta över hur inflytelserika konton är i relation till varandra sociala mediesverige och valde därför att sätta igång med Maktbarometern. Det spelar ingen roll om man är ett företag, ett medie eller en person – alla är med i rankingen eftersom det handlar om sociala mediekonton.
Therese Lindgren mäktigast av alla
För första gången placerar sig Therese Lindgren högst upp bland alla matkhavare på svenska sociala medier. Hon petar ned Jocke och Jonna som har prenumererat på förstplatsen de senaste två åren och 2019 får se sig förpassade till andraplatsen. På tredje plats hittar vi JLC, den göteborgsbaserade humorgruppen bestående av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman.
På frågan om huruvida det är Therese som blir starkare eller om Jocke och Jonna blir svagare nyanserar Emanuel bilden och förklarar att Lundell-paret vid årsskiftet gick över från Youtube till traditionell TV och gjorde en dokusåpa på kanal 5. När den släpptes på kanal 5:s streamingsajt dPlay slogs alla rekord och det vittnar om vilket enormt genomslag de har.
"På bara ett dygn slog de rekordet för det dittils mest tittade programmet på dPlay."
Nya tidens mediehus
Emanuel förundras över den nya tiden och det faktum att vi kan sitta och prata om mediehus utan att prata om Expressen, Aftonbladet eller Nyheter365 – istället heter de Therese Lindgren, Jocke och Jonna samt JLC. Han poängterar även hur mycket dessa personer verkligen tänker som mediehus idag genom att anställa personalchefer och B-foto-fotografer för att löpande ta behind the scenes-bilder.
"Detta är ett skifte vi ser och det är exakt den kartan vi vill beskriva och sätta siffror på."
Greta Thunberg årets raket i Maktbarometern
När poddtrion börjar prata om årets nykomlingar i listan sticker Greta Thunberg ut bland alla andra. Från att inte funnits med på listan alls i fjol placerar hon sig i år på 12 plats bland Sveriges makthavare i sociala medier. Här betonar Emanuel att de stängde sin mätperiod i juli och då hade Greta 2,5 miljoner följare på Instagram. När podden släpptes hade denna siffra ökat till 7,2 miljoner följare och det återstår att se vilken plats Greta lyckas ta i nästa års undersökning om hon fortsätter i denna takt.
Kanal för kanal – företagens nycklar för att lyckas
På Facbeook handlar det om att hitta sin berättelse, vad som engagerar folk och välja saker från ens verksamhet som bär där utifrån det specifika beteende och målgrupp man kan skapa där. Här har man även möjligheten vidga sig utanför sidorna och bygga starka communities i form av grupper.
Youtube
Ur ett företagsperspektiv kan man se Youtube som en sökmotor. Få företag kan skapa en så stark profil att folk kommer att söka upp dem som man gör med sina favoritshower. Däremot kan folk som söker efter specifika recept, instruktioner eller hur man löser specifika problem och då nås av företagets produkter eller tjänster. Även på Youtube handlar det om att se vad man kan tillföra till målgruppen.
Om du är ett företag som kan producera vackra bilder som är nära verksamheten är det en stor fördel. Detta är i övrigt den svåraste plattformen för företag enligt Emanuel. Naturligtvis använder många företag sig av influencers djupa följarrelationer vid samarbeten men när man ser till den organiska kommunikationen är det fortsatt knepigt för företag.
Twitter:
Om man har en opinionsbildarverksamhet behöver man fundera på hur man kan slå sig in där och på vilket sätt. Det är ofta mer effektivt att använda VD eller någon annan talesperson som språkrör på plattformen istället för att twittra från företagskontot.
Här kan du ladda ned gratisversionen av Maktbarometern