Andreas Utterström är vinnaren av utmärkelsen "Cision PR Influencer Award 2025". Prisets syte är att lyfta de PR-konsulter som statuerar exempel genom sitt egna sätt att hantera PR-hantverket och delas ut för 14:e året i följ.
Vinnarmotiveringen lyder:
Priset går till den konsult som visar vad som är möjligt genom att leva som den lär. När samtiden förvirrat och desinformation försvårat har årets vinnare blivit ett känt ansikte hos svenska folket genom sin förmåga att förklara, tolka och utbilda. Alla vill bli uppringda för en expertroll i TV-soffan men få har prenumererat på platsen som denne USA-expert och utterst lite pekar på att telefonen kommer att sluta ringa. Stort grattis till Andreas Utterström!"
Andreas är journalisten med erfarenhet från bland annat nyhetsbyrån TT som sadlade om till kommunikationskonsult och poddproducent. Idag är han delägare i kommunikationsbyrån Marczak & Utterström men mest känd är han nog som USA-expert och han har synts frekvent i olika TV-soffor för att förklara det amerikanska valet, ofta ur ett kommunikationsperspektiv.
Här är hela listan över placeringar i Cision PR Influencer Award 2025:
- Andreas Utterström
- Per Schlingmann
- Gunnar Hökmark
- Johannes Gustavsson
- Karin Bäcklund
- Laura Ingemarsson
- Daniel Redgert
- Edit Künstlicher
- Linda Snecker
- John Mellkvist
- Anna Hegestrand
- Niklas Nordström
- Jeanette Fors Andrée
- Hampus Knutsson
- Linn Svansbo
- Hampus Brynolf
- Tanja Tabrizian
- Daniel Lagerqvist
- Jessica W Sandberg
- Casper T Schaber
De nominerade och vinnaren tas fram med hjälp av Cisions nya omvärldsbevakningstjänst CisionOne. Det digitala inflytandet mäts baserat på en mängd olika parametrar, allt från mediesynlighet i traditionella medier, poddar och TV till följarantal, engagemang samt närvaro på olika sociala medier. Parametrarna ses årligen över för att fånga de betydande faktorer som präglar dagens digitala kommunikation.