Trendspaning 2025: Hejdå X, hallå AI?
I det här avsnittet av Passion för Kommunikation tar vi pulsen på kommunikationsbranschen och blickar framåt mot 2025. Tillsammans med Chloë Bernhardsson, VD för Redgert Comms, och Fredrik Wass, omvärldsbevakare och kommunikatör för Sveriges Tidskrifter, djupdyker vi i de hetaste trenderna. Vi blickar framåt genom att blicka bakåt på året som gått, med särskilt fokus på det amerikanska valet och dess effekter på kommunikationslandskapet. Vad händer med närvaron på X och vad innebär den nya "anti-woke"-rörelsen?
USA-valet – Kampanjarbete och mediestrategier med Billy McCormac
Sluspurten i den amerikanska valrörelsen pågår för fullt. Vad har vi sett i kampanjerna hitintills och vem lyckas bäst att nå ut med sitt budskap – Trump eller Harris? Vår gäst är Billy McCormac, kommunikationskonsult och politisk analytiker med USA som expertområde.
Svenskarnas internetvanor 2024
Hur ser svenskarnas internetvanor ut 2024, har AI etblerats och vilka sociala medieplattformar spenderar vi vår tid på? Vi går igenom det viktigaste man behöver veta som kommunikatör om svenskarnas digitala liv och nyhetskonsumtion baserat på rapporten Svenskarna och internet 2024 tillsammans med Måns Jonasson från Internetstiftelsen, som står bakom undersökningen.
Så skapar du goda relationer med journalister
Hur ska kommunikatörer arbeta för att skapa en god relation till en journalist? Vilken roll får pressavdelningen vid en granskning? Och vad ska man absolut inte göra? Det diskuterar vi i detta avsnitt tillsammans med Dagens Opinions chefredaktör Rolf van den Brink och Axfoods presschef Magnus Törnblom.
Innovationsdrivet styrelsearbete
Hur ska styrelsearbetet bedrivas så att det främjar affärsutveckling, innovation och bidrar till tillväxt för företaget? Det pratar vi om i detta avsnitt där vi gästas av Pernilla Petrelius Karlberg och Ingalill Holmberg, båda forskare vid Handelshögskolan som tillsammans har studerat denna fråga.
Podcast med Karin Bäcklund, vinnare av Cision PR Influencer Award 2024
I detta avsnitt får vi möta Karin Bäcklund, vinnare av Cisions pris Cision PR Influencer Award 2024 som går till den PR-konsult som haft störst inflytande i digitala kanaler under året som har gått. Hör henne berätta om hur hon arbetar för att lyckas online, vad som driver henne och i vilka kanaler hon lägger sitt krut. Under andra halvan av avsnittet fokuserar vi extra på hennes arbete med person-PR där hon hjälper företag och organisationer lyfta sina interna talespersoner. Lyssna när Karin berättar om sina bästa tips för att etablera sig som expert inom sitt område och mycket mer!
Best of 2023 IR & CorpComms-podden
Vi vill vi lyfta fram tre avsnitt av IR & CorpComms-podden som publicerats under året som gått. Dessa avsnitt har inte bara varit populära bland lyssnarna, men har också bidragit med viktiga perspektiv och kunskaper som speglar årets trender och utveckling inom branschen.
Behövs kommunikatörer för demokratin?
Gör kommunikatören verkligen nytta? Den frågan ställs ibland i debatten och är något som Sveriges Kommunikatörers vd Caroline Thunved och fackförbundet Diks VD Johanna Lindell tagit fasta på i sin nya bok. Idag berättar de mer om sin syn på kritiken och vad kommunikatören har för roll inom offentlig verksamhet.
IR-kommunikation på sociala medier
Hur gör man för att hitta nya investerare via instagram och andra sociala medier? Och vilka investerargrupper finns där egentligen? Idag pratar vi om IR-kommunikation i sociala medier med Michele Gasparetti, VD för Daglig Utdelning, en av de största svenska finanskanalerna i sociala medier.
Så lyckas du med PR mot poddare
I detta avsnitt får vi en guide till hur man gör PR gentemot poddare. Vår gäst är Madeleine Käck från Acast, och hon delar med sig av sina bästa knep för att lyckas sälja in sig som gäst i en podd. Vi passar även på att djupdyka i poddmarknaden - hur många lyssnar, i vilka länder, vad finns det för poddar och vilka går bäst?
Svenskarna och internet 2023 – allt du behöver veta som kommunikatör
Svenskarna och internet 2023 är äntligen här! Vi går igenom det viktigaste man behöver veta som kommunikatör om svenskarnas digitala liv och nyhetskonsumtion tillsammans med Måns Jonasson från Internetstiftelsen, som står bakom undersökningen.
Absoluts globala hållbarhetskommunikation
Hur lyckas man hålla ihop ett budskap globalt inom hållbarhetskommunikation? Och hur lyckas man kommunicera komplexa frågor och samtidigt göra det både begripligt och engagerande för målgrupper i 140 länder? Det pratar vi om poddens 104:e avsnitt tillsammans med Karin Ekroth som arbetar med hållbarhetskommunikation på Absolut Vodka.
Sveriges journalister: ”Så här vill vi (inte) bli kontaktade”
För 14:e året i rad har Cision frågat över 3000 svenska och internationella journalister om deras vardag på redaktionen och deras relation till PR-proffs och kommunikatörer. Hur vill de att kommunikatörer ska agera för att de ska plocka upp en nyhet? Och vad ska man absolut inte göra? Med avstamp i undersökningen samtalar vi om journalistrelationer med Resumés chefredaktör Yasmine Winberg och Jacob Lapidus, chef extern kommunikation och presschef på Alecta.
