När Elin Agorelius var verksamhetschef för Ung Privatekonomi använde hon sociala medier för att bygga sig själv som talesperson inom privatekonomi. Idag är hon PR-konsult på Lennox PR och en av finalisterna med chans att vinna ”Cision PR Influencer Award 2023”. För hon kommunicerar fortsatt mycket i den digitala världen.

 

Hur kommer det sig att du är aktiv i olika sociala kanaler?

För att det är kul! Att ta del av andras tankar, dela funderingar och få kontakt med människor jag annars inte hade träffat. När jag började bli aktiv på Twitter var det till stor del för att jag ville prata om ett nyfunnet intresse som mina kompisar inte var särskilt intresserade av. När jag sen var talesperson för ett utbildningsprojekt var aktiviteten på sociala medier ett sätt att öka spridningen utan att sätta av budget. Det var extremt effektivt för att, som ung och ny, lära känna journalister och bygga mig själv som talesperson inom privatekonomi.

Till ”Cision PR Influencer Award” mäter vi många kanaler - Instagram, Linkedin, Facebook, Twitter, traditionella nyhetsmedier på nätet, poddar och Tiktok. Vilka kanaler funkar bäst för dig just nu?

Jag lär mig mest på Tiktok, har lärt känna intressanta människor via Twitter och fick ett möte med en minister via kontakt på Instagram. Så på sitt vis har alla varit mest framgångsrika. Flest följare har jag på Shareville, en social plattform för aktiehandel. Men just för att jag har cirka 180 000 följare är jag restriktiv med att skriva numera. Var jag är mest aktiv har delvis påverkats av vad jag har jobbat med, om jag haft några restriktioner kring vad jag kan skriva med mera.

Följer du själv upp eller mäter resultatet av din egen kommunikation

Ärligt talat? Inte direkt. Jag märker självklart när ett inlägg får många likes men följer inte upp det på samma vis som jag hade gjort för en kund. Sociala medier känns mer lustfyllt när jag inte fokuserar på siffror. Och när det är mer lustfyllt blir det automatiskt genuint - vilket ju är det vi i branschen brukar lyfta som en framgångsfaktor.

När jag var som mest aktiv på Twitter kunde jag experimentera med typ av innehåll och frekvens och se vilket som ökade antalet följare mest. Men idag bryr jag mig inte så mycket om antal följare, utan snarare om att vårda de digitala relationer jag har. Det går lite emot rekommendationerna om att välja sitt ämne och ha kontinuitet, men det är vad som passar mig just nu.

Ser du någon spännande trend som man ska ha koll på för att lyckas med digital PR?

Jag tycker mig se att bolag (och enskilda personer) blir bättre på att producera innehåll som är anpassade till plattformen. Instagram har sitt ”språk”, Tiktok sitt och Twitter ett annat. Det känns lite som svenska, norska och danska. Det finns absolut likheter, men för att verkligen nå fram behöver man få till rätt vokabulär, känsla och format. Jag har själv tryckt ut samma inlägg på alla plattformar förr. Det kan absolut funka men bäst blir det när man ger innehållet en touch av plattformens karaktär. Förhoppningsvis fortsätter den utvecklingen och leder till värdefullt innehåll.

Finalisterna och vinnaren utses med vår tjänst NextGen Cision Communications Cloud. Det digitala inflytandet mäts baserat på en mängd parametrar, allt från antal följare i sociala medier till engagemangsnivå och mediesynlighet. Parametrarna ses årligen över för att fånga de betydande faktorer som präglar dagens digitala kommunikation.  En ny parameter för i år är aktivitet på TikTok.

"Cision PR Influencer Award” syftar till att lyfta fram enskilda konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt digitalt PR-arbete. För att kunna nomineras till ”Cision PR Influencer  Award” krävs att man är konsult och arbetar på eller är knuten till en byrå inom PR eller är konsult inom PR i egen regi. Dessutom ska personen vara aktiv på flera sociala medie-plattformar och blivit omnämnd minst en gång i digitala nyhetsmedier under det gångna året. Slutligen måste personen ha öppna profiler i sociala medier för att genomslaget ska kunna mätas.

 

Lämna en recension