Vad passar bättre än att kickstarta kommunikationsåret 2021 med att fylla på med inspiration och kunskap i lurarna? Nedan hittar du några av de mest populära poddavsnitten av Passion för kommunikation under förra året. Lär dig mer om exempelvis kriskommunikation, hur medier och influencers mår under corona, eller vilka utmaningar som väntar framtidens kommunikatör.
1. Kriskommunikation i coronatider
Kriskommunikationsexperten Jeanette Fors-Andrée gästade vår livepodd på Facebook för att ge svar på hur en verksamhet ska tänka kring sin kommunikation i coronatider.
Hur bemöter man intern oro kring varsel och uppsägningar när man ännu inte vet omfattningen av åtgärderna? Hur ska man kommunicera kring krisen och samtidigt hålla den vanliga verksameten igång? Hur orkar man ha uthållighet i sin kriskommunikation, hur ska en kommunikationsavdelning med knappa resurser prioritera – och vad kan man lära av krisen?
2. Hur medier och influencers mår i coronakrisen?
Hur har corona påverkat medier och influencers? Vilka nya grepp och arbetsmetoder har medier och influencers tagit till under corona? Gäster är Yasmine Winberg, reporter och redaktör på Resumé och Linnéa Kihlström, reporter och redaktör på Dagens Media.
3. Framtidens kommunikatör i spåren av corona
Att kommunikation är viktigt har blivit ännu tydligare i coronatider, men hur har krisen påverkat kommunikatörens roll? Vilka kompetenser behöver framtidens kommunikatörer för att navigera i tider av stora förändringar och osäkerhet? I det här avsnittet möter vi Karin Netzell, affärsutvecklingschef på Hammer & Hanborg och Hanna Brogren, vd och generalsekreterare för Sveriges Kommunikatörer som tillsammans gör en djupdykning i kommunikatörsrollen och diskuterar kommunikatörens framtid post corona.
4. Ta ställning - möjligheter och risker
Med bakgrund i försommarens #BlackLivesMatter-rörelse aktualiserades frågan kring hur företag ska göra för att ställning i samhällsfrågor, när man ska göra det och vilka potentiella möjligheter samt risker man bör ta i beräkning. I vår livepodd gästar Frida Blom från Westander och forskaren Martin Söndergaard från Handelshögskolan i Stockholm för att ge sina perspektiv på frågan.
5. Svenskarna och internet - allt du behöver veta som kommunikatör
Vad har 2020 inneburit för svenskarnas internetvanor? Och vad betyder det för oss kommunikatörer? Med utgångspunkt i 2020 års upplaga av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet reder gästerna Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen och den prisbelönta journalisten Emanuel Karlsten ut vilka som är de viktigaste internettrenderna för oss kommunikatörer.