LinkedIn är en social kanal som växer stadigt i Sverige, enligt rapporten Svenskarna och Internet  har 30 % av Sveriges befolkning varit där någon gång. Samtidigt är det bara 3 % som är där dagligen och en tydlig trend visar att närvaron till stor del styrs av vad man arbetar med – verksamma inom IT & kommunikation samt finanssektorn är starkt dominerande på LinkedIn. Kort och gott kan man konstatera att det främst är människor som arbetar som befinner sig på LinkedIn, något som kan vara intressant om man är B2B-marknadsförare i allmänhet och arbetar med rekrytering i synnerhet.

En som gör det är Anna Helin, marknadschef på Uptrail som dessutom har kommit till insikten att LinkedIn är huvudkällan för att få konverteringar till deras sajt. Hör Anna, i samtal med Alex och Åsa, diskutera hemligheterna för att lyckas på LinkedIn och hur kanalen bör användas i kombination med andra sociala medier. Detta och mycket mer i avsnitt 43 av Passion för kommunikation som tar sikte på LinkedIn!

Anna använder LinkedIn dagligen, definitivt. Förmodligen, om man ska räkna in det som hon gör för Uptrails räkning, 2-3 gånger per dag. Uptrail arbetar med CV-lös rekrytering, de har en plattform för jobb där man får fler och bättre kandidater genom ett smartare format och ger kandidaterna en möjlighet att söka utan ett CV. Just att söka utan intetsägande CV:s har blivit en trend, det ökar snabbheten för de som rekryterar och det gör det enklare för de som söker.

Om man tittar på Cisions egna journalist- och kommunikatörsundersökning har 30 % sagt att de ska satsa mer resurser på LinkedIn under flera års tid, men Alex tycker inte att han har märkt att de faktiskt lägger de pengarna där. På Cision Sverige experimenterar de fortfarande med LinkedIn men den amerikanska motsvarigheten har experimenterat färdigt och kommit fram till att LinkedIn är den plattformen som är mest effektiv för att driva leads. Anna förklarar att 40 % av deras målgrupp är sådana som sitter på chefspositioner som ska rekrytera en person, där når de i princip alla. Det är mer relevant att prata befattning än att prata bransch på LinkedIn, menar hon. Man når väldigt många av dem som sitter på en teamleaderposition och i en chefsposition.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Så når du framgång på LinkedIn” handlar i stora drag om:

  • LinkedIns roll i marknadsmixen
  • Receptet för att få bra räckvidd i kanalen
  • Vilken typ av innehåll som fungerar allra bäst i kanalen
  • Innehållets livslängd på LinkedIn kontra Facebook
  • Nycklarna i annonsering på LinkedIn
  • Sammanfattning: de bästa tipsen

LinkedIn för B2B– Facebook för B2C

Uptrail jobbar dels med B2C för att få kandidater att söka jobb men när de kommer till B2B-marknadsföring handlar det mycket om LinkedIn som är en av deras största kanaler tillsammans med ett inbound marketing-concept som innefattar blogg, nyhetsbrev och lead nurturing. Just lead nurturing innebär att de, när någon har valt att interagera med dem och exempelvis laddat ned en guide, fortsätter att få dem engagerade i varumärket genom att skicka mer tips på innehåll som de sedan tidigare har visat intresse för till dess att de har kommit så långt att de är reda för att köpa.

De kör mycket Facebook men det är en helt annan typ av innehåll där, mer lättsmält som inte på samma sätt driver trafik till att konvertera. Där handlar det mer om att få dem att umgås med varumärket och inte sällan om case. De jobbar även med annonsering men mer för att boosta det innehåll som redan går bra, inte för att försöka nå ut med en ny typ av innehåll på bara betalt väg.

Både Alex och Anna är ense om att konverteringar genom LinkedIn är dyrare än exempelvis Facebook men kommer fram till att det ändå är värt det. Anna menar att Facebook kommer att vara billigare de närmsta åren framöver men om man ser till vilken trafik som konverterar och vilka konverteringar som faktiskt blir kunder senare blir det ändå en högre ROI (return on investment) på LinkedIn.

Intern spridning nyckeln till att ett LinkedIn-inlägg ska ta fart

Beroende på vilket företagskonto och vilken målgrupp du har ser den exakta formulan olika ut men för Uptrail handlar det ofta om få 6-7 stycken som börjar gilla för att inlägget sedan ska få eget liv. Naturligtvis handlar det även om vilket content det är för att det sedan ska få större spridning.

