En av PR-branschens stora utmaningar har länge varit hur man ska utvärdera och mäta effekten av sina kommunikationsinsatser. Att skaffa sig en heltäckande mediebevakning är en av hörnstenarna i utvärderingsarbetet och ger underlag till datadrivna beslut. Vi bad Linda Grimståhl, produktchef för Cisions mediebevakning berätta mer om värdet med tjänsten.
Hej Linda, du ansvarar för Cisions mediebevakningserbjudande i Norden. Kan du berätta lite om tjänsten mediebevakning?
Absolut! Mediebevakning är en fantastisk tjänst för att fånga upp vad som sägs om t.ex. ditt varumärke, produkter eller talespersoner i medier och ett effektivt sätt att mäta vad dina PR-aktiviteter faktiskt ger i form av omnämnanden i artiklar eller sociala medier.
Hos oss kan du genom att ha mediebevakning och distribution på ett enkelt sätt följa PR-arbetet från ax till limpa, genom att först skicka pressmeddelanden till relevanta journalister från vår globala mediedatabas och sen i mediebevakningen se och analysera de artiklar som genererades från pressmeddelandena. Vår analys-dashboard i mediebevaknings-tjänsten ger även en enkel överblick av de genererade omnämnandena så du kan följa statistik över tid eller t.ex. se hur stort medieutrymme ditt varumärke har i jämförelse med konkurrenters.
I vårt verktyg kan du även enkelt sätta upp nyhetsbrev för att t.ex. dela artiklar med andra i organisationen eller göra lättöverskådliga rapporter för att visa på PR-arbetets effekt.
Sen vill jag även passa på att nämna att vi ju även erbjuder mer konsultativa globala insights-tjänster där analytiker går igenom allt insamlat innehåll, summerar och ger rekommendationer i lättöverskådliga rapporter. En tjänst som är väldigt uppskattad av bl.a. företagsledningar som ofta har brist på tid och snabbt vill komma till pudelns kärna.
Varför behöver jag som företag mediebevakning?
I den digitala värld vi lever i idag är det både spännande och viktigt att hålla koll på vad som sägs om ditt varumärke och dina produkter. Detta för att snabbt kunna bemöta ev. kritik eller analysera och hitta vilken kommunikation som funkar. Hur ska du kunna förbättra ditt kommunikationsarbete om du inte analyserar tidigare kommunikationsinsatser?
Har du några favoritfunktioner i Cisions mediebevakning? Om ja, vilken/vilka?
Utöver många givande mätpunkter så som Share-of-Voice som mäter ditt företags medieutrymme gentemot konkurrenters så gillar jag personligen gränssnittet och hur enkelt det är att bryta ner den globala bevakningen med hjälp av filter. Det är häftigt att t.ex. på tre klick kunna se artiklar från japansk branschpress med en positiv tonalitet om mitt varumärke. Men utöver funktionalitet vill jag även lyfta våra interna bevakningsexperter som hjälper alla kunder att komma igång. De har fantastisk kunskap och erfarenhet av bevakning och är väldigt pedagogiska. Helt enkelt grymma på det de gör!
Finns det några nya funktioner på ingång som du kan avslöja redan nu?
Jodå, vi utvecklar bevakningsdelen för fullt och det är många spännande och efterfrågade initiativ på gång! Vi kommer bl.a. att utöka vårt mediearkiv så kunder enklare kan söka efter artiklar längre tillbaka i tiden, sen utvecklar vi även fler varianter av alerts så du i större utsträckning kan skräddarsy när du får notiser om publicerade nyheter, ett API är också på gång för att möjliggöra för kunder att koppla sin bevakning till andra interna rapporteringssystem.
Vad är dina bästa tips till den som vill komma igång med sin mediebevakning?
Börja enkelt och bygg på. Du har kommit en bra bit på vägen när du har en mediebevakning uppsatt för ditt företagsnamn. Därefter kan du bygga på bevakningen efter behov. Du kanske ska lansera en ny produkt och vill följa just den kampanjen? Eller sätta upp konkurrensbevakning för att hålla koll på deras PR-aktiviteter och genomslag? Eller så kanske du vill sätta upp en bevakning för din industri i stort och se vad som sägs? Det finns otroligt många möjligheter och har du tid så är det riktigt kul att bygga på med fler sökningar och se hur analys-dashboarden fylls med förståelig data från ibland flera tusen artiklar!