Årets stora kartläggning av svenskarnas internetvanor – Svenskarna och internet 2019 – är här och Måns Jonasson från Internetstiftelsen gästar podden för att dela de viktigaste slutsatserna från årets rapport.
Du hittar hela rapporten, alla siffror och diagram här.
Där finns rapporten att ladda ned i PDF-format, läsa i webbformat och ladda ned excel-fil med underlag, frågor och metodik.
Svenskarna och internet är Sveriges största undersökning av individers internetanvändande. Det är en del av ett internationellt projekt kallat World Internet Project där ett 30-tal länder ställer ett batteri av liknande frågor för att kunna jämföra internetanvändning och hur internet har vuxit fram i olika länder. Dessa gemensamma frågor utgör en liten del av undersökningen och utöver det läggs en mängd lokala frågor in i respektive undersökning.
Inhämtningen är gjord under första kvartalet 2019 och anledningen till att rapporten görs är för att stötta Sverige i digitaliseringsarbetet för att se till att företag och organisationer har rätt underlag när de fattar sina beslut.
Ur innehållet
Poddavsnittet “Svenskarnas internetvanor 2019” handlar i stora drag om:
- 1 miljon svenskar fortsatt inte digitala
- Sociala medier ökar men användandet planar ut
- Facebook backar för första gången
- Google och Wikipedia – infrastruktur online
- E-postens fortsatta centrala roll
- Uppkopplade saker i hemmet
Avsnitt 65 – “Svenskarnas internetvanor 2019”
Avsnittet är ca 50 minuter långt
Om Passion för kommunikation
I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.
FLER AVSNITT AV PASSION FÖR KOMMUNIKATION
- Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
- Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
- Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
- Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
- Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen
- Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen
- Storyn bakom Nyheter24s framgångar
- Relationen mellan journalister och kommunikatörer
- Att skapa försäljning via sociala medier
- Lär dig använda video i sociala medier
- Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston
- Melodifestivalen och sociala medier
- Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
- Att lyckas med redaktionell kommunikation
- Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche
- Digital synlighet med Fredrik Wass
- Att spegla Sverige rättvist
- Klickraketer med Ehsan Fadakar
- Volvo Trucks och Epic Split
- Morgondagens nyheter
Sveriges ickedigitala – en demokratifråga
Runt 5 % av vuxna svenskar använder inte internet och dessa uppskattas vara ungefär 500 000 människor. Om man dessutom lägger till de som använder internet sällan (mindre än varje dag) blir det ytterligare en halv miljon människor. Runt 1 miljon svenskar är inte digitala men den siffran minskar varje år eftersom denna grupp i stor utsträckning rör sig om de allra äldsta invånarna.
Länge upplevdes detta inte som ett problem eftersom det gick att vara medborgare i Sverige utan att vara digital. De senaste åren och framöver börjar det enligt Måns att bli ett problem – redan idag är det svårt att utföra sina medborgerliga rättigheter och skyldigheter om man inte har mobilt bank-id och kan logga in på e-tjänster.
"Fram till för några år sedan kunde man välja att stå utanför internet med konsekvenserna att man missade en del och gjorde det lite svårare för sig men nu börjar det snart bli omöjligt att vara utan internet och då får vi problem."
Sociala medier ökar men planar ut
Att sociala medier spelar en stor roll i mångas liv är ett faktum men samtidigt börjar ökningen bland svenska användare plana ut. Även om unga är tunga användare av sociala medier pekar trenden inte åt att det kommer bli liknande siffror som gällande e-post där i princip varenda internetanvändare i Sverige även har en e-post. Användarna av sociala medier har stangerat och rangordningen dem emellan ser ut som följer:
- Facebook: 74 % använder och 51 % gör det dagligen
- Instagram: 61 % använder och 40 % gör det dagligen
- Snapchat: 39 % använder och 24 % gör det dagligen
- Twitter: 24 % använder och 7 % gör det dagligen
- Linkedin: 31 % använder och 5 % gör det dagligen
- Flashback: 32 % använder och 1 % gör det dagligen
Facebook backar för första gången
För första gången i undersökningens historia backar Facebook i användning, visserligen är det en väldigt liten skillnad men både den totala användningen och den dagliga minskar ett par procent. Någonting har hänt, och en av anledningarna kan mycket väl vara skandalerna kring Cambridge analytica.
I tre år har de även undersökt vad man gör på Facebook och de siffrorna måste, enligt Måns, vara mardrömsläsning för Facebook. Såväl delningar som kommentarer och gilla-markeringar sjunker dramatiskt. Den enda aktiviteten som inte minskar på Facebook är Messenger som har legat konstant på 81 % av Facebookanvändarna i tre år utan att röra sig alls.
Google och Wikipedia – infrastruktur online
Google är fortsatt dominanta, i princip alla googlar och däribland 4 av 10 pensionärer som gör det dagligen. Det finns inte så många andra tjänster där vi ser att även pensionärer är stora användare. Även Wikipedia är enormt stora, 94 % av de som studerar använder Wikipedia och det är i princip den allomfattande tjänsten för information.
"Man letar på Google och man hittar på Wikipedia"
Måns poängterar också att unga och gamla är de som upplever det svårast att hitta rätt sökord på Google och uppmanar företag som arbetar med Adwords att ha detta i åtanke.
E-post i topp bland kommunikationsmedel på internet
E-post är evergreen! Detta förklarar Måns och menar att e-post är en nyckel i det dagliga internetanvändandet, du kan inte skapa ett Facebook-konto utan en e-postadress. Rapporten visar dock att unga ofta använder chatttjänster framför e-post men att e-postens betydelse ökar i takt med att man börjar arbeta. På frågan om huruvida chattfunktionerna på sikt kommer att ersätta e-posten är Måns tveksam:
"Så länge vi har frågat om det har unga föredragit att chatta. Det har inte gett några effekter på att e-postandet sedan har minskat när de vuxit upp utan det handlar snarare om att olika faser av livet kräver olika typer av kommunikationskanaler."
Nytt i rapporten: Uppkopplade saker i hemmet
Över hälften av svenskarna säger att de har någon form av uppkopplad pryl som inte är en telefon eller dator. Det kan röra sig om en bil, en elvisp eller ett kylskåp. Många uppgav att de inte var säkra på hur många uppkopplade prylar de har och detta är något som Måns spår hör till framtiden.
"Internet har nu blivit inbyggt i allt och det kommer snarare vara regel än undantag att saker har internet i sig."
För att specificera vilka typer av uppkopplade prylar det gäller ställdes även en fråga om man har en uppkopplad högtalare i hemmet, något som 5 % av svenskarna uppgav att de har.