För tolfte gången delar vi ut “Cision PR Influencer Award”, ett pris som går till den konsult inom PR och kommunikation som har haft störst digitalt inflytande under det gångna året. De 20 nominerade och vinnaren utses med hjälp av vår tjänst NextGen Communications Cloud. Vinnaren kommer ta emot priset på Spinngalan den 23 mars.
”Cision PR Influencer Award” syftar till att lyfta fram enskilda konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt digitalt PR-arbete. Utmärkelsen delas i år ut för tolfte gången, och bland tidigare vinnare märks exempelvis Daniel Redgert, Roshi Hoss och Paul Ronge.
De nominerade och vinnaren tas fram med hjälp av vår tjänst NextGen Communications Cloud. Det digitala inflytandet mäts baserat på en mängd parametrar, allt från antal följare i sociala medier till engagemangsnivå och mediesynlighet. Parametrarna ses årligen över för att fånga de betydande faktorer som präglar dagens digitala kommunikation. En ny parameter för i år är aktivitet på TikTok.
Vi märker att det finns en nyfikenhet på TikTok bland kommunikatörer, så vi ville undersöka om även PR-konsulterna själva testar kanalen, säger Magnus Thell, VD för Cision Norden. Det visar sig vara relativt ovanligt men inte obefintligt. Sedan har vi precis som tidigare år mätt engagemang i sociala medier kombinerat med omnämnanden i traditionella medier och även poddar.
De 20 nominerade till Cision PR Influencer Award 2023 (utan inbördes ordning) är:
· Tanja Tabrizian, Tabrizian PR & Management
· Marianne Djudic, Taste PR
· Hampus Brynolf, Springtime-Intellecta
· Sofia Boman, Hipe Agency
· Sharareh Hoss, Hoss Agency
· Sandra Kastås, Orakel PR
· Per Schlingmann, Schlingmann
· Karin Bäcklund, Not Just Cake
· Jerry Silfwer, Spinn Factory
· Ida Nilsson, Gilla kommunikation AB
· Clara Fröberg, Gun for hire
· Elin Agorelius, Lennox
· Laura Ingemarsson, 500
· André Frisk, Wikberg&Frisk
· Casper Törnblom, 500
· Gunnar Hökmark, Kreab
· Göran Hägglund, Reform Society/Reformklubben
· Maria Wetterstrand, Miltton Europe
· Hans Uhrus, Uhrvis
· John Mellkvist, Kreab
För att kunna nomineras till ”Cision PR Influencer Award” krävs att man är konsult och arbetar på eller är knuten till en byrå inom PR eller är konsult inom PR i egen regi. Dessutom ska personen vara aktiv på flera sociala medie-plattformar och blivit omnämnd minst en gång i digitala nyhetsmedier under det gångna året. Slutligen måste personen ha öppna profiler i sociala medier för att genomslaget ska kunna mätas.