AI, “teknikoligarker”, relationsskapare, Kina efter pandemirestriktionerna, intelligent PR-analys, cancelkultur och videoinnehållets era. Vi har bett fyra av Sveriges skarpaste kommunikations- och internetproffs tillsammans med internationella experter från Cision summera året som gått och trendspana inför 2023.
Ett axplock ut trendspaningarna inför 2023:
Jay Webster, Chief Product & Technical Officer, Cision:
“Att använda artificiell intelligens för att förstärka den mänskliga intelligensen kan bli ett otroligt kraftfullt tillägg till de digitala verktygen för kommunikatörer och marknadsförare under 2023.”
Karin Bäcklund, PR-konsult och digital strateg:
“Tiktoks (och till viss del även Reels och Shorts) popularitet medför att varumärken behöver bli bättre på att skapa underhållning, eller fundera kring samarbeten med profiler som kan underhålla målgrupperna åt dem. Nu ser vi också att videoinnehåll verkligen tar över (något vi pratat om i 15 år sisådär).”
Måns Jonasson, internetexpert på Internetstiftelsen:
“2023 blir det väldigt stort fokus på “teknikoligarkerna”, framförallt i USA. Musk, Zuckerberg och Bezos äger tillsammans en helt bisarrt stor andel av den kommunikationsinfrastruktur som vi tar för givet.”
Caroline Thunved, VD, Sveriges Kommunikatörer:
“En ny ledare kliver fram – relationsskaparen. Ledaren som som förstår värdet av att bygga långsiktigt och som gör det via berättelsen - storytelling.”
Bing Cao, VP Insights Services, Cision Asia-Pacific:
“År 2022 var ett svårt år för PR och kommunikation på grund av den låsta politiken och arbetet kring förebyggande av epidemier i Kina. Å andra sidan har pandemin bidragit till att främja utvecklingen av onlinekommunikation."
Jeanette Fors-Andrée, rådgivare kriskommunikation och medieträning:
“Jag tror att det allt tuffare medieklimatet kommer att tvinga fram modet att inte vika sig efter vart vinden blåser. Modet att stå stadigt och inte låta rädslan för drev eller allmänhetens moralpanik diktera hur man agerar.”
Putney Cloos, Chief Marketing Officer, Cision:
“Allt fler kommunikationsproffs vill använda data för att bygga upp sina kampanjer och för att hantera eventuella kriser.”