Fallgroparna är många för företag och organisationer när det kommer till kriskommunikation, något flygbranschen kände av under sommarens semestersäsong. En kraftig ökning av antal resenärer, I kombination med personalrelaterade utmaningar, resulterade i köer, konflikter och kaos.  

I takt med att nyheter om inställda flyg, borttappat baggage och personalbrist började spridas som en löpeld började resenärer ventilera sin frustration online. Flygbolag som Lufthansa, Delta och Qantas befann sig alla I kritikstormar med tweets, hashtags och svarta rubriker vilket påverkade deras rykte negativt.  

Med hjälp av en välplanerad, analytisk strategi lyckades flygbolagen återta kontroll över diskursen online och styrde om kursen till en framgångsrik kriskommunikation.

Cisions Insights expertanalytiker lyckades, I kombination med teknik för mediebevakning, ta fram handlingsbara insikter baserat på data som hjälpte flygbolagen forma lämpliga budskap som tilltalade deras publik.

Detta möjliggjordes genom att:

  • Använda sociala medier för att identifiera  kunders pain points över olika plattformar och därefter addressera dem i sina budskap.

  • Knyta lösningen till ett mätbart åtagande som skapar ansvarsskydlighet.  

Se videon ovan och lär dig mer om:

  • Hur Storbritannien och USA lyckades få störst genomslag trots att utmaningen var global

  • Hur ett flygbolag lyckades vända över 20 000 klagomål från kunder till 56 % ökad synlighet

Ett inifrånperspektiv från Cision Insights

"I'm Gina Logan and I'm a Solutions Engineer on Cision's Solutions Strategy and Consulting team. 

"I worked as Insights Lead on the airline project providing data and strategic intelligence, looking at the top brands in the sector for key findings around where users are airing grievances, how the media is covering it, and what airlines are doing about it.

"One of my big takeaways from this research is that customers value communication above all. Even amid frustrating cancellations and delays, users praised the airlines that kept them abreast of developments."

Gina Logan, Solutions Engineer

Cision

 

 

Cision Global Insights kombinerar expertisen från våra analytiker med digitala mediebevakningslösningar för att kunna leverera mänskligt tolkade briefings och avancerade medieanalyser till internationella varumärken.

Fyll i formuläret för att prata med en av våra experter.

Felaktig information? Töm formuläret

Genom att fylla i formuläret godkänner du att Cision kan använda din information för att kontakta dig med marknadsrelaterad kommunikation (nyhetsbrev, inbjudan till webinarium, eventinbjudningar, produktinformation och utbildande material). För mer information, vänligen läs vår Integritetsdeklaration.