Passion för kommunikation gästas av Daniel Redgert, vinnaren av Cision PR Influencer Award 2019 på Spinngalan. Priset går till Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala medier. Hör Daniel berätta om sin raketkarriär i PR-Sverige och hur han ser på framtiden inom influencer marketing.
"I det nya mediesverige där influencersamarbeten spelar en stor och viktig roll är det viktigt att förstå samspelet mellan kund och influencer. Årets vinnare har stenkoll på detta och skapar stort engagemang i sina egna kanaler parallellt med att driva en internationell kommunikationsbyrå. Utmärkelsen går till en person som kan titulera sig PR-chef, programledare, poddare, författare, byråchef och numera vinnare av Cision PR Influencer Award 2019. Nu är du inte längre ett okrönt PR-geni. Stort grattis Daniel Redgert!" -- Vinnarmotivering, Cision PR Influencer Award 2019
Avsnitt 68 – “Daniel Redgert om influencer marketing”
Avsnittet är ca 37 minuter långt.
Om Passion för kommunikation
I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation.
Bakgrunden till Cision PR Influencer Award
Alexander Mason, kommersiell chef på Cision, berättar om Cisions pris på Spinngalan och förklarar detta med att mycket på Spinn handlar om allt byråer och konsulter gör för sina uppdragsgivare. Cision har då valt att istället premiera den enskilda konsult som jobbar bäst med att skapa ett digitalt avtryck. Det gör de genom att mäta en mängd olika parametrar, däribland antal följare i olika kanaler men även mediesynlighet och vilket engagemang de genererar. Förutom att det är Cision som sätter parametrarna är det inget subjektivt val, den som placerar sig högst är den som vinner priset.
Daniel Redgert berättar i podden om sin brokiga väg från klassrummet i Västerås till PR-branschen i Stockholm på 10 år. Han delar med sig av en anekdot från sina tidiga år på PR-byrå då han uppmanades att vara anonym och alltid tala å kundens vägnar istället för att framhäva sig själv. Han märkte snabbt att han sällan fick svar på sina mail om pressreleaser och eventförfrågningar och insåg att han behövde skapa någon slags USP som gjorde att mottagarna ville skriva om det han försökte pitcha. Där och då började han bygga upp sitt eget varumärke och då började folk vilja prata med just honom.
Ur innehållet
Poddavsnittet ” Daniel Redgert om influencer marketing ” handlar i stora drag om:
- Daniels syn på utmärkelsen från Cision
- Vägen till egen byrå
- Redgert comms och influencer marketing
- För- och nackdelar med influencer marketing 2020
Redgert lever som han lär
Daniel vann priset Cision PR Influencer Award för att han lever som han lär och lyckas skapa engagemang kring sitt eget varumärke. På frågan om hur väl han upplever att PR-branschen behärskar detta menar han att den taktik han har valt att köra på, att först bygga sitt eget varumärke för att sedan kommunicera om andra varumärken, inte passar alla eller alla branscher. Han poängterar dock att det finns många som lyckas kommunicera andra varumärken genom sitt eget och landar i att det finns flera olika vägar att gå.
"Om man kokar ned till vad saker och ting är handlar det om människor. Om man lär sig hantera människor, vad människor tycker om och vad de tycker är kul så kan man lära sig PR-hantverket väl, oavsett om man riktar sig mot journalister, influencers eller marknadschefer. Människor är väldigt simpla, man tycker om att gå på möte och få sitta på det bästa bordet på Riche. Då är det fördelaktigt att ha byggt sig ett varumärke själv." -- Daniel Redgert
Vägen till egen byrå
För två år sedan startade Daniel sin egen kommunikationsbyrå Redgert Comms, en byrå han driver än idag. Dessförinnan hade han varit PR-chef på byrån Perfect Day, haft en stor intervjupodd, släppt en självbiografi och medverkat som sidekick i TV4:s flaggskepp Idol. Han stod vid ett vägskäl där han valde mellan att satsa heltid på yrket som PR-chef eller att försöka uppfylla sina drömmar och ambitioner. Valet föll på det senare men efter att lamporna släckts i Idol och haussen kring boken hade lagt sig kände han sig redo för nästa steg. Några av hans gamla kunder hörde av sig för att få lite PR-hjälp och, som han själv säger, på den vägen är det och då blev det en byrå.
Redgert Comms
Enligt Daniel drivs han byrå av att förena näringsliv och myndigheter med det nya mediesverige, ett begrepp han definierar som influencers och sociala medier. Detta har resulterat i en mängd spännande projekt, däribland influencerfrukost på Nasdaq och influenceraktiveringar med Sveriges största skogsförening Södra men de har även gjort klädkollektioner för Axfoods lågprisvarumärke Eldorado, något han medger kanske inte har gjort någon större samhällsnytta men har blivit väldigt uppmärksammat.
"Nästa steg med den här digitala kraften handlar om att vara med och folkbilda, modernisera, bilda opinion och sprida den kunskap som många unga människor vanligtvis inte nås av. Vi gjorde PR för, och var med i, redaktionsarbetet kring influencern Margaeux Dietz och hennes projekt Partitempen där hon intervjuade samtliga partiledare inför valet 2018 för att nå ut till förstagångsväljare via Youtube. Detta var ett jättebra exempel på hur man kan ta den digitala kraften till nästa nivå." -- Daniel Redgert
Influencer marketing på gott och ont
Poddtrion diskuterar trenden där influencers själva startar egna bolag och egna produkter där Kylie Jenner lyfts fram som en förgrundsfigur med sina krämer, ett produktsegment Daniel menar är populärt eftersom det har bra marginaler och är lätt att sälja genom sociala medier. Han hävdar dock att dessa marknader kommer att mättas och att man som influencer i framtiden kommer att behöva ha mer än ett estetiskt tilltalande instagramflöde för att behålla sin relevans.
Daniel medger att det börjar bli en aning uttjatat med influencer marketing och vittnar om att många kunder hör av sig och säger att det inte konverterar i samma utsträckning längre. Det kan ha med trovärdighet att göra när det är så många olika budskap som ska ut i samma kanal under en kort period. Detta gäller naturligtvis inte alla aktörer men trösklarna för att skapa lyckad influencer marketing har höjts, menar Redgert.
Nyckeln för att lösa detta ligger i att sluta tänka kortsiktigt och försöka sälja så mycket som möjligt även om det kan vara svårt eftersom man bevisligen tjänar pengar på det. Han föreslår att man ska försöka komplettera sina samarbeten med andra varumärken att promota och gå till sig själv, vad man brinner för och vad man själv vill lyfta fram. Detta blir mer genuint och därmed mer trovärdigt.