I avsnitt 18 av Passion för kommunikation sätter sig Åsa Melin Mandre och Alexander Mason bakom ratten och beger sig mot Falun för att träffa årets vinnare av Cision PR Influencer Award, Deeped Niclas Strandh. Deeped är Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i sociala medier, han är prästen som blev kommunikationsproffs, och han är sociala medier-gurun som till och med döpt om sig till sitt internetnamn. Vi får möta Deeped på byrån United Power där han berättar om hur det känns att vinna årets CPRIA, vad det har betytt för honom och om resan från kyrkan till kommunikationseliten. Deeped berättar även vilka kanaler han är mest aktiv i och varför, samt vilken strategi han har inom de olika kanalerna.

På plats på byrån United Power i Falun där Deeped Niclas Strandh har sin bas diskuterar trion Cision PR Influencer Award, hur det kändes för Deeped att vinna och enligt vilka parametrar vinnaren utsågs. Nytt för i år var konverteringen, Cision lät allmänheten rösta på sin favorit och använde det sedan som en av måttstockarna när vinnaren skulle utses. Deeped berättar om det ansvar han har gentemot sina följare, något han blev påmind om vid utmärkelsen.

Deepeds Niclas Strandhs  bakgrund som präst och övergången till kommunikation diskuteras, en övergång han inte tycker var så svår att göra. Han berättar om både likheter och skillnader mellan hans tidigare och nuvarande yrke. Nyfikenhet, avsaknad av sömnbehov, en uppgiven familj och bra människor att arbeta med skall alla vara ingredienser som ligger till grund för hans framgång.

Ur innehållet

Poddavsnittet “Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015” handlar i stora drag om:

  • Bakgrunden som präst i Borlänge
  • Valet att arbeta från Falun
  • Deepeds strategier i sociala medier
  • Vad företag bör göra bättre i sin digitala kommunikation

Präst inte alltför olikt kommunikatörsyrket

Deepeds bakgrund som teolog präst gör honom utmärkande i branschen. Han förklarar att det i grunden handlar om samma sak. Idag hjälper han folk att kommunicera och sälja sin vision eller produkt. När han arbetade som präst handlade det om att kommunicera, berätta och sälja en världsbild, en tro och något som är bra för människan.

"Att sälja gud och att sälja hudkräm är ungefär samma sak."

Kontoret är på tåget

I och med digitaliseringen är det idag möjligt att vara bosatt i Falun men ändå arbeta mot hela Sverige. Ibland innebär det dock komplikationer. Deeped förklarar att det innebär en hel del logistikplanering för att planera in så många möten, konferanser och event när han väl är i Stockholm. Det positiva med detta är att han blir mer fokuserad och produktiv när han väl är där. I övrigt menar Strandh att hans vanligaste kontor brukar bli på tåget mellan olika städer.

Personligare tilltal i de egna kanalerna

Deeped berättar om en strategi han har när det kommer till hans egna sociala medie-kanaler. Det handlar om att inte göra innehållet i hans kanaler för smart. Där är han Deeped och eftersom han har varit aktiv länge är det många som följer honom. Om han blir för säljinriktad kan det bli på bekostnad av följare som förväntar sig människan snarare än företagaren.

Så förbättrar företag sin digitala kommunikation

Trion diskuterar vad företag bör göra för att förbättra sin digitala kommunikation. Deeped menar att företag måste bli bättre på vardagskommunikationen och vikten av att göra bättre storytelling för att fortsätta vara relevant. Vikten av att arbeta utifrån ett strategiskt ramverk poängteras dessutom.

Varför namnet Deeped?

Deeped summerar samtalet med att berätta varför han har valt att byta namn till sitt internet-alias:

  1. Han vill leva som han lär. Han lever en stor del av sitt liv på nätet där han är känd som Deeped. Varför inte dra ihop det och det köttsliga namnet till ett sammanslaget namn?
  2. Skydda varumärket. Han började bli känd som Deeped och istället för att betala massa till Patent- och registreringsverket valde han att ta det som namn.

 


 

 

 

Avsnitt 18 – “Möt Deeped Niclas Strand – Vinnaren av CPRIA 2015”

Avsnittet är ca 47 minuter långt.

Om Passion för kommunikation

I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar passionen för kommunikation.

 

FLER AVSNITT AV PASSION FÖR KOMMUNIKATION