Vår journalistundersökning, State of the Media 2023, visar att relationen mellan journalister och kommunikatörer enligt svenska journalister blivit mindre värdefull. 15% av journalisterna uppger att de värdesätter relationen med kommunikatörer mindre det senaste året medan bara 9% anser att den relationen blivit mer värdefull. Kommunikatörernas värsta misstag enligt journalisterna är att de spammar dem med irrelevanta pitchar (76%).
Även om siffrorna i undersökningen visar på att relationen är lite naggad i kanterna svarar ändå 73% av journalisterna att de uppskattar när kommunikatörer informerar om nyheter och kommande händelser. Och varannan journalist (50%) anser att kommunikatörer skapar värde när de hjälper dem att hitta källor.
Så varför har denna relation blivit skörare? Vi kan ana att en central orsak är ökningen av irrelevanta nyhetstips och pressmeddelanden som når journalisternas inkorg. I en tid när digital kommunikation är så lättillgänglig, är det frestande för kommunikatörer att skicka ut stora mängder information väldigt brett i hopp om att nå fram till någon relevant. Tyvärr kan detta överbelasta journalisternas arbetsflöde och i värsta fall uppfattas som spam.
39 procent av journalisterna anser att kommunikatörerna inte förstår journalisternas målgrupp. Det innebär att kommunikatörer måste vara strategiska och se till att deras budskap är välriktade och relevanta för mottagarna. Att göra sin hemläxa, förstå journalisternas intressen och leverera trovärdig, nyttig information kan vara avgörande för att behålla en positiv relation.
Journalisterna uppger att kommunikatörer skulle underlätta deras arbete om de:
- Fokuserar på att tillhandahålla data och expertutlåtanden (63%)
- Förstå min målgrupp och vad de tycker är relevant (60%)
- Och sluta spamma mig (42%)
Relaterat innehåll
Ladda ner Cisions svenska journalistundersökning: State of the Media
Ladda ner Cisions globala journalistundersökning: State of the Media
Ladda ner PR Handbook Western Europe
Journalister får många nyhetspitchar – men få är relevanta
Podd: Absoluts globala hållbarhetskommunikation