Alex lyfter en fråga Cision har experimenterat med en del. De har märkt att en person engagerar mer än vad ett företag gör – om Alex själv lägger upp identiskt innehåll som Cisions sida har gjort driver det mer engagemang än det som Cision lägger upp. Problemet är bara att det inte går att sponsra en persons post, detta går endast att göra på företagets post. Hos Anna och Uptrail lägger de upp posten på företagssidan och sedan delar de från den posten för att få med företagssidan i delningen också. Då får de all statistik på samma post, något som gör det enklare när de ska analysera vilka poster som har gått bra.

Anna upplever det som att man är mer restriktiv med att följa företag på LinkedIn än vad man är på Facebook. Delvis beror det på att det syns på din profil som indirekt är en del av ens digitala CV. Det gör tröskeln högre, man måste kunna stå för vilka företag man vill förknippas med. Alex poängterar att han tror att många personer inte ens vet om att man kan följa företag, det är de 3 % som är där dagligen som har den insikten men för de allra flesta är LinkedIn endast en plats för sitt digitala CV.

Anna har valt att följa företag, dels som hon tycker om men också de som deras kunder tycker om för att hon ska kunna se vad hennes målgrupp är intresserad av och vilket innehåll de vill konsumera.

"Följ det dina kunder läser och bryr sig om."

Vilket innehåll fungerar allra bäst på LinkedIn?

  1. Ämnet man skriver om ska gärna ha en liten obekväm sanning. Det ska skava lite när du läser, du ska känna att det ligger något i det som skrivs och det är något du bör ha koll på.
  2. En lösning på problemet som du målar upp.
  3. En riktigt bra bild. Det är bilden som gör att du stannar. Du scrollar aldrig och stannar för att du ser en text, du stannar för att du ser en bild som fångar din uppmärksamhet.

Content lever längre på LinkedIn

Anna berättar om en markant skillnad gällande livslängd, innehållet lever helt enkelt längre på LinkedIn än på Facebook där räckvidden efter 2-3 dagar ofta mattas ned rätt snabbt. På LinkedIn kan det fortfarande ticka på i flera veckor så länge det kommer lite likes och kommentarer som håller engagemanget uppe. Detta kan också ha att göra med att många inte är aktiva dagligen, du kan gå in några gånger i veckan och ändå kunna ta del av mycket innehåll som inte hinner bli gammalt. Samtidigt är det inte lika många som publicerar lika mycket vilket påverkar livslängden.

Annorlunda segmentering vid annonsering

LinkedIn har inte kommit lika långt som facebook, de har inte lika mycket information om konsumenten som facebook men vad de har som inte facebook har är demografisk information om ens yrkesliv och ens kompetenser.

  1. Titlar
  2. Jobbfunktion
  3. Erfarenhet inom bransch
  4. Utbildning
  5. Skills

Man kan lägga upp på sin profil vilka färdigheter och kompetenser man har. Detta kan man segmentera på i sin annonsering, något som ger mycket bra effekt och träffsäkrare reach, enligt Anna. Budgeten är relativt liten, hon brukar lägga runt en tusenlapp i veckan vid ett första test för att se om det fungerar. När hon ser att det fungerar och att det driver in den typen av leads hon vill ha, då skalar hon upp och dubblar budgeten.

"Öka i takt med att du kollar så att kvaliteten på konverteringar håller"

Sammanfattning: Tips att ta med sig

  1. Insikten om att det som likas klickas inte. När du lägger upp en artikel bör du tänka igenom syftet med densamma. Vill du driva klick till sajten för att göra något med målgruppen där eller vill du bara sprida artikeln så långt det bara går? När du vet det kan du också bestämma dig för hur du utformar artikeln.
  2. Håll koll på datan över tid och se vad som förändras över tid. Vad som är bra de första tre dagarna behöver inte vara bra över en längre tid och vice versa.
  3. Våga fråga och interagera med din målgrupp. Anledningen till att Uptrail började med linkedin var för att de, i en kundundersökning, insåg att alla deras kunder finns på linkedin och de vill kommunicera med oss via linkedin. Det har visat sig vara helt rätt för oss att gå in där. Våga fråga och våga höra var din målgrupp helst vill kommunicera med er.
  4. Börja med att hänga på LinkedIn. Lyssna på din målgrupp, det fungerar som i verkliga livet där du inte bara kan gå in i ett nytt rum och skrika. Du måste lära dig reglerna.
  5. Lägg jättegärna tid på texten men glöm inte bilden!
  6. Ingen har den perfekta kartan över hur och vad man ska göra – se till att experimentera! Fundera på vad som fungerar för just dig och din organisation.

 


 

 

Avsnitt 43– “Så blir du framgångsrik på LinkedIn”

Avsnittet är ca 27 minuter långt

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.

 

FLER AVSNITT AV PASSION FÖR KOMMUNIKATION

Lämna en recension