I Cisions globala serie Media Coffee intervjuar vi journalister från ledande organisationer på globala marknader för att ta reda på de bästa sätten att kommunicera med media.
I denna video hör vi Rubén Marcos från den spanska nyhetsbyrån Europa Press. Rubén ger engenomgång av medielandskapet i Spanien, hans rekommendationer för att fånga en journalists uppmärksamhet och hur man får pressmeddelanden på plats.
Europa Press är en av de största privata nyhetsbyråerna i Spanien. Det grundades 1953 som ett oberoende företag med två huvudprinciper: professionalism och oberoende.
Fem viktiga tips när ni vill nå spanska journalister, enligt Rubén Marcos från Europa Press:
- Förutom att tillhandahålla bilder och video till nyhetsbyråer är ett tips att inkludera ljudklipp som radiostationer kan använda
- WhatsApp är ett alltmer populärt sätt för journalister i Spanien att begära intervjuer
- Undvik att skicka pressmeddelanden tidigt på morgonen – sikta i stället på eftermiddagen (om inte din nyhet är tidskritisk)
- Kontrollera i förväg när du skickar pressmeddelanden för att se till att de inte krockar med några helgdagar eller högtider som kan försena upptagningen
- Se till att du har en talesperson redo att svara på eventuella följdfrågor som journalister kan ha
Vill du också nå ut med ditt PR-arbete internationellt?
➡️ PR Newswire - Marknadens i särklass bästa distributionsnätverk.
Medverkande i interjvun: