Passion för kommunikation tar i det 41:a avsnittet grepp på fenomenet influencer marketing och de gör det tillsammans med Sofia Eriksson, marknads- och försäljningschef på Bookbeat. På ett år har hon arbetat med inte mindre än 100 olika profiler på olika nivåer och hon gästar för att ge sina bästa tips för hur man får till ett riktigt bra profilsamarbete. Hon ackompanjeras, som sig bör, av Alexander Mason från Cision samt Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations. Genom att lyssna på detta avsnitt får du konkreta hands on-tips på hur du får ut det mesta och bästa av ett samarbete med en influencer.
Bookbeat är en app i mobilen där man kan lyssna på och läsa böcker. Fokus är ljudböcker och ungefär 90 % av sortimentet är ljud men det finns även e-böcker för dem som vill läsa. Det senaste halvåret i Sverige har marknaden ökat med 50 % och det beror enligt Sofia Eriksson på att många dels har tillgång till smartphones men även blir mer och mer öppna för den här typen av tjänst där man hoppar på en gratisperiod, registrerar sig med sitt kort och om man inte säger upp tjänsten under den tiden fortsätter prenumerationen att löpa. Man tycker inte att det är lika läskigt längre och man litar på att det går att säga upp tjänsten på ett smidigt sätt vilket det gör. För att nå ut med sin produkt har Bookbeat till stor del valt att göra det genom influencer marketing.
Ur innehållet
Poddavsnittet “Så lyckas du med influencer marketing” handlar i stora drag om:
- Hur Bookbeat började med influencer marketing
- Resonemang kring hur detaljstyrt innehållet bör vara
- Olika typer av samarbeten med profiler
- Lista: De viktigaste framgångsfaktorerna för att få till ett bra samarbete
- Sammanfattning
Tydlig Call to Action grunden till fokus på profilsamarbeten
När Bookbeat lanserades och började med en TV-spot kände de att de måste ha något som är lite mer call to action här och nu, förklarar Sofia. När man står med en varumärkeskännedom som är 0 så behöver man jobba med någon som går i god för dem som varumärke, har provat tjänsten och vet vad de pratar om. Det blir mer trovärdigt när de säger att tjänsten är bra än när Bookbeat själva gör det. Det var grunden till att de började prova influencer marketing – att skapa trovärdighet och att driva konvertering. De började med en kampanj med 10 influencers och testade det över sommaren. Sen utvärderade de och såg vad som funkade eller inte. 3-4 av dem fungerade väldigt bra, de gjorde bra content och levererade bra sign ups. Med dem fortsatte de samarbetet inför hösten samtidigt som de ingick samarbete med nya.
"Så har strategin varit – vi har fyllt på och behållit, fyllt på och behållit."
Hur hittar man de 10 första profilerna?
Sofia berättar att första gången de planerade kampanjen var det inte jättemycket hjärta och kärlek bakom vilka profiler de skulle jobba med, det var mer high chaparall. Allteftersom har de blivit mycket bättre på att göra research och dessutom blivit fler i marknadsteamet vilket ger mer muskler.
"När vi har sett att det fungerar så bra har vi också tillsatt mer resurser. Nu har vi ett team som är väldigt duktiga på influencers, följer själva och har ett stort intresse för det och vet vilka krav man ska ställa. Från första kampanjen till hur vi gör idag skiljer sig ganska mycket åt."
Alex flikar in att Cisions undersökning visar att kommunikatörer som har arbetat kontinuerligt under en tid i sin bransch känner ofta till 10-15 influencers inom sin bransch. Gör man inte det kan man använda verktyg som Cision för att hitta rätt profiler genom deras databas. I takt med att medielandskapet förändras måste man ständigt uppdatera sina listor och i dagsläget har Cision 33 000 kontakter i en global databas vilket motsvarar ungefär 4 % av kontakter som inte är journalister utan bloggare, mikrobloggare etc.
Vem bestämmer hur innehållet ska vara?
Det är ändå här det är avgörande för om det blir ett bra samarbete eller inte i många fall, förklarar Sofia. Deras engagemang och hur mycket energi de lägger i att göra bra content betyder jättemycket. Där är det upp till Bookbeat att vara tydliga med förväntningar och krav men samtidigt har de lärt sig att det måste vara personligt och i samma ton som konsumenterna är vana att få av sin influencer. Det är betydligt svårare att få en profil att göra exempelvis en video även om man alltid hade önskat sig att det var så. Då vill de ha mer betalt och det ska vara på deras premisser. Samtidigt har några profiler själva jobbat för att göra egna filmer och det är ju drömmen, menar Sofia.
Ambassadörer och mikrobloggare med i Bookbeats strategi
På frågan om huruvida det finns olika typer av valuta de använder sig av utöver pengar berättar Sofia att de har jobbat mycket med att bygga upp sitt eget bloggteam där alla som vill har chansen att bli en ambassadör och skriva om dem. I dagsläget ingår 100 personer i det nätverket. Detta är otroligt värdefullt menar Sofia, likväl som att jobba med mindre bloggare som har runt 3 000 följare men är stora influerare inom sin sfär. Det är bra konverteringsmässigt men även för att någ ut högt och låg. Dessutom ger det SEO-kraft om det skrivs på många olika stället.
"Marknadskoordinatorerna är både säljare och kommunikatörer, det hade varit omöjligt att göra det här jobbet bra om de inte hade varit det."
4 viktiga framgångsfaktorer för ett bra profilsamarbete
- Det handlar om att gå tillbaka till sig själv och briefen – vad är det vi efterfrågar?
- När du hittat rätt profil handlar det om att vara väldigt tydlig i kravställningen. Sätt mål!
- Vi är alltid med och korrekturläser allt content innan det publiceras för att säkerställa att informationen är rätt.
- Var inte rädd för att säga ifrån om du inte är nöjd eller det inte blev som du tänkte. Om du från början varit tydlig med förväntningar och kravställning kan du sen gå tillbaka och säga att det inte blev bra nog. 9/10 gånger vill influencern då göra ett nytt inlägg för att säkerställa att Bookbeat blir nöjda med dem.
Att ta med sig från avsnittet:
- Gör hemläxan. Var tydlig, ställ krav och sätt mål
- Micro-influencers. Du kan gå ned långt ned för att det kan ge en bra kontakt
- Släpp kontrollen
- Var sträng när det inte går som förväntat för att ge alla en chans att bli bättre
- Gör en större genomgång efter en tid då du kan klustra upp och dra slutsatser efter det
Avsnitt 41– “Så lyckas du med influencer marketing”
Avsnittet är ca 39 minuter långt
Om Passion för kommunikation
I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.
FLER AVSNITT AV PASSION FÖR KOMMUNIKATION
- Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
- Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
- Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
- Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
- Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen
- Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen
- Storyn bakom Nyheter24s framgångar
- Relationen mellan journalister och kommunikatörer
- Att skapa försäljning via sociala medier
- Lär dig använda video i sociala medier
- Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston
- Melodifestivalen och sociala medier
- Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
- Att lyckas med redaktionell kommunikation
- Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche
- Digital synlighet med Fredrik Wass
- Att spegla Sverige rättvist
- Klickraketer med Ehsan Fadakar
- Volvo Trucks och Epic Split
- Morgondagens nyheter