Cision PR Influencer Award firar 10 år 2020 och vi blickar tillbaka genom intervjuer med tidigare vinnare. Tidigare har vi intervjuat Paul Ronge och Brit Stakston.
Deeped Strandh har varit nominerad till Cision PR Influencer Award år efter år och tog emot priset 2015. 2020 blir det ingen nominering för Deeped, då han lämnat PR-branschen bakom sig för att arbeta på inhouse på SEB. Läs hans tankar om PR, vad han lärt sig av att vara konsult och vad PR-branschen behöver göra för att hålla sig relevant även i framtiden.
Hej Deeped, du tog emot Cision PR Influencer Award 2015. Hur tycker du att PR-branschen hunnit förändras sedan dess?
PR-branschen har på allvar börjat inse att det digitala är viktigt. Idag är du rejält körd som PR-byrå om du inte självklart har sociala medier med i mediemixen. Du kommer få svårt att appellera till kunder om du inte förstår influencer marketing inklusive det runt interna influencers på större bolag och ambassadörskap i sociala medier. Du behöver förstå inte bara medialogik utan algoritmer, content logik - och också vara tillräckligt med för att se när det förändras. Förtjänad media går ohyggligt fort i sin utveckling; förtjänad sociala media i ljusets hastighet. Sedan 2015 - och egentligen under hela tiotalet har PR gått mellan att vara en specifik gren till att vara integrerad med reklam och andra former och tillbaka till att bli mer renodlad PR. Jag tror vi inte landat ännu, utan kommer fortsätta att se den utvecklingen; fortsätta att svänga men med ännu mer intrikata former av integrering, synergier och hybridlösningar. I den utvecklingen tror jag också ibland att det finns en fara att vi förlorar en del av vad som gör PR riktigt intressant; att bygga relationer som inte är köpta utan bygger på trovärdighet, intresse och att samleva. Traditionellt har det varit mellan pr och media, framöver mellan exempelvis pr och influencers.
Förra året var du nominerad i Cision PR Influencer Award men i år blir det ingen nominering. Du har klivit av som PR-konsult. Hur kommer det sig och vad bär du med dig från tiden du var konsult?
Ja, tänk om man blivit nominerad alla tio åren; det hade varit riktigt kul. Jag har helt enkelt gått över till kundsidan och ansvarar för sociala medier hos SEB. För att lära mig mer och arbeta bara med ett varumärke - särskilt ett som är i en oerhört spännande bransch just nu och som i sig själv rör sig framåt och uppåt. Det är en resa som jag ville vara med på.
Som konsult bär jag nog med mig hur beroende man faktiskt är av andra. Inte bara av kunder som är självklart men av att skaffa sig ett nätverk för att bli bättre själv. Både professionellt men också personligt. Det är ensamt att vara konsult ibland, jag har ju haft fördelen att jobba med såväl JMWGolin och framförallt med Sarah Larsson Bernhardt vilket innebar att jag höll längre. Men jag tar också med mig nåt som jag önskar jag lärt mig tidigare än nu när jag är på kundsidan: ödmjukheten mot kundens kunskap. Det är lätt att glömma det som konsult, man säljer ju sin egen kunskap. Men att inse och interagera med de kunniga personer som finns hos kunden är oerhört viktigt.
Du har tidigare sagt att du definierar PR som Personliga Relationer. Kan du utveckla det lite? Vad innebär PR för dig?
Man har sagt så mycket. Men om vi säger så här: jag hatar att prata i telefon med okända personer. Därför hatar jag 99% av telefonförsäljare. För de är för ”personliga” på ett sätt som inte är personligt. Den sista procenten har fattat grejen och försöker inte vara tjenis direkt utan startar ett samtal som är respektfullt och intresserat. Som efterhand blir en personlig relation. För mig är det att göra PR: att bygga en relation på lång sikt. Genom olika sätt att föra ut kunskap, insikter och ett budskap som bygger på dessa. Sen kan det vara seriös undersöknings-PR eller underhållande preklam-insatser, snygga och relevanta event eller ett utskick till influencers. Respekt för mig som publik, och respekt för kanalen man använder. Det är så bra pr sker. Det är vad PR bör vara och ibland är.
Var befinner sig PR-branschen om tre år? Vilka trender ser du?
Jag skulle nog säga att Corona på många sätt gjort det omöjligt att titta på så lång sikt. Vilket samtidigt gör att jag skulle säga att det viktigaste pr-branschen och dess aktörer har att göra idag är att bli mycket mer agila; fastna inte utan var ett rörligt mål. Men tre starka förutsättningar kan jag ändå ge:
- Polariseringen. Den kommer inte försvinna även om vi kan be och hoppas att vi ser en peak just nu. Det innebär att vi måste hantera den och i vissa fall utnyttja den. I polariseringen ligger både en fragmentering men också en möjlighet att arbeta med frågor och studsa den mot båda väggarna. Det innebär samtidigt att vi måste bli tuffare och inte rädas att få negativa kommentarer: utan se att det i vissa fall kan vara ett eftersträvansvärt KPI.
- Data. Kreativitet handlar om att inspireras och idag har vi möjligheten att arbeta med massor av data på ett sätt som aldrig förut. Men data i sig handlar bara om nedslag i historien, analys och prediktion är det som är intressant framöver. Datan i sig är en källa till massor av inspiration och förståelse om framtiden utifrån vad som hänt och händer. Allt från AI-PR till att kunna renodla målgrupper och deras beteenden innebär en fördel när det kommer till att bli bäst på marknadskommunikation.
- Anställda som pr-bärare. Kärt barn har många namn: ambassadör, internal influencer, experter men ju närmare vi kommer Facebook Zero i organisk trafik, desto mindre engagemang paid social genererar och desto knepigare det är att synas genom både konkurrens och algoritmpåverkan desto mer intressant blir det att titta på nano- och micro-influencers. Och en hel del av dem finns inom företagen. Varför inte börja sälja in utbildning, contentstöd och mycket mer för att hjälpa företagen att stödja sina anställda i att bli varumärkets ambassadörer?
Vilket är ditt bästa tips till någon som vill börja arbeta med PR men inte riktigt vet hur?
Jag halkade ju in på det på ett bananskal och är ju egentligen reklamare från början. Men just den integrationen och behovet av många olika kunskaper innebär att så länge man är intresserad av att skapa förtjänad media, att skapa förutsättningar för ett sorts personliga relationer mellan varumärke och kund.
Om du tänker bli generalist: bli det på riktigt. Om du tänker bli specialist: bli superbra på just det. Och se till att hela tiden läsa och se och lyssna på mycket, och ha inga förutfattade meningar. För de kommer att komma på skam.
Cision PR Influencer Award delas ut den 26 november 2020 i Cisions digitala kanaler.