Hur kan man med enkla medel få människor att göra bättre val? Ämnet kallas för nudging, en filosofi som handlar om hur man gör det lätt för folk att göra rätt. I detta avsnitt av Passion för kommunikation läggs fokus på hur kommunikatörer kan använda sig av denna snällare version av manipulation. Gästar gör ekonomijournalisten Alexander Norén som skrivit boken “Nudge – så funkar det!“.
Alexander Norén är ekonomijournalist och många känner igen honom från hans roll på SVT. Efter att ha intervjuat 2017 års nobelpristagare i ekonomi, Richard Thaler, professor inom beteendeekonomi och en förgrundsfigur inom nudging, beslutade han sig för att skriva en bok om ämnet. Nudging, eller “knuffning”, handlar om att utforma valsituationer på ett sätt som hjälper oss att välja såsom vi skulle gjort om vi varit lika rationella som traditionella ekonomers schablonbild av människan utan att för den skull begränsa vår valfrihet.
Ur innehållet
Poddavsnittet “Nudging – så funkar det!” handlar i stora drag om:
- Bakgrunden till etableringen av beteendeekonomi och nudging
- Konkreta exempel på hur nudging appliceras i praktiken
- Den hårfina gränsen mellan nudging och manipulation
- De fem metoderna inom nudging
- Förval
- Sociala normer
- Menyordning
- Transparens
- “Gör det enkelt”
Avsnitt 60 – “Nudging – så funkar det!”
Avsnittet är ca 36 minuter långt
Om Passion för kommunikation
I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.
FLER AVSNITT AV PASSION FÖR KOMMUNIKATION
- Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
- Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
- Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
- Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
- Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen
- Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen
- Storyn bakom Nyheter24s framgångar
- Relationen mellan journalister och kommunikatörer
- Att skapa försäljning via sociala medier
- Lär dig använda video i sociala medier
- Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston
- Melodifestivalen och sociala medier
- Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
- Att lyckas med redaktionell kommunikation
- Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche
- Digital synlighet med Fredrik Wass
- Att spegla Sverige rättvist
- Klickraketer med Ehsan Fadakar
- Volvo Trucks och Epic Split
- Morgondagens nyheter