I takt med att 2023 närmar sig sitt slut, är det dags att reflektera över året som gått inom kommunikation, PR och IR. Vi på Cision väljer att göra det genom att presentera årets höjdpunkter – noggrant utvalda från året som gått. Artiklar, poddar och rapporter som du absolut inte får missa.

Vi startar med vår podcast "Passion för kommunikation", där vi i varje avsnitt välkomnar gäster som är specialister inom sitt område. Det bjuds på tips, trendspaningar och intressanta samtal. I varje avsnitt är Oskar Larsson, marknadschef på Cision och Åsa Melin Mandre, PR-konsult på Greenhill Relations med i studion. Gemensamt för alla gäster, Oskar och Åsa är att de alla delar en passion för kommunikation. 

 

2023 – Våra 5 mest lyssnade poddar:

 

1. Så här drar du nytta av AI i din kommunikation

Hur kan kommunikationsproffs använda AI på bästa sätt idag och i framtiden? I det här poddavsnittet utforskar vi hur AI påverkar PR- och kommunikationsarbetet. Våra gäster är Christian Landgren, AI-expert och VD för Iteam och Karin Bäcklund, PR-konsult från Not Just Cake som bevakar AI-utvecklingen i nyhetsbrevet “Det här har hänt på Internet”.

Avsnittet är fullproppat med inspiration och tips på bra AI-verktyg, hur man kommer igång och vad man ska vara vaksam på.

 

 

2.  PR-hantverket 2023

Vad krävs för att få spinn på en nyhet i medier och sociala medier 2023? Kommer PR-proffs behöva lära sig att pitcha in nyheter till AI-robotar? Och hur får man viral spridning på TikTok och andra plattformar?

Hör Redgert Comms VD Chloë Bernhardsson och PR-konsulten Erik Boltjes diskuterar PR-hantverket 2023, om alltifrån vikten av bra talespersoner och personliga relationer mitt i all datadrivet.

 

3. Sveriges journalister: ”Så här vill vi (inte) bli kontaktade”

I undersökningen "State of the Media 2023" har Cision frågat över 3000 svenska och internationella journalister om deras vardag på redaktionen och deras relation till PR-proffs och kommunikatörer. Hur vill de att kommunikatörer ska agera för att de ska plocka upp en nyhet? Och vad ska man absolut inte göra?

Vi diskuterar journalistrelationer med Resumés chefredaktör Yasmine Winberg och Jacob Lapidus, chef extern kommunikation och presschef på Alecta.

 

4. Svenskarna och internet 2023 - Allt du behöver veta som kommunikatör

I det här avsnittet av Passion för kommunikation går vi igenom det viktigaste man behöver veta som kommunikatör om svenskarnas digitala liv och nyhetskonsumtion tillsammans med Måns Jonasson från Internetstiftelsen, som står bakom undersökningen "Svenskarna och internet 2023".

 

5. Aftonbladets nyhetsrapportering i sociala medier

Hur bygger Aftonbladet upp sin nyhetsrapportering i sociala medier och lyckas nå en ung publik på nya kanaler som TikTok? Aftonbladets sociala medier-redaktör Viktor Adolfsson gästar podden och berättar om alltifrån hur bra trafikkälla sociala medier egentligen är till vilka nyheter som passar bäst i de olika kanaler och hur de ska paketeras. Sen bjuder han på en liten PR-skola - hur ska kommunikatörer tänka för att han ska välja att lägga ut ens nyhet i sociala medier?