Sommaren är här och för de flesta betyder det en lång och välförtjänt semester. Men vad händer egentligen på LinkedIn under sommarmånaderna? Loggar du ut helt? Kikar du in mer sällan? Eller ligger du och LinkedIn-scrollar i solstolen?
Hur ska man som företag tänka nu under semestern för att inte tappa fart? Vi har frågat LinkedIn-proffset Elin Agorelius på Lennox Public Relations.
Tar LinkedIn semester?
Nja. Det kan upplevas som att en del är mindre aktiva privat och på vissa jobb tar ingen annan vid när den som brukar göra inlägg går på semester. Det betyder dock inte att ingen är inne på plattformen.
Om du känner att du får mer återhämtning genom att släppa det helt kan du såklart göra det. Men du kan också använda sommarens känsla av lugn till digitala upptäcktsfärder. Som att söka på olika ämnen för att finna nya intressanta människor. För ärligt talat - hur många av oss scrollar inte MER på sociala medier när vi är lediga?
Hur ska man anpassa företagets närvaro på LinkedIn under semestertider?
Börja med att bestämma ambitionsnivå. Vill ni förbereda inlägg som rullar ut löpande? Det är jättebra, så länge man kommer ihåg att det inte betyder att allt är automatiserat. Se till att någon kollar av kommentarsfältet. Dels för att det alltid är bra (och trevligt) att besvara kommentarer, men också för att ha koll på eventuella frågor eller kritik som dyker upp.
Vilka typer av inlägg eller innehåll är särskilt lämpade att dela under sommarmånaderna för att hålla engagemanget uppe?
För inspiration kan du fundera på vad du själv skulle vilja läsa nu. Finns det något kopplat till årstiden, som sommartips för LinkedIn? Du kanske jobbar i en bransch där det är hög aktivitet under sommaren och inte alls hängmattan som gäller. Det kan du också skriva om. Det är alltid relevant att fundera på vad som intresserar oss just nu.
Glöm inte bort att lägga tid i kommentarsfälten också. Det är ett värdefullt sätt att bygga relationer - och faktiskt även för att synas. En intressant kommentar på ett inlägg kan leda till att fler klickar in på din/företagets sida.
Finns det några typiska misstag som man bör undvika?
Extremer. Att antingen vara överambitiös och sen inte orka genomföra det, eller att strunta i det helt och bli stressad för att engagemanget går ner.
En annan miss är när bara en person har tillgång till företagets sida. Om hen inte jobbar och det exempelvis kommer kritik blir det stressigt för alla. Man kommer långt med ett dokument innehållande relevanta uppgifter, FAQ och en plan. Det här gäller egentligen året runt, inte bara i semestertider.
Har du några andra generella LinkedIn-tips?
Jag vill slå ett slag för att gå igenom sin profil och kolla så att all information är uppdaterad! Det gäller både din privata profil och företagets. Är bilden 10 år gammal? Har jag lagt till en beskrivning av vad jag kan hjälpa en potentiell kund med? Finns relevanta länkar på plats? Har jag delat med mig av den där intressanta statistiken vi tog fram och förklarat vad den innebär?