Karin Bäcklund vinner "Cision PR Influencer Award 2024"
Vinnaren av ”Cision PR Influencer Award 2024” är Karin Bäcklund, som idag driver den egna kommunikationsbyrån NotJustCake. Därmed är hon den PR-konsult som haft störst inflytande online under det gångna året. Priset syftar till att lyfta fram konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt PR-arbete.
Hanna Brogren: ”Fler ser årsredovisningen som en större del i det redaktionella arbetet”
Vi intervjuade Hanna Brogren, vd och generalsekreterare på Sveriges Kommunikatörer, om designens betydelse för årsredovisningar och vinnaren av Årets design av årsredovisning.
Fråga juristen: Vanliga brister i insiderförteckningar
MCL:s jurist André Branéus redogör för några vanliga brister som Finansinspektionen uppmärksammat under en kartläggning av 24 slumpmässigt utvalda emittenter på samtliga marknadsplatser i Sverige.
Expertpanel: Så påverkar corona kommunikatörens framtid
Vi bad tre experter reflektera över vilka utmaningar som väntar för kommunikatörer framöver.
Fråga juristen – 4 punkter att ta med sig om arbetet mot marknadsmissbruk
Finansinspektionen släppte nyligen en tillsynsrapport där de berättar om erfarenheter från sitt arbete mot marknadsmissbruk under åren 2018–2019.
Seminarier och events
Här hittar du såväl kommande som passerade events! I tider då av social distansering försöker vi istället att hitta kreativa lösningar på events så att du ska få inspiration, kunskap och underhållning.
Expertpanel: IR-kommunikation i kris och på distans
Vi intervjuade tre IR-experter om hur de anser att man bör förhålla sig till dessa nya förutsättningar COVID-19-pandemin samt hur man reglererar förväntningar från kapitalmarknaden.
Checklista vid kriskommunikation
Vi har satt samman en checklista över viktiga punkter att avhandla när krisen är ett faktum.
Sharareh Hoss: “Socialt ansvarstagande blir ännu viktigare nästa år”
Vi intervjuat Sharareh Hoss, grundare och VD för Hoss Agency.
Framtidens kompetenser inom kommunikation
Avsnitt 26 av Passion för kommunikation gästas av Karin Netzell, affärsutvecklare på konsult- och rekryteringsbolaget Hammer & Hanborg. Vad behöver man ha som arbetssökande för att sticka ut och vara het på arbetsmarknaden? Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre pratar trion även om organisationsstruktur, vilka beteendekompetenser som efterfrågas och vilka som är framtidens yrken. Hur ser utvecklingen inom kommunikationsjobben egentligen ut? Avsnittet bjuder också på många bra tips både till arbetsgivaren och till sökaren.
Så slog Hammarby Fotboll rekord i biljettförsäljning
I avsnitt 19 får poddstudion besök av Markus Nilsson, biljett- och evenemangsansvarig för Hammarby Fotboll. Tillsammans med Alexander Mason och Åsa Melin Mandre, talas det i studion om att driva försäljning och hur Hammarby lyckats med bedriften att slå ett 56 års gammalt publikrekord för Allsvenskan. Hur lyckas egentligen Hammarby att tillsammans med sina supporterorganisationer fylla läktarna inför varje match? Det diskuteras även kring smart digital kommunikation, relationen med supportrarna och hur de samarbetar tillsammans samt hur viktigt det är att vara en bra lyssnare.
Relationen mellan journalister och kommunikatörer
Avsnitt 13 av Passion för kommunikation handlar om relationen mellan journalister och kommunikatörer i en värld där PR-budgeten växer och redaktionerna krymper. Hur mår ”mediesverige” egentligen? Alexander Mason och Åsa Melin Mandre får besök av Lisa Bjurwald, redaktör på Medievärlden och tillsammans diskuterar de journalisternas och kommunikatörernas roll i dagens föränderliga medielandskap.
Storyn bakom Nyheter24s framgångar
I avsnitt 14 hälsar Henrik Eriksson, chefredaktör för Nyheter24, på i studion. Vi får följa Henriks resa från att vara praktikant till att bli chefredaktör för en av Sveriges mest besökta nyhetssajter. I avsnittet pratas det om Henriks kometkärriär, där han lyckats fördubbla trafiken till Nyheter24, om vad journalistik betyder för honom, om vikten av utvärdering i realtid och om vilken information som är viktig för målgruppen. Hur anpassar man nyheter till en yngre målgrupp och hur måste man arbeta för att producera nyheter i en värld som snurrar allt snabbare?
Morgondagens nyheter
I avsnitt 9 besöker My Söderholm från Socialminds studion. My är en av hjärnorna bakom sociala medier-strategin till 2015 års Melodifestival. I avsnittet snackas det om kanaler som Snapchat och självklart Facebook och Instagram. Dessutom delar My med sig av lärdomar och tips på hur du arbetar med sociala medier.
Att lyckas med redaktionell kommunikation
Vi gästas av Staffan Ekengren, Head of Scania Newsdesk som ger tips och inspiration kring hur du kan arbeta för att lyckas med ditt redaktionella innehåll. Det pratas om allt från arbetsmetoder och post-it lappar till att hålla koll på trender och ändringar i algoritmer för att hela tiden vara uppdaterad.
Digital opinionsbildning med Margret Atladottir
I detta avsnitt gästas studion av Margret Atladottir, redaktör på Politism.se. Temat är digital opinionsbildning och hur du ska göra för att nå ut till din tänka målgrupp. Fokuset ligger på spridningen inom sociala medier då det kan vara väldigt trafikdrivande till opinionsbildande innehåll.