Så här drar du nytta av AI i din kommunikation
Hur kan kommunikationsproffs använda AI på bästa sätt idag och i framtiden? I det här poddavsnittet utforskar vi hur AI påverkar PR- och kommunikationsarbetet. Våra gäster är Christian Landgren, AI-expert och VD för Iteam och Karin Bäcklund, PR-konsult från Not Just Cake som bevakar AI-utvecklingen i nyhetsbrevet “Det här har hänt på Internet”.
Nya EU-krav på hållbarhetsrapportering - hur påverkar det IR-arbetet?
Tidigare i år trädde EU:s nya direktiv för företags hållbarhetsrapportering, CSRD, i kraft. Det innebär mer omfattande krav på hållbarhetsredovisningen, nya standarder och att allt fler företag omfattas. Hur påverkas IR-arbetet av CSRD? Det pratar vi om med vår gäst Elisabet Olin som är senior hållbarhetskonsult på Stockholm Kommunikation & IR.
Podcast med Per Schlingmann vinnare av Cision PR Influencer Award 2023
Vinnaren av Cision PR Influencer Award 2023, Per Schlingmann, gästar podden och delar sina tankar om vart medielandskapet är på väg och hur han använder sin röst för att nå ut med sitt budskap genom sociala medier.
Aftonbladets nyhetsrapportering i sociala medier
Hur bygger Aftonbladet upp sina nyhetsrapportering i sociala medier och lyckas nå en ung publik på nya kanaler som TikTok? Aftonbladets sociala medier-redaktör Viktor Adolfsson gästar podden och berättar om alltifrån hur bra trafikkälla sociala medier egentligen är till vilka nyheter som passar bäst i de olika kanaler och hur de ska paketeras. Sen bjuder han på en liten PR-skola - för hur ska kommunikatörer tänka för att han ska välja att lägga ut ens nyhet i sociala medier?
Utmaningar med företagswebbplatser 2023
Vad finns det för utmaningar med att möta marknadens förväntningar på vad de ska hitta för information på nätet? Och hur bra är svenska börsbolags företagswebbplatser? I det nya avsnittet av IR- och CorpCommspodden gästar Staffan Lindgren, som står bakom undersökningen Webranking från Comprend. Han lyfter bland annat att det kommer krävas mer information på webben om risk och hållbarhet, men även att kraven på tillgänglighet kommer öka.
PR Handbook Western Europe | Storbritannien | Annabel Clementson - intervju
PR Handbook Western Europe träffar vi Annabel Clementson, Senior PR-konsult från den brittiska kommunikationsbyrån T.F..D. Läs när hon delar med sig av sina erfarenheter av hur man får förtjänat innehåll och lyckas med PR-insatser i Storbritannien.
PR HANTVERKET 2023
Vad krävs för att få spinn på en nyhet i medier och sociala medier 2023? Kommer PR-proffs behöva lära sig att pitcha in nyheter till AI-robotar? Och hur får man viral spridning på TikTok och andra plattformar? Hör RedgertComms VD Chloë Bernhardsson och PR-konsulten Erik Boltjes diskuterar PR-hantverket 2023, om alltifrån vikten av bra talespersoner och personliga relationer mitt i all datadrivet.
PR Handbook Western Europe | Tyskland | Anne Esser - intervju
Cisions internationella PR-handbok blickar västerut och i denna nya serie kommer vi intervjue experter från Tyskland, Storbritannien och Frankrike för att få ökad kunskap i hur man når ut i de olika länderna. Först uta är Anne Esser, Senior PR-konsult från den tyska kommunikationsbyrån PSM&W som ger en inblick i det fragmenterade tyska medielandskapet och delar sina bästa råd kring hur du bör kontakta journalister i Tyskland.
PR Handbook West Europe | Frankrike | Véronique Bourgeois
Cisions internationella PR-handbok blickar västerut och i denna nya podcastserie intervjuar vi experter från Tyskland, Storbritannien och Frankrike för att få ökad kunskap i hur man når ut i de olika länderna. Det har blivit dags för Frankrike och Véronique Bourgeois, PR Associative Director från Monte RP, gästar för att dela med sig av sin guide om hur man framgångsrikt arbetar med medierelationer i Frankrike.
Steamerys globala PR-arbete med hjälp av omvärldsbevakning
Hur lyckas man som ett litet, snabbväxande företag göra PR, mäta resultatet och omvärldsbevaka på hela 65 marknader? Detta vet Lisa Wirenfeldt som är PR- och marknadschef på Steamery, ett svenskt startup-bolag som arbetar med klädvård. Hör henne berätta om hur de bedriver sitt PR-arbete på så många olika marknader och vilken roll deras omvärldsbevakning spelar i det hela.
PR Handbook Western Europe | Storbritannien| Annabel Clementson
I vår andra episod av PR Handbook Western Europe träffar vi Annabel Clementson, Senior PR-konsult från den brittiska kommunikationsbyrån T.F..D. Hör henne dela med sig av sina erfarenheter av hur man får förtjänat innehåll och lyckas med PR-insatser i Storbritannien.
PR Handbook Western Europe | Tyskland | Anne Esser
Cisions internationella PR-handbok blickar västerut och i denna nya podcastserie kommer vi intervjue experter från Tyskland, Storbritannien och Frankrike för att få ökad kunskap i hur man når ut i de olika länderna. Först uta är Anne Esser, Senior PR-konsult från den tyska kommunikationsbyrån PSM&W som ger en inblick i det fragmenterade tyska medielandskapet och delar sina bästa råd kring hur du bör kontakta journalister i Tyskland.