I avsnitt 17 av Passion för Kommunikation får poddstudion finbesök av tre medlemmar från PR-tävlingen Spinn. Poddens egen Alexander Mason är en av jurymedlemmarna, och med sig har han ekonomiprofessorn Micael Dahlén från Handelshögskolan samt journalisten Rolf van den Brink från Dagens Opinion. Vad är Spinn för tävling egentligen? Vilka mål och kategorier finns med och vilka förändringar har gjorts i år? Juryn diskuterar målgruppen för Spinn och svarar på frågan om vad som krävs för att ta hem guldet. Det spoilas även vilka kategorier och bidrag som juryn gillar bäst i år och vilka som stack ut lite extra.
Spinn, en tävling som har funnits i över 10 år och blivit något av en institution i PR-världen, skall än en gång gå av stapeln och kora nya vinnare. Vilka kategorier man kan deltaga i och vinna är en ständigt aktuell fråga när det kommer till Spinn-galan, precis som branschen förändras över åren gör kategorierna likaså. Poddens deltagare avsnittet till ära består till 75 % av jurymedlemmar för Spinngalan 2015 och frågan om föränderliga och cementerade kategorier är en av många frågor som luftas.
Förutom att diskutera hur galan har utvecklats genom åren, hur årets startfält står sig gentemot tidigare år och hur det rent praktiskt går till vid ett jurymöte försöker sig kvartetten på att besvara den stora frågan; hur ska man gå tillväga för att vinna?
Ur innehållet
Poddavsnittet “Bakom kulisserna hos Spinnjuryn” handlar i stora drag om:
- Tävlingskategorier i Spinn genom åren
- Nycklar som krävs för att ha chans att vinna
- Spinn15, dess kategorier och vinnare
- Hur ett jurymöte fungerar i praktiken
- Vad jurymedlemmarna saknar bland årets bidrag
Nya kategorier blir med tiden hygienfaktorer
Jurymedlemmarna berättar om de senaste årens mest populära kategori, digitalt, som numera i det närmaste ses som ett krav för att att vara relevant i branschen, inte något nytt och innovativt som det var för några år sedan. Likadant är det med kategorin sociala medier som plockades bort 2014 på grund av att kategorin hade blivit så integrerad i alla andra kategorier. Detta är ett hälsotecken för såväl branschen som för tävlingen och visar att utvecklingen går framåt år för år.
Har vi sett detta förut?
Jurymedlemmarna ledsagar oss genom rutinerna för ett jurymöte. Det börjar med att man får ett mail med inlogg och tillgång till alla bidrag. När man sedan kommer till det första mötet får man rösta på sin favorit och tillsammans enas om vilka som nomineras. Mer ofta än sällan lyfts frågan Har vi sett detta förut?, en viktig aspekt att ta hänsyn till eftersom ett syfte med tävlingen är att utbilda och ta branschen framåt.
Tävlingsnamnet SPINN förpliktigar
Vilka kriterier juryn går efter i sina bedömningar diskuteras och medlemmarna förklarar vilka nycklar som krävs för att vara med och tävla på allvar. Att tävlingens namn förpliktigar är de ense om, det gäller att skapa något som blir en snackis och rullar ut för egen maskin.
Vad saknar jurymedlemmarna?
- Bidrag som vågar gå utanför mallen, en mall som alla känner till och borde vara lätt att bryta mot.
- B2B är en svagare kategori med färre bidrag som skickas in. Business to business når en målgrupp som sällan svarar enbart för sig själva. Kunderna och kundernas kunder måste tas med i beräkningen och därför är det en underskattad kategori.
- Fler bidrag borde tävla generellt och framför allt fler egna organisationer.
Tävla! Det låter enkelt men du kan inte vinna utan att tävla. Alla vinner på att du tävlar. Du lär dig, vi lär oss och vi lär massa andra också. / Micael Dahlén
Avsnitt 17 – Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
Om Passion för kommunikation
I Cisions podcast Passion för kommunikation bjuder vi i varje avsnitt in en specifik gäst som är specialist inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Alexander Mason, Kommersiell chef på Cision Skandinavien och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Alex och Åsa är att de alla delar passionen för kommunikation.
FLER AVSNITT AV PASSION FÖR KOMMUNIKATION
- Bonnierförlagen bygger framtidens kommunikationsavdelning
- Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
- Möt Deeped Niclas Strandh – Vinnaren av CPRIA 2015
- Bakom kulisserna hos Spinnjuryn
- Medieanalysens nyckelroll i digitaliseringen
- Bli en viral stjärna i sociala medier med Frida Boisen
- Storyn bakom Nyheter24s framgångar
- Relationen mellan journalister och kommunikatörer
- Att skapa försäljning via sociala medier
- Lär dig använda video i sociala medier
- Kommunikatörens Almedalen med Brit Stakston
- Melodifestivalen och sociala medier
- Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
- Att lyckas med redaktionell kommunikation
- Att synas på Facebook med Jennie Hahn von Dorsche
- Digital synlighet med Fredrik Wass
- Att spegla Sverige rättvist
- Klickraketer med Ehsan Fadakar
- Volvo Trucks och Epic Split
- Morgondagens nyheter