I avsnitt 22 av Passion för kommunikation får vi besök av dokumentärfilmaren och journalisten Oscar Hedin, som driver filmbolaget Film and Tell. Filmbolaget gör dokumentärer som ska åstadkomma positiva samhällsförändringar och i avsnittet berättar Oscar mer om hur han gör film som både förändrar lagar och blir guldbaggenominerade. Tillsammans med Åsa Melin Mandre och Alexander Mason talas det även om den digitala revolutionen, att vi befinner oss i en tid där företag kan ta en ny roll och att man måste skärskåda sig själv på ett helt annat sätt idag för att lyckas med sina affärer. Det diskuteras även hur Film and Tell arbetar med företag som vill vara med i en förändring till det bättre och vilka utmaningar som finns.
Kombinationen av passion för att berätta en verklig historia genom en dokumentärfilm och det rationella affärsbeslutet baserat på den nya digitala distributionen av media är grunden till Film and Tell, menar grundaren Oscar Hedin. Det nya sättet att berätta en dokumentär spåras i podden tillbaka till 2004 och Al Gores film om växthuseffekten som satte den nya standarden och än idag statuerar exempel. Ett fantastiskt budskap förblir ett fantastiskt budskap om man inte ser till att distribuera budskapet, beröra andra och åstadkomma en verklig förändring. Oscar berättar om deras 50/50-strategi när det kommer till resursfördelning mellan produktion och distribution
Företags involvering i ställningstagande dokumentärfilmer diskuteras. Hedin ger ett exempel på ett brittiskt företag som ökade sin försäljning och blev en relevant aktör på grund av dess engagemang. Slutligen berättar Oscar om deras pågående projekt där de vill skapa debatt men även förändra den rättsliga statusen för barn som utsätts för våld i hemmet.
Ur innehållet
Poddavsnittet “Filmer som driver opinionsbildning” handlar i stora drag om:
- Det nya filmlandskapet med digitaliserad distribution
- Vikten av spridning
- Film and Tells nya stora projekt
- Dokumentärfilmens plats i näringslivet
Film and Tells framgångsrecept
Oscar berättar om vad som särskiljer hans produktionsbolag från många andra och lägger lika stor vikt vid spridningen av filmen som produktionen:
"Vi är ett filmbolag men vi tar ansvar för våra filmer i nästa steg"
Dyrt att skapa dokumentärfilm för samhällsförändring
Att producera dokumentärfilm för att driva opinion eller dra in kunder är ett kostsamt projekt. Oscar förklarar att man inte bara gör en dokumentärfilm utan måste betala dels för dokumentärfilmen men även spridningen av den. Begreppet fifty-fifty nämns, om du spenderar en miljon på produktionen skall även en miljon läggas på spridningen.
"Man kan inte bara betala för en filmproduktion. För att åstadkomma samhällsförändring krävs båda delarna."
Olika typer av distribuering
Film and Tells nuvarande projekt där de sprider ljus över barn som upplever våld i nära relationer har en tydligt strategisk plan för spridning. Dels har de gjort två separata långfilmer som ändå talar till varandra inom samma ämne. Dessa långfilmer kommer sedan att klippas ned till olika format för spridning i respektive kanaler. Genom att sprida filmerna via sociala medier engageras berörda ungdomar och sprider vidare materialet.
Vill nå meningsmotståndare
Syftet med de Film and Tells opinionsbildande filmer är bland annat att nå de som inte alls håller med om budskapet i filmen, något som skiljer sig från många konventionella opinionsbildare. Oscar beskriver det som att inte predika för kören, han vill nå allmänheten och att vem som helst ska kunna gripas av en bra historia.
Avsnitt 22 – “Filmer som driver opinionsbildning”
Avsnittet är cirka 34 minuter långt
Om Passion för kommunikation
I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar passionen för kommunikation.
FLER AVSNITT AV PASSION FÖR KOMMUNIKATION
- Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
- Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
- Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
- Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
- Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen
- Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen
- Storyn bakom Nyheter24s framgångar
- Relationen mellan journalister och kommunikatörer
- Att skapa försäljning via sociala medier
- Lär dig använda video i sociala medier
- Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston
- Melodifestivalen och sociala medier
- Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
- Att lyckas med redaktionell kommunikation
- Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche
- Digital synlighet med Fredrik Wass
- Att spegla Sverige rättvist
- Klickraketer med Ehsan Fadakar
- Volvo Trucks och Epic Split
- Morgondagens nyheter